Vanaf welke leeftijd kan je je kind alleen naar school laten lopen?

Misschien een rare vraag maar ik vraag me af vanaf welke leeftijd je je kind alleen naar school kan laten lopen?
Mijn dochter is nu 9 jaar oud. Zij is vrij zelfstandig en kan al heel veel dingen zelf. Zoals haar tanden poetsen, bed opmaken , aankleden, broodje smeren enzovoort. Ze speelt ook al buiten alleen.
Toch breng ik haar ieder dag naar school omdat ik het eng vind. Er is namelijk een autoweg die ze moet oversteken als ze naar school loopt.
Ze is op zich alert en let goed op bij het oversteken. Toch vind ik het eng.
Heeft iemand tips/ideeën hoe ik het beste kan beslissen wanneer ze er klaar voor is? Ze wilt het trouwens zelf wel heel graag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
23.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik kan me voorstellen dat je dat eng vind!
kun je geen compromis sluiten; bijvoorbeeld dat je met haar mee loopt totdat ze de autoweg over is, en dat ze dan alleen verder mag.
na verloop van tijd zou je haar dan alleen kunnen laten oversteken terwijl jij toe kijkt tot ze veilig aan de overkant is. en daarna zie je wel weer verder...hopelijk komen jullie er uit, succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kinderen (letterlijk) loslaten, zeker in het verkeer, is voor elke ouder een moeilijke stap. Uit je bericht leid ik af dat je ene verstandige en zelfstandige dochter hebt. Ik sluit me daarom aan bij de goede tips van anke1963 hierboven; geleidelijk loslaten in een paar duidelijke stappen is denk ik de beste manier.

Antwoorden (3)

Het ligt aan het kind zelf of ze er aan toe is en of je er als ouder vertrouwen in hebt.
Sommige kids zijn al heel vroeg zelfstandig en luisteren ook echt naar wat je zegt of uitlegt. Is het kind nog erg speels en snel afgeleid of is het al voorzichtig en alert?
Een dochter is er vaak sneller aan toe dan een zoon...zij zijn minder lang speels en al sneller serieus.

Ik heb alleen een zoon en die was nooit echt stoer, uitsloverig of dwars. Eigenlijk was hij een rustig, serieus kind en hij was al eens alleen naar school gelopen, omdat het tijd was en ik nog bezig was. Hij had namelijk een hekel aan te laat komen. Ik schrok me wezenloos toen hij ineens weg was, incl. jas en tas....Toen ik op school aankwam was hij al op het plein aan het spelen. Gelukkig was de school dichtbij, maar toch...hij moest 2 drukke verkeersstraten over en een druk fietspad.
Ik liet hem de volgende dag ook alleen gaan, omdat hij dat graag wilde maar bleef stiekem achter hem aan lopen om te ontdekken of hij iets over het hoofd zag. Hij bleef echter keurig wachten en links/rechts kijken zoals ik hem geleerd had. Hij was toen 6 jaar oud en alle andere ouders begrepen er niets van, die zouden het dus nooit doen!

Misschien komt het omdat ik als kleuter van 5 al noodgedwongen alleen met mijn jongere broertje met de bus naar de kleuterschool moest? Mijn moeder was net bevallen van mijn zusje en ze redde het niet om elke dag dat verre stuk te moeten lopen mét ook nog een kinderwagen en zo vroeg! Ze is een paar keer meegegaan om mij instructies te geven en toen moesten we alleen. Ik kan me nu haar angst levendig voorstellen!

Nu heb jij ook een dochter en zij wil erg graag. Dat betekent dat ze ook open zal staan voor waarschuwingen en goede raad. Met 9 jaar is het dus zeker goed mogelijk als ze verantwoordingsbewust is. Ga eens achter haar aan en bekijk wat ze doet. Eerst blijf je nog vlak bij haar maar bemoeit je nergens mee....het is maar dat je in kunt grijpen als het nodig is. Je laat het haar zelf doen! Later kan je dan doen alsof ze alleen mag maar als je het niet vertrouwd kan je altijd nog stiekem op afstand haar gadeslaan.
Tja, loslaten is nooit eenvoudig ;-)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan me helemaal vinden in je advies, ook ik heb mijn kinderen uren lang achtervolgd, mijn dochter ging op haar zevende voor het eerst alleen naar school (dacht ze), door het drukke Utrecht was het griezeliger voor mij dan voor haar. +
Daar kom je maar op 1 manier achter: laat je kind het proberen.
leg de regels uit: wat ze wel en niet moet doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is wel erg makkelijk gezegd. Als het fout gaat kunnen de gevolgen ernstig zijn. Eerst op een afstandje meelopen of fietsen lijkt mij een beter idee.
Hangt een beetje van het kind en de verkeerssituatie af. Je kunt de verkeerssituatie die je eng vindt met haar oefenen. Heb je vertrouwen in haar alertheid?
Vind je het sowieso spannend om haar los te laten?
Mijn zoon fietst vanaf zijn 8e zelfstandig naar school (niet de hele week). Hij mag van mij alleen niet met vriendjes meefietsen, dan is hij te snel afgeleid.
Maar ik weet wel dat ik met dezelfde vraag zat: Vanaf welke leeftijd kan het?
En ik vond het spannend. Inmiddels ben ik eraan gewend...