Wat zijn de voorwaarden om je kind ter adoptie te stellen?

Hallo,

Ik had het met een vriendin over adoptie en besloot daarna op internet op te zoeken of er voorwaarden aan zitten om je kind te later adopteren of dat iedereen dat zomaar kan.

Echter kwam ik online alleen maar de procureren en voorwaarden tegen van mensen die willen adopteren.

Weet iemand hier dus meer over ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.7K
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens is adoptie binnen Nederland een zeldzaamheid. Hulpverleners geven er de voorkeur aan dat je of zelf voor je kind zorgt, of dat het kind wordt opgenomen in een pleeggezin of vergelijkbaar, waarbij het kind niet wordt geadopteerd.

Antwoorden (1)

Voorwaarde is dat je niet meer in staat bent voor je kind te zorgen.
Je kunt formeel gezien geen afstand doen van je eigen kind. Wanneer je het gezag over je eigen kind niet wil of kan hebben, oordeelt een rechter daarover.

Wil je je eigen kind laten adopteren dan zijn er vier instanties die zich daarover buigen:
De FIOM verleent hulp en begeleiding aan moeder en kind
De Raad voor de Kinderbescherming begeleidt de gehele procedure
Een voogdij-instelling heeft tijdelijk het gezag
De rechter neemt uiteindelijk de beslissing

Bedenktijd
Je krijgt als ouder(s) een verplichte bedenktijd van drie maanden. Tijdens deze periode wordt je kind opgenomen in een pleeggezin. Als je na drie maanden besluit dat je/jullie toch voor je kind wil(len) zorgen, dan vindt er zo snel mogelijk hereniging plaats.

Afstandsprocedure
Wanneer je overweegt je kind te laten adopteren, is het verstandig contact op te nemen met een FIOM-bureau. Je wordt begeleid door een maatschappelijk werker die je helpt de zaken op een rij te zetten. Van het FIOM krijg je zowel emotionele als praktische ondersteuning.
Is je kind eenmaal geplaatst in een adoptiegezin, dan wordt de band tussen jullie, als biologische ouders, en je kind onherroepelijk verbroken. Je hebt dan geen enkele zeggenschap meer. Het FIOM biedt ook begeleiding na de afstandsprocedure.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
oke dus eigenlijk kan iedereen zijn kind ter adoptie afstaan. best gek eigenlijk als je erover nadenkt. ook wanneer je er wel voor kan zorgen kan je met goeie argumenten bij de rechter je kind ter adoptie af staan.
Erna55
5 jaar geleden
@chichi1 :
Waar lees je : " ook wanneer je er wel voor kan zorgen kan je met goeie argumenten bij de rechter je kind ter adoptie af staan" .