Kind van 4 wil niet slapen en slaapt ook niet door, wat nu?

We zijn al meer dan 4 jaar met dit probleem aan het worstelen. We zijn bij de kinderarts, consultatiebureau, wijkzorg voor kinderen aan huis, opvoedpolie, en een paragnost geweest.... Alles was van tijdelijke aard. Ik ben het zat!!! Geen 1 avond hebben we alleen.. Als we t hebben zijn we kapot. Elke nacht komt hij bij ons liggen.. En ja ook ALLE technieken geprobeerd! Wat nu.. Het is nu bijna. 22U en hij is hier nog steeds...positief, negatief, negeren.. Niets werkt. We hebben vaste rituelen.. S nachts zijn we zo vast in slaap omdat we kapot zijn dus hebben t niet meer door...behalve als t te laat is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
heb je al homeopathie geprobeerd? osteopaat?
nieuw dekbed/knuffel uit laten kiezen en afspreken dat hij dan als grote jongen voortaan in bed blijft? Bij 5 goede nachten een kleine beloning, bij 14 goede nachten een grotere beloning?
is er stress in huis bijv in je relatie? pikken ze feilloos op.
evt bed in een andere hoek van de kamer. ( feng shui).
lavendel in de kamer.
haakje op de deur.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja homeopathie, Bach bloesem, dromenvangers, melantonine. Knuffel.. Nieuw bed, we zijn verhuisd 6 weken geleden. Maar hij doet dit al 4 jaar.. Het is niet erger geworden sinds we hier wonen. Beloningsborden, stickers, kados. We hebben geen stress, zijn juist heel ontspannen.. Hij speelt veel buiten..we lezen met hem, of kijken samen een filmpje.. En hij gaat naar school...
Erna55
6 jaar geleden
Hij komt elke nacht bij jullie liggen.
Breng hem rustig terug naar zijn eigen bed. Blijf dit doen. Blijf rustig en blijf hem zonder discussie terugbrengen.
Hou dit vol.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat vervelend voor jullie en ik begrijp dat je kapot bent. Is het een idee om je ouders/ schoonouders/ broers en zussen in te schakelen en om af en toe je kind uit logeren te brengen? Zo kan je zelf tenminste bijslapen totdat jullie weer gewoon kunnen doorslapen. Ik hoor dit wel vaker hoor, dat kinderen wakker blijven worden. Maar je moet zorgen dat je er zelf niet aan onderdoor gaat. Wij gaan dit probleem hier niet voor je oplossen.

Antwoorden (1)

Jo Frost, de Engelse Nanny: Vele malen dit probleem gezien in haar programma en de toepassing van de oplossing.

Eindeloos blijven terug brengen en alleen de eerste twee keer ook iets zeggen, daarna, zonder discussie terug in bed leggen. Naast het bed zitten, zodat je zichtbaar bent en ... kijk maar naar de video. Verschillende situaties in verschillende gezinnen.

Het gaat om volharding, Net zo lang kindje(s) terug naar bed brengen tot kindje begrijpt dat er geen keus is.
Vader en moeder moeten samen sterk zijn en niet bezwijken voor trucjes van kindje om pappa en of mamma te bespelen. Of Emotioneel reageren wat heel begrijpelijk , maar niet handig niet werkbaar is. Kindje moet begrijpen dat dát niet meer werkt. Ouders moeten samen werken en zoonlief ongeacht wat voor protesten ook , ja hij mag een keer naar de wc en ja hij mag ook een glaasje water drinken en daarna naar bed, eigen bed en net zo lang doorgaan totdat het normaal is en zoonlief erin blijft liggen en slaapt.

[Ik heb eens gelezen over een Stichting (?) of Vrijwilligers Initiatief van een huisje waar mantelzorgers hun familielid konden brengen voor een week of een weekend (?) en dan zelf eens een paar dagen vakantie konden hebben, uitrusten, wat normaal nooit kan. Dat zou natuurlijk een prima kleine break kunnen opleveren. Even geen zorgen, geen afleiding, maar wel gewoon samen en tot rust komen.]

