Mag ik mijn trouwring verkopen?

Mijn man en ik gaan scheiden. Ik zit met mijn kinderen in een opvang. De uitkering (ons inkomen gezindsuitkering) word op zijn rekening gestord. Nu ik kenbaar heb gemaakt de scheiding door te willen zetten weigert hij mij bij ons inkomen te laten om boodschappen te kunnen doen. Ik heb letterlijk €0. Nu zie ik als enige optie om aan geld te komen om mij. Kinderen te eten te kunnen geven, om mijn trouwring te verkopen. Mag ik dit doen of is dit juridisch gezien toch diefstal? De scheiding is nog niet aangevraagd.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou de scheiding aanvragen (of aangeven dat je duurzaam gescheiden bent, dan woon je niet meer samen). Dan kun je een uitkering aanvragen. Je zou kunnen vragen om een voorschot of lening, die je later eventueel terugbetaalt als je geld krijgt van je (ex-)man. Het is wel de bedoeling dat hij kinderalimentatie en eventueel ook partneralimentatie betaalt als hij daar het geld voor heeft, dus hij kan het wel uit boosheid inhouden, maar hij moet het terug teruggeven. Als je bij een opvang zit, zou ik medewerkers daar om hulp gaan vragen en naar de gemeente gaan voor informatie over een uitkering. Na een scheiding behouden ex-partners gewoonlijk hun trouwring, dus dan is het nu ook jouw bezit en het lijkt me dat je dit gewoon kunt verkopen. Het lijkt me niet dat er consequenties aan zitten, maar mocht dit wel zo zijn, dan wordt dit toch verrekend met al jullie bezittingen.
paulus811
6 jaar geleden
Voor iemand die Missunhine heet, is dit wel erg bitter om mee te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja... Ik hoop dat ik door al deze ellende heen kom om zo mijn kinderen tog een goed leven te kunnen bieden
tinus1969
6 jaar geleden
Niet alleen de trouwring is van jezelf, maar de helft van de inboedel en je aanstaande ex heeft ook onderhoudsplicht -hij pleegt diefstal, niet jij.

Antwoorden (1)

Jouw trouwring is van jou. Het lijkt mij een prima manier om meteen aan geld te komen om de boodschappen te betalen.

Toch zou ik eerst de Sociale Dienst bellen of nog liever langsgaan meteen en daar vertellen waar het om gaat. Dat jullie de gezinsuitkering krijgen, die op de rekening van je man gestort wordt. Dat hij jou er geen cent van geeft om voor jou en de kinderen de boodschappen bij de supermarkt te betalen. En gelijk vragen aan HUN wat je nu moet doen?

----- vraag naar NOODGELD -----

Ook morgenochtend gelijk Maatschappelijk Werk bellen en langsgaan om daar te informeren wie jou kan helpen, omdat je niet weet wat te doen. Neem wel je id-kaart en alle Sociale Dienst en bankpapieren mee (wat je hebt) brieven etc. om het duidelijk te maken.

Je maakt je zorgen of het diefstal zou kunnen zijn? Nee hoor, het is jouw trouwring en je mag hem ook weggeven als je dat zou willen.

Wanneer je ineens naar een winkel stapt om de ring te verkopen , uit noodzaak , zal je er niet veel voor krijgen. Beter is eerst andere hulp te zoeken en later alsnog voor een wellicht betere prijs deze trouwring van de hand te doen. Als er geen keus is, kan het altijd nog morgen, later op de dag.

Advies
-In plaats van meteen de trouwring te verkopen morgen, zou ik toch eerst even bij de Sociale Dienst en bij Maatschappelijk Werk informeren of er een andere oplossing is. Maak duidelijk dat het echt haast heeft.
-Wacht even met verkopen, de verkoopprijs is wellicht erg laag.
-Vraag bij de Sociale Dienst naar =noodgeld=

Sterkte @Missunshine!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi, je hebt een goed advies gegeven. Maar het vervelende is dat ik NU geld nodig heb want mijn kinderen moeten eten. Ik kan de uitkering pas aanvragen als ik sta ingeschreven in het opvanghuis. Gezien ik morgen pas officieel geplaatst word kan ik mij pas maandag inschrijven dus dinsdag pas de uitkering aanvragen. Iemand enig idee wat de goudprijs momenteel is? Daanraast word mijn rekening 1 deze dagen geblokkeerd omdat ik te lang in het rood sta omdat mijn man al het geld op eisde.. Dus al krijg ik een uitkering dan kan ok er niets mee totdat de roodstand is aangevuld
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Begrijp helemaal wat je zegt NU nodig!! en inschrijven maandag maar NU kan je wel NOODGELD aanvragen dat krijg je dan ook NU als je de Sociale Dienst duidelijk kan maken wat er aan de hand is. Dat jij dus NIETS van de gezinsuitkering krijgt en niet van de lucht kunt leven. GA nou naar de Soc.Dienst toe. Ze kunnen dit METEEN regelen. Je kan een nieuwe rekening openen (Maatsch. Werk) en meteen het rekeningnummer aan de Soc. Dienst doorgeven en de bank informeren over de toestand met je bijna-ex. Zodat er niets raars met JOUW uitkering kan gebeuren. OF laat het bij een vriend/vriendin/broer/zus storten. Dat kan ook misschien. Inkoopprijzen goud per 03-08-2017 om 11:45
Goudprijs per gram Karaat goud 1-25 gram 25+ gram
8 karaat € 8,97 per gram € 9,97 per gram
14 karaat € 17,33 per gram € 18,33 per gram
18 karaat € 22,50 per gram € 23,50 per gram
20 karaat € 25,10 per gram € 26,10 per gram
21,6 karaat € 27,35 per gram € 28,35 per gram
23,6 karaat € 29,63 per gram € 30,63 per gram https://www.dawsongold.nl/inkoopprijzen/ Sieraden
Gouden sieraden zijn vanwege het draagcomfort en de prijs meestal niet erg zwaar. Een smalle damesring kan slechts enkele grammen wegen en een grotere herenring weegt vaak ook minder dan 10 gram. Om het gewicht exact te bepalen kunt u een precisie-weegschaal gebruiken, of even aan een juwelier vragen het sieraad te wegen. Wilt u weten hoe zuiver het gebruikte goud is, dan kunt u met een sterk vergrootglas het ingeslagen merkje bekijken. [Bronnen: Wikipedia over dichtheid, goud en bladgoud] http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=wat+weegt+een+gemiddelde+gouden+ring Ga naar een juwelier en laat je ring wegen, voordat je ergens bent waar je verkoopt. Vraag gelijk of het 14 of 18 karaat is (merkje op ring). Nu je er toch bent kun je gelijk vragen wat hij er voor biedt.
Let op dat je niet te snel ja zegt. Succes!