Is het aan te raden om een paar maanden oude baby soms een beetje water te laten drinken naast borstvoeding ?

I.v.m dorst en hydratatie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja, zeker als je het vermoeden hebt dat de baby weinig drinkt, of op warme dagen. Kook het water eerst en laat het afkoelen, geef het water niet te koud. Vanaf ongeveer 4 maanden mag de baby ook fruithapjes en vanaf ongeveer 6 maanden mag de baby groentehapjes. Vraag bij twijfel of andere vragenadvies bij het consultatiebureau.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben ik het helemaal niet mee eens, kindje gewoon vaker aanleggen als het dorst zou hebben of als je denkt dat het te weinig drinkt ivm warm weer!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een baby droogt snel uit, daar moet je waakzaam op zijn. In flesvoeding zit ook gekookt water, kwaad kan het niet. Bovendien kan de borstvoeding niet voldoende op gang gekomen zijn, of door een andere reden verminderd zijn. Dan is bijvoeding nodig, maar eens alleen water kan ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De baby is een paar maanden oud, dat heeft niets meer te maken met een niet goed op gang gekomen borstvoeding. Zelfs als de baby een paar dagen of weken oud is moet je het kindje gewoon zoveel mogelijk aanleggen. Hoe meer je gaat bijrommelen met vocht en water hoe funest dat is voor juist het op gang komen van de borstvoeding! Bijvoeding met water kan HEEL veel kwaad en juist als de bv is verminderd moet je dus vaker aanleggen, dan komt er ook weer meer. Wel moet de moeder extra veel drinken met warme dagen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, door het water geven krijgt de baby minder honger. Dat kan de borstvoeding verminderen. Maar een uitgedroogde baby is veel kwalijker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat zit er IN de borstvoeding: vocht! Door de baby meer aan te leggen zal de baby dus meer vocht binnenkrijgen EN de borstvoeding zal meer worden. Door flesjes water bij te geven zal de borstvoeding alleen maar teruglopen. Bijgeven van vocht is nooit een goed idee totdat het kind zo uitgedroogd is dat het naar het ziekenhuis moet maar dan is de reden: uitdroging door diarree, iets waar je ook met water bijgeven het niet redt, dus ook bij overgeven en diarree: borstvoeding blijven geven, dat is het beste dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat het hier niet om hele flesjes gaat, maar een hooguit en kwart vol sapflesje. En ja hoor, je heb helemaal geljijk wat de borstvoeding betreft, dat spreek ik niet tegen. Maar ik blijf erbij dat een beetje water geen kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan dus wél kwaad, het begin van het eind van de borstvoeding terwijl de hoeveelheid van een kwartvolsapflesje ook gewoon uit de borst gehaald kan worden. Als moeder er niet is en de afgekolfde melk is op en kind heeft dorst dan moet je wat ja maar anders niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
allereerst: top dat je borstvoeding geeft!!! ik heb zelf ook bv gegeven (en geef het nog) maar heb maar zeer zelden extra water gegeven, juist extra aangelegd zoals pelle ook noemt, omdat ik het ook zeer snel al merkte aan mijn aanmaak zeg maar)
heb de luiers goed in de gaten gehouden en ook op verschillende bv forums gekeken, oa borstvoeding.com
misschien dat je daar iets mee kunt.

Andere antwoorden (3)

Nee helemaal niet, borstvoeding bevat alles en als je kindje door de warmte wat meer wil drinken krijgt het ook meer water in de voeding en minder voedingsstoffen.

Door bij te geven kan de borstvoeding teruglopen en dat is helemaal niet wat je wil!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd. De borstvoeding past zich aan aan de behoefte van het kind. Als het warm is zal het kind vaker willen drinken omdat hij/zij dorst heeft. De borstvoeding wordt dan vanzelf wateriger. Fantastisch zoals de natuur werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het wel met Pelle eens. Op zich kan water natuurlijk geen kwaad voor een baby (en inderdaad voor de melkproductie eventueel wél), maar juist als je borstvoeding geeft is er geen enkele reden om water bij te geven. Het hele punt met borstvoeding is dat je kunt voeden op vraag, dus een kind kan niet teveel borstvoeding binnen krijgen. Dit in tegenstelling tot kunstvoeding, waar je echt op het volume moet letten. Kunstvoeding aanlengen met (meer) water in warme dagen lijkt me vrij logisch, maar met borstvoeding is er echt geen enkele reden om dat te doen. Het kind krijgt alles binnen wat het nodig heeft via de borstvoeding. Met warm weer moet de moeder zeker meer drinken, en het kind mág meer drinken als het dat wil. Maar als een kind goed drinkt (van de borst) dan hoef je ook niet bang te zijn voor uitdroging. Ik denk dat de kwestie niet eens zozeer hoeft te zijn of en hoe het eventueel kwaad kan, maar meer dat er als je borstvoeding geeft er gewoon geen enkele reden is om dat te doen.
Ik heb het ooit gevraagd bij K&G hun antwoord was niet noodzakelijk, want moedermelk bevat al op zich veel water. Op heel warme dagen mag je extra water geven als je wil, maar moet niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is K & G?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kind en Gezin, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad kind en gezin (consultatiebureau)
Je kunt zeker je baby van een paar maanden water geven aanvullend op melk. Als je als ouder denkt dat je baby uitdroogt moet je handelen.
Probeer wel na te gaan wat de signalen zijn van uitdroging. Kijk eens in dat groeiboekje dat je krijgt van het consultatiebureau. Je kunt dat consultatiebureau ook bellen voor advies.
Als de baby ook afgekolfde melk krijgt, kun je daar ook extra water aan toevoegen.
Water moet, zoals eerder gezegd, inderdaad gekookt worden. Dat is een goede gewoonte.

Enne, bij warm weer, laat de moeder ook goed drinken.