waarom wil mijn 5 jarige dochter zich zelf niet aankleden?

mijn dochter weigert uit zich zelf s'ochtens naar de wc te gaan en zich zelf aan te kleden. Het is elke ochtend strijd om haar optijd nr school te krijgen. Het helpt niet als je zegt dat ze dan maar in pyjama nr school moet.
Eigenlijk zegt ze overal altijd eerst NEE op

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat ze wel naar de wc gaat als ze moet?Over t aankleden zou je haar misschien haar eigen kleren de avond van te voren al klaarleggen. En zichzelf boven aan te kleden voordat ze naar beneden gaat? Misschien n idee om b stickervel te maken en elke x als ze dat zelf heeft gedaan n sticker laten plakken? Ik ken je kind niet en hoe jij er zelf mee omgaat. Dus beetje moeilijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gedrag belonen en slecht gedrag negeren

Antwoorden (3)

Als ze het niet kán is het wat anders, maar dreigen heeft geen zin natuurlijk. Dat moet je dan ook uitvoeren. Neem haar gewoon mee in haar pyjama met ongekamde haren, maar overleg eerst met haar kleuterjuf, anders wordt het verkeerd begrepen.
Dat hoef je maar een keer te doen, dan is het vervelende gedrag gelijk over.
(Ervaring).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een verschrikkelijk slecht idee. Ik zou het al super gênant vinden om dit voor te leggen aan de lerares laat staan hoe erg je het kind voor schut zet. Het zal voortaan gepest worden omdat ze in pyjama naar school is gekomen en dit zal de verdere basisschool tijd duren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels, dat valt wel mee. Ik ken verschillende mensen die dit hebben gedaan (hoewel ik het zelf niet zou doen).
Met het 'dreigen en dan niets doen' heeeft Ivana wel een goed punt. Dat moet je zeker niet doen.
Ivana
10 jaar geleden
Bedankt Caat.
Inderdaad ben ik met mijn dochter (ook zo'n eigenheimer) niet verder gekomen dan halverwege school. Ze heeft me gezegd dat het nooit meer zou gebeuren, als ze alsjeblieft naar huis mocht om zich gauw aan te kleden.
Daarna heeft ze altijd geweten, dat ik geen loze bedreigingen uit, maar evengoed gewone beloften (positieve) ook altijd nakom.
Moet je als moeder dan maar de speelbal zijn van het humeur van je kinderen?
Soms moeten zowel kinderen als volwassenen dingen doen waar ze geen zin in hebben, zoals aankleden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gebeurt het wel eens dat ze het leuk vinden?
Wil ze ineens elke dag in pyjama naar school.. ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niels: je moet natuurlijk WEL een tas met kleding meegeven. Als het kind slim is kleedt het zich op school om op het toilet en het is voortaan over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf juf en kan je vertellen dat het heel goed werkt en door alle juffen die ik ken begrepen wordt.(stiekem vinden zij het zelfs goed dat een ouder doet wat ie zegt en optreedt!!!!!) vind er niets genants aan, iedereen heeft wel eens moeite om zijn kind te laten luisteren en consequent optreden werkt alleen maar veel beter dan thuis wanhopig te gaan zitten zijn terwijl er zo'n goeie oplossing voor is.
je denkt toch zeker niet dat dit de enige is waar het zo gaat....????? Wij hebben het ook nog nooit meegemaakt dat een kind het leuk vindt, natuurlijk ook omdat we wel laten merken (zonder een kind af te branden uiteraard) dat het allemaal wel een beetje raar is dat je niet naar mama luistert en je niet aankleed etc terwijl je al zo groot bent, en nee, uitlachen staan wij uiteraard niet toe.... maar....ik ken de juf van je kind niet natuurlijk....
Probeer er een spel van te maken en moedig aan met complimentjes. Bij mijn zoontje die een uitgesproken ochtendhumeur had is het ook zo gelukt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ook een mogelijkheid, maar als je 's morgens 4 kinderen naar school moet krijgen, drie koppen met lang haar in moet vlechten, boterhammen moet smeren enz., dan is er echt geen tijd voor spelletjes en complimenten. Gewoon allemaal doen wat er verwacht wordt en een dikke knuffel toe.
Hallo,

Ik heb hulp aan mijn moeder gevraagd en zij zegt dat uw dochter u aan het uitproberen is. Ze is uw grens aan het opzoeken en kijkt hoe ver zij kan gaan met niet luisteren. Advies: Hou voet bij stuk en geef er niet aan toe. Dwingen heeft geen zin. U kunt haar belonen als ze het wel doet. U kunt een stickerkaart maken. Als ze zichzelf wel aankleed en goed luistert, plakt u een sticker op de dag. Heeft zij er bijvoorbeeld 7 verzameld, kan u haar een stuk speelgoed geven of iets anders leuks. Probeer het. Succes!