Mijn zoon van 4 voelt zich eenzaam, rede zie in toelichting, wat kan ik hier aan doen?

We hebben een samengesteld gezin.
Vader 2 dochters (9 en 14 jr) uit eerdere relatie ( om het weekend bij ons)
Wij 1 zoon (4 jr) huidige relatie.

Onze zoon geeft steeds vaker aan dat hij zich eenzaam voelt:
Ik wil niet alleen slapen. Veel verdiet. (Wij slapen op een kamer, zussen slapen op een kamer)
Wil steeds vaker met lichtje aan slapen.
Zit steeds vaker bij ons.
Gaat liever naar bso dan thuis met mama of papa; " dan kan ik met vriendjes spelen"
Afscheid bij bso, school, enz is normaal en goed

Vandaag zijn verdriet getoond met heel veel tranen en emoties.: "ik vind het niet leuk dat mijn zussen naar hun mama gaan"

Wat kan ik aan deze situatie doen? ( nog een kind is financieel niet haalbaar)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is vervelend dat je zoon verdrietig is, maar ik lees daarnaast ook veel positieve dingen in je verhaal. Je zoontje vindt het fijn als zijn zussen er zijn, hij speelt graag met vriendjes bij de bso en hij kan met jou praten over wat hem dwars zit. Met de adviezen die hieronder staan komt het vast goed.

Antwoorden (6)

een kind van 4 heeft veel aandacht nodig op die leeftijd, dat is ook beter voor later want dan maakt hij sneller contacten met anderen. als een ander kind niet de optie is kun je het beste veel leuke dingen doen MET HEEL HET GEZIN! al is het alleen naar het park, probeer elke dag leuke dingen te doen. uw zoon zal zich dan minder eenzaam voelen en zal hij voelen dat er ook andere mensen zijn om mee te spelen, of leuke dingen mee te doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef je zoon, die nu overschiet, meer 1 op 1 tijd.
Vaker naar de kinderboerderij/dierentuin of je eigen sporttijd i.p.v. op de sportschool met hem besteden dagelijks fietsen of wandelen bijvoorbeeld.

Echte 'samen-tijd', dat heeft hij nodig, vaker met vriendjes spelen is niet 'de' oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als zijn zussen bij hun eigen moeder zijn dan mist hij misschien ook de reuring thuis. Misschien is dat op te vangen door b.v. 1 x per week een vriendje bij hem te laten slapen? Als hij dat weet dan kan hij zich daar elke week opnieuw op verheugen.
Aangezien zijn zusjes ouder zijn is het misschien ook leuk voor hem om, als jullie op vakantie gaan, een vriendje van hem mee te laten gaan zodat hij ook daar iemand van zijn eigen leeftijd heeft om mee op te trekken.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, vraag vaker een vriendje te spelen overdag en als de jongens het allebei aandurven te slapen.
Je zoon al 4 is en zal dus naar school zal gaan, is het geen idee dat hij met / bij kinderen uit zijn klas speelt?
Is er een speeltuin in de buurt waar je met hem naar toe kan waar hij met andere kinderen kan spelen?
Heb je wellicht vriendinnen met kinderen in (ongeveer) zijn leeftijd?
zo heb jij een gezellig bezoekje en hij een speelmaatje.
Misschien is het financieel mogelijk hem op eens sport te doen?

suc6 :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat extra activiteiten zouden kunnen helpen, maar omdat het lijkt of je al veel tijd met hem besteedt, het misschien nog belangrijker is om hem te leren dat emoties zoals deze bij het leven horen en hoe hij daarmee om kan gaan. Je geeft aan dat je met hem praat, ik zou daar de focus op leggen. Ookal is hij pas vier en ik daarom goed begrijp dat je het graag voor hem zou willen oplossen, denk ik toch dat een van de belangrijkste aspecten van de opvoeding het leren omgaan met emoties is. Je kan daar prima op jonge leeftijd mee bezig zijn. Ik geloof dat je dat kan doen door met hem te praten over hoe hij zich voelt, waarbij je op alles wat hij zegt rustig en accepterend reageert. Ik geloof dat als je een emotie laat zijn, hij vanzelf minder kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leer hem blij te zijn met zijn twee zussen. Hij heeft méér dan een enig kind.
Je moet de nadruk leggen op wat hij wél heeft, niet op wat hij niet heeft als ze er even niet zijn. Zo'n situatie heeft altijd twee kanten.

Als je de nadruk blijft leggen op het feit dat hij 'zielig' is als ze er niet zijn, gaat hij zich daarin vastbijten. Heel ongezond.