Gezocht naar de link van de stichting of het Vrijwilligers Initiatief, niet gevonden, wel iets dergelijks misschien.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je wel!! Maar we hebben dit geprobeerd onder toezicht van een speciale kindermaatschappelijk werker. Dit hield in de camera's, de opdrachten enz. Wij krijgen te horen dat we consequent zijn, dat dit ook niet het probleem is. En t werkt voor even..2 weken, en dan gaat het weer mis. Mijn man en ik zitten perfect op 1 lijn, blijven nog even stil bij hem. Alles gaat op dezelfde manier maar t haalt niets uit zelfs de kinderarts weer het niet meer... Die zei jullie moeten t maar accepteren en hopen dat het overgaat... Maar we zijn zo moe..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!
Als een behandelend kinderarts dit zegt, is er nog een mogelijkheid voor een second opinion, denk ik? of kan deze kinderarts doorverwijzen naar een specialist op dit gebied? Geen idee hoor, maar jullie zijn vast niet de eerste ouders met dit probleem. Lijkt me dodelijk vermoeiend omdat het echt eindeloos lijkt ..in je hoofd.. en tot dusver is het natuurlijk ook zo. Hebben jullie wel al eens de kans gehad iemand anders over te laten nemen voor een weekend bijvoorbeeld?
Waar ik over schreef. Is niet lang misschien, maar wel een tijdje zonder continu alert zijn en ook een mogelijkheid om eens een paar nachten goed te slapen. Hoop ik dat je met wat Googlen verder komt. Trouwens maatschappelijk werk heb je misschien contact mee, als je een goede treft doen ze heel veel voor je en zij hebben de contacten en weten ook de short cuts. Succes en Heel Veel Sterkte @Lucy!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je! We gaan maandag naar een andere huisarts.. Kijken of die andere ideen heeft...liefs
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Maar we zijn zo moe..." Eerste wat ik denk is, jullie zouden een 'verzorggroep' moeten hebben (net als bij thuiszorg bestaat, met altijd weer iemand die kan op- en vervangen). Een groep bestaande uit vrienden familie buren kennissen (ex-)collega's, wie dan ook in je netwerk, die je vertrouwt en die capabel is. Om welke reden ook, iemand die kookt en verzorgt, die boodschappen doet en verzorgt, die komt slapen en verzorgt of schoonmaken en verzorgt ... PLUS jullie als ouders. Geen idee hoe groot de groep zou moeten zijn, maar je bereikt dan wel een bepaalde mate van eigen/vrije tijd en je kunt regelmatig een nacht of weekend zelfs samen weg! maar is veel en kost organisatie en heel veel good will van iedereen die je kent en die je hiervoor zou willen vragen.
Misschien iets om over na te denken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een gedachte, kunnen je man en jij niet om de beurt een weekend weg? of een avond/nacht? maar misschien doen jullie dat al en gaat het er nu juist om sàmen eens een avond/tijd te hebben. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben het eens met de reactie, dat ik ook denk dat dit toch een kwestie van volharding is met het terug naar bed sturen. Maar ik vind het ook wel apart dat je dat blijkbaar al echt geprobeerd hebt (met camera's en al), en dat het toch niet werkt. Ik vraag mij ook af, wat doen jullie verder met je kind? Ik bedoel dan: hoe laat gaat het naar bed, hoe laat staat het op? Hoe ziet zijn dag eruit? Ik merk met onze zoon van 3 (bijna 4) dat wanneer wij een paar dagen een drukke tijd hebben (veel creche dagen, 'gekke' eten dingen zoals barbequeues, naar de stad, etc) dat hij dan aanzienlijk slechter slaapt. In ons geval is dat 's nachts huilen, troosten, weer huilen, etc. Het is wat dat betreft echt een mannetje die een ritme echt nodig heeft. Zelfs een uurtje later naar bed (8 uur ipv 7 uur) merken wij direct de dag erna. Hij is dan vervelender, slaapt moeilijker, etc. Kortom, kan het misschien zijn dat je kind wat te veel geprikkeld is en dat hij daarom zijn slaap niet kan pakken? Dat er van alles speelt in zijn hoofd. Jullie kind is als ik het zo lees al iets ouder dan die van ons. Met onze zoon van 3,5 kun je al best een gesprek voeren. Wat als je hem gewoon vraagt naar de reden? Onze zoon geeft het vaak wel aan (ookal is het vaak cryptisch, je kunt er vaak wel wat uit halen) Je zou ook kunnen kijken naar zijn suiker-intake aan het einde van de dag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3 R's staat voor Rust Reinheid en Regelmaat
-------------------------------------------------------------------- Misschien heeft @JeroenHuizinga het goed met de prikkels, maar Rust en Regelmaat zijn tegenwoordig nog steeds heel belangrijk en Reinheid ook natuurlijk. Teveel prikkels door te weinig rust en gebrek aan regelmaat bv, maar ook door verkeerd eten. Suiker in snoep en frisdrank is bekend, maar ook in gewoon eten. In brood en in melk , het zit in voedsel waar je dit eigenlijk niet verwacht. Alles wat je in de winkel koopt dat uit de fabriek komt moet gecheckt worden op ingrediënten, op bv zout, suiker en E-nummers. Misschien is het wel een voedselintolerantie. Daar is wel een test voor om daar achter te komen. Eigenlijk zou je alles wat je (groot-)moeder niet herkent in de supermarkt niet moeten kopen. Of jezelf aanleren om voortaan alert te zijn en de verpakking te lezen. https://www.opvoeden.nl/peuter/opvoeding-en-gedrag/opvoedtips/rust-reinheid-en-regelmaat/