Wanneer ben je niet meer afhankelijk van je ouders?

Toegevoegd na 2 minuten:
en wanneer heb je ze niet meer nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Amadea
9 jaar geleden
Als jij eigen inkomen hebt en daarmee je eigen woonruimte en onderhoud kunt betalen, dan heb je in principe je ouders niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan nog kan het mis gaan en heb je ze ineens wel nodig en aan de andere kant zijn er 16jarigen die ze niet meer nodig hebben...

Antwoorden (6)

Wanneer jij 18 jaar oud bent.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Onzin want verdien je dan al geld genoeg je bent volwassen als je 18 bent
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke wet zegt dat?
ronron1212
9 jaar geleden
Pelle hier wordt volwassen met zelfstandig door elkaar heen gehaald.
Met 18 ben je officieel volwassen, maar je ouders zijn nog verantwoordelijk voor de schulden die jij maakt. Na je 21 niet meer. Dus als jij als je 21 bent in je eigen onderhoud kunt voorzien dan ben je niet meer afhankelijk van hen.
En nodig hebben? Och eigenlijk kun je niet echt altijd zonder hen al wordt het wel op een ander niveau

Toegevoegd na 4 uur:
sorry, in de haast (antwoorden tussen 2 andere dingen door, verkeerd gezegd. Je ouders zijn nog steeds verantwoordelijk voor jouw dagelijkse levensonderhoud, niet voor je schulden na je 18de
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ouders zijn niet verantwoordelijk voor je schulden na je 18e, de wet stelt dat niet. Dat is een misverstand. Je ouders zijn verplicht om te voorzien in je dagelijke onderhoud (geld voor eten en drinken of rechtstreeks eten en drinken geven). Maar derde kunnen je ouders niet dwingen om je schulden te betalen hoor.... Zou ook raar zijn als een 18e bij de bank een lening aanvraagt op vakantie en dat zijn ouders er dan voor moeten betalen, zonder dat ze iets te zeggen hebben gehad. Nee, zo werkt het niet.
Na je 18e mag je doen en laten wat de wet mogelijk maakt. M.a.w. vanaf je 18e en wanneer je volledig in je eigen onderhoud kan voorzien ben je onafhankelijk van je ouders. Mocht je op je 18e nog niet geheel kunnen voorzien dan zijn je ouders nog verantwoordelijk om mee te betalen aan je dagelijkse onderhoud tot je 21e kevensjaar, maar ja dan ben je nog van ze afhankelijk....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kan door de kantonrechter al vóór je 18e (deels) volwassen worden verklaard. kan soms nodig zijn als je een eigen bedrijf hebt of als je ouders voor je 18e zijn overleden

Mowgli (Rudyard Kiplings' Junglebook) had z'n ouders niet nodig om op te groeien. maar of hij daar nou zo goed in was geslaagd...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt er aan hoe jij bent. Je bent officieel volwassen met 18 jaar maar dit wil niet zeggen dat je niet meer afhankelijk bent zoals jij vraagt! Ik heb net kind van 19 weer thuis met grote schulden..........ik ben er niet verantwoordelijk voor, maar e kan nu niet zonder mij. Dus het ligt aan de persoon en of je je vraag op de goede manier gesteld hebt!

gelukkig is de financiële verantwoordelijkheid terug gedraaid tot 18.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar vind ik toch dat je veel kan antwoorden.

Puur als 'parasiet' ben je niet meer afhankelijk van zodra je geboren bent. Dan ben je een wezen op zich.
Als baby ben je dan nog wel afhankelijk van een voeder. Die je opneemt en eten geeft want zelf kan je dat niet. Dat stopt als je zelf kan eten oprapen en in je mond steken.

Maar dan ben je als kind wel afhankelijk van bescherming van je ouders. ( zowel in het verkeer, mentaal als tegen de koude )
Vanaf je 12 zou je zelf al kinderen kunnen krijgen en ben je biologisch gezien er klaar genoeg voor om de volgende generatie groot te brengen. ( Zo was het vroeger toch, nu niet meer ) . Vroeger was het noodzakelijk dat men zich snel voortplantte. Men werd dan ook lang niet allemaal 40.
Nu moeten we minimaal tot ons 16-18 naar school om gewoon al te kunnen leren wat we nodig hebben in de maatschappij.

Ik kan me goed voorstellen dat er kinderen zijn die op hun 14 al vrij zelfstandig kunnen zijn en weten hoe ze moeten koken en zo meer. Maar ze blijven minderjarig en een minderjarige is bij definitie afhankelijk van het ouderlijke gezag. Ze zijn onbekwaam.

En ik weet ook dat het mogelijk is dat iemand die nog minderjarig is de rechten van een volwassene kan krijgen. Meerderjarig verklaard.
In veel landen ( lees ik net ) ben je ook als meerderjarige aanzien als je huwt. Dus ben je vanaf dan eigenlijk niemand meer uitleg verschuldigd.

Voor medische zaken zou je op je 16 de als je eigen beslissingen mogen nemen. Dus dan ben je in het ziekenhuis 'onafhankelijk'.

Maar op je 18 de ben je pas volwassen.
Als je dan nog wil verder studeren heb je eigenlijk nog steeds je ouders nodig tot je ongeveer 21 bent. Want studeren, werken voor geld, een huishouden... dat is vrij moeilijk samen te regelen.
( 21 was vroeger de leeftijd waarop men pas als volwassen werd aanzien )

Dan na 3 jaar studeren heb je eindelijk een diploma en kan je ergens iets huren of kopen. En kan je weer eens een zelfstandig zijn.
Maar je kiest er toch voor om bij je ouders te blijven. Want je wil eerst wat meer sparen voor je toekomstige woonst. (of je wil eerst een partner.... )
Weer wat later ga je het huis uit...
Toch, het huishouden is moeilijker dan je denkt. Mama heeft daar wel tips voor.
Hoe moet ik zoiets repareren? Papa weet wel raad.

En enkele jaren later heb je misschien zelf een kind en omdat je moet werken doe je toch ook weer beroep op je ouders ....

Snap je waar ik naartoe wil?