Hoe lang onthoud een baby van 7 maand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ach sommige mensen kunnen hun geboorte herrinderen zeggen ze.

Antwoorden (2)

Vanaf 6 à 7 maanden begint het geheugen van een baby zich te ontwikkelen. Door z’n grotere waarnemingsbesef maakt de baby al onderscheid in verschillende patronen (mama doet de pyjama aan, ik zal moeten slapen). Hij maakt zelf duidelijk of hij iets graag eet of niet, hij reageert wanneer je z’n naam noemt. Dat betekent natuurlijk niet dat hij dan al een groot geheugen heeft. Het is eerder zelfs beperkt, maar toch is de baby al in staat om waarnemingen in enige mate te interpreteren. Vooral imitatie is hier van belang. Hij denkt vooral in het hier en nu, maar kan nog onmogelijk in het verleden denken of in de toekomst. Hij houdt ook sommige zaken nog niet vast in het geheugen. Zo kan het gebeuren dat een kruipende baby bijvoorbeeld toch aan het tafellaken trekt, terwijl je net nog gezegd hebt dat hij dat niet mag doen. Hij is het vergeten.
Het is niet precies aan te geven hoe lang babies van zeven maanden iets onthouden kunnen. Twee Nieuw-Zeelandse onderzoekers hebben in elk geval bewezen dat ze een duidelijk gedemonstreerde handeling 24 uur later vaak nog prima kunnen herhalen.
13 jaar geleden
Een baby van 7 maanden onthoudt gezichten al voor enige tijd. Het herkent vertrouwde gezichten. Ook voor een aantal dagen. Als een kind na het weekend weer op de kinderopvang komt, zal het eerder zijn/haar armen uitsteken naar bekende personen dan naar onbekende.
Het langetermijngeheugen komt op gang. Oude vertrouwde dingen herkent het.

Ook een voorwerp dat verstopt is door er bijvoorbeeld een doek overheen te leggen kan het weer onder de doek vandaan halen. Maar de duur dat dit kind dit kan onthouden is kort. Over het algemeen geldt wat het kind niet ziet, bestaat niet voor het kind. Het kortetermijngeheugen werkt zeer kort.

Wat het kind ook nog niet kan onthouden is dat een persoon die verdwijnt (bijv. mama die even de kamer uitgaat) ook weer terug komt. Op deze leeftijd heeft het kind vaak last van verlatingsangst.

Op deze leeftijd kun je van een kind ook niet verwachten dat het al onthoudt dat iets niet mag. Zelfs als je het een tik op de vingers geeft omdat het ergens aan zit dat niet mag, werkt nog niet; het kind komt er gerust na vijf minuten weer aan. Dit is geen onwil, maar het is nog niet in staat om dit te onthouden.

De werking van het geheugen van baby's is wel onderzocht. Maar omdat baby's nog niet over taal beschikken is dit heel moeilijk. Aanvankelijk onderzocht men dit door observatie. Inmiddels is het ook mogelijk om bepaalde hersenactiviteit te meten. Op deze manier heeft men ook kunnen vaststellen hoe lang een baby de aandacht kan vasthouden.