Als je 19 bent en je ouders zeggen dat je doordeweeks thuis moet blijven 's avonds, terwijl je het makkelijk red met school. Isdat dan verplicht?

Je mag dan niet weg omdat je ouders vinden dat je "rust" nodig hebt en ze denken dat je dat alleen maar krijgt als je op je kamer zit en niet naar vrienden/vriendje gaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Je bent dan wel meerderjarig, maar je woont onder hun dak, dus je hebt je aan hun regels te houden.
Of het redelijk is, is punt twee, en het staat je vrij op jezelf te gaan wonen.

Toch zou ik nog eens een rustig gesprek aangaan met je ouders, met een goede uitleg van jouw kant van de zaak doen ze wellicht wat water bij de wijnl.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is verplicht. Je woont bij je ouders en zij bepalen de huisregels, waar jij je aan te houden hebt. Maar regels zijn er om uitzonderingen op te maken. Bij je vrienden kun je je ontspannen, dat is net zo belangrijk als rusten. Je kunt bij je vrienden dingen kwijt die je liever niet met anderen deelt, dat is ook belangrijk om goed te kunnen rusten. Bovendien kun je met je vrienden lachen, wat ook ontspannend werkt. Allemaal punten die je aan je ouders voor kunt leggen, om vaker naar je vrienden te mogen. 's Avonds thuis moeten blijven op je negentiende vindt ik niet echt van deze tijd. Maar je zal de regels van je ouders moeten respecteren, je leeft in hun huis. Maak zelf eens een weggaan schema, waar je redelijke thuiskom tijden in aangeeft, vraag aan je ouders of ze je een maandje willen laten gaan, beschaam hun vertrouwen niet, als het lukt.
Vaak als ze je een paar keer hebben laten gaan, komt het wel goed in de toekomst, ze moeten leren dat je te vertrouwen bent en dan kunnen ze je op dat gebied loslaten.
Succes.
Rieneke1
10 jaar geleden
Heel mooie aanvulling crea!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, ik ben het eerlijk gezegd helemaal niet met je eens. Iemand van negentien verplichten thuis te blijven heeft mijns inziens niets met huisregels te maken. Vrijheidsbeperking van een meerderjarige kan naar mijn mening nooit een huisregel zijn.
Je ouders zullen het beste met je voor hebben, maar ze kunnen ook overbezorgd zijn. Als je 19 bent wordt en van je verwacht dat je zelf zo veel verantwoordelijkheidsgevoel hebt, dat je zelf zorg draagt voor het voldoende rusten.
Een avondje bij een vriend of samen met vrienden kan zo ontspannend zijn, dat het beter voor jou is dan thuis op je kamer zitten kniezen.
Op de manier zoals jij hierboven beschrijft, kunnen ze er mede voor zorgen dat jij vroegtijdig (eerder) je ouderlijk huis gaat verlaten en op je zelf gaat wonen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Strikt genomen hebben je ouders niets meer over je te zeggen zodra je achttien bent. Jij bent negentien en dus volwassen.

Echter als jij bij andere mensen een kamer zou huren en deze mensen zouden enkele voorwaarden stellen aan het huren van die kamer, moet jij je daaraan ook houden om die kamer te behouden.

Het kàn dus voorkomen dat de verhuurder stelt dat je geen (mannelijk) bezoek mag ontvangen na acht uur 's avonds.
Ook kàn het voorkomen dat de huurder 's avonds of 's nachts niet gestoord wenst te worden en daarom zijn/haar kamer huurder de verplichting oplegt 's avonds niet uit te gaan.

Dus: Het is het huis van je ouders en helaas mogen de eigenaars van de woning regels opstellen waaraan andere bewoners zich dienen te houden.

Jammer voor jou..maar het is gewoon niet anders.

Groetjes,

Ton