hoe ziet een omgangsregeling voor pasgeboren baby eruit?

Mijn ex-vriend en ik zijn in de zwangerschap uit elkaar gegaan. Nu wil hij 7 dagen per week langskomen om zijn dochter te zien. Omdat wij op een vervelende manier uit elkaar zijn gegaan en hij nogal agressief kan zijn wil ik hem niet zovaak zien. Zelf zat ik te denken aan 2 keer per week een uurtje en dat na een paar maanden uit te bereiden. Is dit een redelijke omgangsregeling? En vindt een rechter dit ook? Wat leggen rechters op in een soortgelijke situatie? Ik heb het vermoeden dat hij een advocaat in de hand heeft genomen vandaar dat ik me afvraag met welke omgangsregeling ik goed zit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Rieneke1
9 jaar geleden
2 x per week is genoeg, na een paar jaar kan je dat eventueel uitbreiden. Denk niet dat hij kans maakt bij een rechter. Sterkte, en geniet van je kleintje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heeft je ex vriend ook ouderlijk gezag of heeft hij de baby alleen erkend?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft haar alleen erkend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is de beslissing om de baby te zien geheel aan jou.
Hij heeft in feite niets te zeggen over jouw kindje,alleen jij beslist hoe en wanneer.
Zelfs al wil je helemaal geen contact,maar dit lijkt mij ook niet bevoordelijk voor de relatie tussen hem en zijn kind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je hier geen kant en klaar antwoord op geven. Ik denk dat het is wat jij en je ex-vriend allebei het prettigst vinden. Misschien kun je hier vol begrip eens met elkaar over praten? Als je advies wil kun je ook naar het AMW gaan (algemeen maatschappelijk werk) dit is gratis en je kunt er zo binnen lopen. Zei kunnen je uitleg geven over hoe het juridisch zit met deze dingen maar ook op welke manier je hier zelf het beste mee om kan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou (gratis) advies inwinnen bij juridisch loket. Ook aangeven wat voor soort agressie jij ervaren hebt met hem. Je kunt je afvragen ivm agressie of omgangsregeling überhaupt verstandig is? Persoonlijk vind ik dat tegenwoordig het belang van omgang vaak boven het belang van het kind geplaatst wordt. Een kind wil toegang tot de mogelijkheid om tot een goede relatie met beide ouders komen. Dat kan op heel veel manieren.
En soms is het in het belang vh kind om op te kunnen groeien zonder omgangsregeling, of een beperkte omgangsregeling. Kinderen hebben recht op oa rust en veiligheid. Ik kan op basis vd weinige info natuurlijk niet inschatten wat in dit geval in het belang vh kind zou zijn.
Wel heb ik als professional veel te maken gehad met de gevolgen wanneer moeder zelf teveel in spanning leeft door een moeizame of beangstigende relatie met ex. Ook die spanningen hebben een grote nadelige invloed op kinderen. Laat je, voordat je een besluit neemt, goed informeren, ook juridisch. Zoek hulp bij de afweging wat echt in het belang van jullie kind is, neem daarin mee wat jij zelf kunt dragen en waarmaken. Hoe agressief is hij? Wat zou dat voor jullie kind kunnen betekenen? Etc Als het tot een rechtszaak komt, is het altijd goed om te kunnen laten zien dat je serieus onderzoek hebt gedaan. Bedenk ook dat omgangsregelingen lastig terug te draaien zijn! Dus liever laag inzetten en bij goed verloop uitbreiden. Tot slot ter gerust stelling: rechters weten dat baby s en peuters niet gebaat zijn bij uitgebreide omgangsregelingen. De eis van jouw ex zullen ook zij niet reëel vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vs hoeft helemaal geen gratis advies in te winnen bij het Juridisch loket want de vader heeft geen zeggenschap over het kind.

Antwoorden (1)

Er is totaal geen pasklaar antwoord te geven op je vraag. Als ik de reacties lees, heeft de vader het kind erkend. Ongeacht de juridische consequenties van dit gegeven, is het voor het welzijn van het kind wenselijk dat er een contact met de vader wordt opgebouwd.
Nu is de situatie natuurlijk wel wat moeilijk :
- je vriend is agressief. (was hij dat al of is het dat nu door de "scheiding"?)
- je kindje is erg klein
- jullie zijn op een niet leuke manier uit elkaar gegaan.
Wat je zeker niet mag doen, is jezelf laten chanteren. Soms is "ik wil mijn kind zien" ingegeven vanuit een egocentrisch motief (het is MIJN kind en ik heb RECHTEN enz...) en niet zozeer vanuit de wil om het beste te voorzien voor het kind. Soms is een man bang dat hij zijn kind nooit meer te zien krijgt, en reageert hierdoor "agressief". Ongeacht zijn motief zal het feit dat het kindje nu veel zorgen nodig heeft en niet elke keer kan wakker gemaakt worden omdat "papa er is" waarschijnlijk een belletje doen rinkelen. Maar de lading naar jou toe zou wel eens kunnen maken dat dit niet doordringt omdat de scheiding nog niet helemaal is verwerkt. Er zijn me gevallen bekend van vaders die in dezelfde situatie (ttz "kind erkend") hun bezoekrecht via de rechtbank probeerden op te eisen.
Dus jullie zouden best in de eerste plaats als ex-partner met elkaar moeten overweg geraken vooraleer je tot een goede afspraak kan komen ivm de baby. Dat zal je later nog nodig hebben, als het kind groter is en "bij papa" gaat.
In jouw plaats zou ik naar hem toe "time out" vragen en ondertussen op pad gaan en alles eens goed uitzoeken. Overweeg een bemiddelingsgesprek met je ex zodat jullie op zijn minst weer als volwassen mensen met elkaar kunnen praten. Je kan dit ook als voorwaarde stellen voor afspraken over "bezoekrecht"; bv. zeggen dat je dit samen met hem wil bekijken, maar dan met iemand erbij die deskundig is in dergelijke zaken.
Een afspraak die je met twee maakt werkt altijd beter dan mama die zegt "je mag x keer komen". Vergeet ook niet jezelf : je vindt een bezoek van je ex wellicht niet zo super. Daarvoor alleen al zou ik nu ondersteuning zoeken, zodat je het blijft aankunnen. Als jullie, na bemiddeling, weer beter met elkaar zouden kunnen opschieten maakt het het voor jou ook makkelijker. En voor je kind, want kinderen voelen feilloos aan wat er rondom hen gebeurt, ook al kunnen ze (nog) niet praten.