Hoe duur is het opvoeden van een kind vanaf zijn geboorte tot 18 jaar?

Hiermee bedoel ik of er onderzoeken zijn gedaan naar hoeveel een kind opvoeden nu eigenlijk kost vanaf 0 t/m 18 jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, daarom als reactie.
Het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17% van het besteedbaar (gezins)inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26% van het inkomen, drie kinderen 33% en vier kinderen 40%. Voor de bepaling van het besteedbaar (gezins)inkomen, neemt u alle inkomstenbronnen mee, dus ook vakantiegeld, kinderbijslag en dergelijke. Het antwoord is ook niet te geven in een cijfer. Bij een rijk gezin 'kost' het kind meer, puur omdat ze er vaak meer aan besteden (denk aan duurdere kleding, gadgets etc.). Bij een gezin waar ze goed op het geld moeten letten kost een kind stukken minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier toch een cijfertje:
Een kind, van baby tot baan, kost gemiddeld €110.940 euro. De prijskaartjes van kinderen, tieners en studenten.
Tot 12 jaar kost het al 51.840 euro.
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-09-20/wat-kost-een-kind-meer-dan-een-ton
Poet
9 jaar geleden
Je krijgt er ook geld voor (kinderbijslag, kindgebonden budget etc)

Antwoorden (1)

Een kind kost meer dan een ton.
Er zijn inderdaad onderzoeken gedaan, door nibud en banken.

Enkele citaten uit het artikel :

Bij de geboorte staan ouders er meestal geen seconde bij stil wat een kind later gaat kosten. Dat er wel degelijk een flink prijskaartje aan zit bleek enige tijd geleden bij de uitspraak van de rechtbank in Breda.

In het Tweestedenziekenhuis in Tilburg ontglipte een 29-jarige psychisch gestoorde vrouw tijdens een gymles even aan de aandacht van het personeel. Ze nam de benen, vluchtte naar een flat in de buurt en sprong van het gebouw. De nabestaanden van haar 2-jarig zoontje stelden het ziekenhuis aansprakelijk voor de kosten van de opvoeding van de peuter. De rechtbank gaf ze gelijk en stelde het bedrag voor de kosten van begeleiding en levensonderhoud tot de achttiende verjaardag vast op 500.000 euro.

Volgens een berekening van het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) kost een kind tot het 12de jaar uit een gemiddeld milieu 51.840 euro. Daar zit dan alles in: een gedeelte van de huurwaarde van het huis, voedsel, contributies, kleding, onderwijs, ga zo maar door. Hoe meer het gezin verdient, hoe duurder het kind ook is, leert de praktijk. Daarom gaat het Nibud ervan uit dat een kind ongeveer 19 procent van het huishouden opslokt. Twee kinderen zijn door allerlei vormen van 'efficiency' niet twee maal zo prijzig, maar doen het samen voor 27 procent.
--------------------------

Alles bij elkaar kost een studerend kind van de wieg tot de bul tenminste 110.940 euro. Niet zoveel als een kind dat door een wanhoopssprong van zijn moeder alleen op de wereld is komen te staan, maar toch ook weer niet zo weinig om er tijdens het plezierig samen zijn, niet heel eventjes bij stil te staan.

Een kind, van baby tot baan, kost gemiddeld €110.940 euro. De prijskaartjes van kinderen, tieners en studenten, kun je lezen in het artikel.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-09-20/wat-kost-een-kind-meer-dan-een-ton
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bron: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2007-09-20/wat-kost-een-kind-meer-dan-een-ton
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed zoekwerk!
Erna55
9 jaar geleden
Haha, ik had het al eens eerder gelezen. ..