Mijn zoon van bijna 4 (mei) steld geen "waarom"vragen, kan dit zijn ontwikkeling in de weg staan?,

Mijn zoon is altijd snel geweest in zijn ontwikkeling.

Lichamelijk:
tijgeren, zitten, kruipen, lopen, enz deed hij net iets sneller, maar precies volgens de stapjes van het boekje.

Cognitief:
gaat hij als een trein, hij kon snel praten, benoemen. Hij deed dit ook volgens het boekje, aanwijzen, napraten, letters husselen, (plamp=lamp, pik=kip) en vervolgens echte woorden.
Met twee jaar herkende hij letters en sprak ze fonetisch uit. Met 3 jaar en 3mnd ging hij voor het eerst hakken en plakken. Nu 3jr en 8mnd kan hij 15 woorden in een minuut lezen.
Hij begrijpt een hoop wat we zeggen en kan moeilijke begrippen toepassen. Hij is taal gevoelig en als hij verbeterd word, doet hij zijn best om zich echt te verbeteren.

Sociaal emotioneel:
Hij kan zichzelf vanaf heel jong al heel goed zelf vermaken. Hij kan makkelijk een uur met zijn duplo spelen, lang een stapel boeken doorbladeren, heerlijk met zijn autos spelen, enz
Hij heeft vanaf kleins af aan heel veel fantasie, maar raakt er niet in verdwaalt. Hij heeft denkbeeldige dieren soms voor een uur soms 5 min. Het is gezelschap, geen vervanging voor vriendje
Hij speelt graag samen met anderen en neemt graag de leiding in zijn spel.

Hij is net zindelijk

Dit is hoe wij hem thuis zien, hij gaat ook naar een gastouder en naar een dagopvang. Van hen krijgen wij altijd positieve dingen te horen. Hij heeft het bij beide enorm naar zijn zin. Hij speelt er soms graag even alleen, maar vaak ook samen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier, dit is niet te beschrijven in een boekje, hij be[aa;d zelf wel wanneer hij waarom zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet iedere peuter komt in de waarom fase, niets om je zorgen over te maken.
Ritsuka
10 jaar geleden
Niet alles gaat volgens het boekje inderdaad
Poet
10 jaar geleden
Hij haalt het tzt wel in hoor.
Castle
10 jaar geleden
Het ene kind loopt eerder dan de andere, de ander praat eerder. De boekjes moet je niet te precies op de letter en cijfer volgen. Als ik je verhaal zo zie heb je een gezond en levendig kind. Geniet ervan zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Twillletje als ik jouw observaties zo lees lijkt het mij een heerlijk gezond kind . Ik ben geen deskundige maar mijn kinderen hebben ook niet zo ge waar om .Het is prima gegaan met hun opleidingen meerdere Masters reeds behaald ja het was even lastig ze de vwo door te persen . Vaak is de waarom fase een aandachts probleem dus op die manier de attentie Vd ouder te pakken en het spel te spelen . Maar nogmaals ik ben alleen een gelukkige trotse pa .
Reddie
10 jaar geleden
Wees maar blij dat zo'n slim kind geen waarom vragen stelt. Voor je het weet sta je met je mond vol tanden.

Het beste antwoord

Mijn kinderen hebben ook nooit een waaromfase gehad en ze zijn slim genoeg. Ik denk dat als een kind onder de vier een waaromfase heeft het helemaal geen antwoorden wil maar gewoon communiceren en praten met een ander. Ze kunnen ook heel onlogische blijven waarommen dus een kind wat dat doet is niet perse slimmer dan andere kinderen.

Bied gewoon dingen aan, ga lekker naar de bieb en zoek samen een boek over een onderwerp uit en ga voorlezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wees (nog maar) blij dat hij nog geen 'Waarom' vragen stelt.
Uit je zeer uitgebreide omschrijving over de ontwikkeling van je zoon tot nu toe blijkt alleen maar dat hij zeer wel in staat is om de prikkels die hij tot nu toe ontvangt goed weet te interpreteren en te verwerken voor zijn leeftijd.

De 'waarom' fase bij kinderen verschilt van kind tot kind en heeft vaker te maken met de mate waarop het kind aandacht krijgt van de ouders of niet.
Vaker is het 'Waarom...' vragen een spelletje, een manier van het kind waarmee het weet dat het dan direct de aandacht van de ouder krijgt, eerder dan de behoefte om dingen echt te willen weten.
Pas op oudere leeftijd krijgt het kind echt interesse in bepaalde dingen en wordt gerichter een 'Waarom' vraag gesteld als het kind zelf niet achter het antwoord kan komen.

Dus het feit dat je zoon nu nog geen 'Waarom' vragen stelt is zeker geen obstakel in zijn ontwikkeling, eerder een bevestiging dat in al zijn behoeften op aandachtsgebied ruim wordt voorzien. En dat bevordert dan weer zijn persoonlijke ontwikkeling waarmee hij snel dingen en situaties doorziet.