Wat zijn de voordelen als je bewust kiest om huismoeder te worden als je later kinderen krijgt ?

Wat zijn de voordelen voor het kind/kinderen als voor je partner en voor jezelf als huismoeder ?

Weet jij het antwoord?

/2500

ik ben een thuismoeder. voordeel vind ik dat ik zelf mijn kind helemaal kan opvoeden. dat ik er altijd ben als ze me nodig hebben. dat ik de eerste stapjes etc allemaal zie. geen gestress met smorgens de kinderen weg brengen/ophalen . en ik heb de tijd om thuis alles mooi netjes te houden en ondertussen ook nog eens wat leuks te doen met mijn kind. voor mijn parner is het natuurlijk ook wel handig want ik heb het eten klaar als hij thuis komt. hij werkt zelf heel veel smorgens 6 uur gaat hij weg en meestal is hij pas 8 uur thuis savonds Toegevoegd na 2 minuten: ik heb er bewust voor gekozen, toen ik net zwanger was toen hadden we al afgesproken dat ik thuis zou blijven.

Het heeft het voordeel dat je er voor kiest, als je iets moet doen waar je niet voor hebt gekozen wordt alles een stuk moeilijker.

Er is altijd iemand thuis wat prettig is voor het kind. Als je kind naar school gaat hoeft hij of zij nooit naar de opvang, is ook prettig voor het kind. Jij hebt meer tijd om 't huishouden op orde te hebben (zeker als ze naar school gaan) en dit is erg prettig voor jezelf. Als je kind ziek is hoef je niks te regelen, je bent toch thuis. Dit scheelt heel wat geregel. Je kind hoeft niet te wennen aan andere juffen (één van school, één van de overblijf, één of meer van de BSO enz.) wat heel erg prettig is voor je kind. We zullen wel meer zijn maar die kan ik nu even niet verzinnen. Ik ben overigens géén huismoeder.

Ik ben wat ouder (dik in de 40) en mijn ervaring is dat het altijd prettig was dat er altijd iemand voor je kaar stond en dus maximale zorg aanwezig is geweest. Mijn ouders deden het ongeveer zo MA/VR mijn moeder ZA/ZO mijn vader en geregeld gecombineerd, dit was buiten de uitjes. Dus een pracht jeugd. Niks beter dan dat, dus niet twee ouders werken en een oppas inhuren. Dus om te kiezen om huismoeder te worden is niks mis mee, is alleen een zware functie.

Ik heb wel altijd gewerkt, maar als mijn kind thuis was, was ik ook thuis. Het voordeel is dat je kind echt 'thuis' komt als er een ouder thuis is. Je bent van alles op de hoogte en kunt je kind veel beter begeleiden. Omdat je hoofd niet vol zit met werk en de stress daar omheen, kun je je kind relatief meer en beter aandacht geven. Mijn ervaring is, als ze nog heel jong zijn thuis blijven. Tijdens basisschool periode kun je gerust gaan werken, als je maar voldoende tij met je kind kunt doorbrengen. Maar het belangrijkste vond ik om tijdens de pubertijd thuis te zijn. In die leeftijd hebben ze je mentaal het meeste nodig. Achteraf gezien was dat een uitstekende keuze.

Het is fiscaal zeer aantrekkelijk.

Voor 't kleine grut: Ze vangen wat minder kindervirusjes op als ze klein zijn, omdat ze niet naar de kinderopvang gaan. Ze hoeven maar aan één (of anderhalve) verzorger te wennen. Voor de partner: lekker handig als moeders de vrouw de hele week thuis is en je in principe niks hoeft te doen aan het huishouden (hoewel de militante huisvrouw haar echtgenoot ook flink inschakelt). Voor jezelf: je weet precies waar je aan toe bent en hoeft 's-ochtends niet zo te stressen. Je kunt je kind precies zo opvoeden als jij het goed vind. Ik heb zelf anderhalf jaar gethuismoederd (na nummer 3) en werd er een onhebbelijk, perfectionistisch kreng van. Voor mij had het alleen maar nadelen. Ben snel weer aan het werk gegaan (zoals mijn moeder en mijn moeder's moeder vóór mij) en dat was beter voor ons allemaal! Maar ieder z'n ding.

Volgens mij is het zijn van een thuismoeder een roeping. Sommigen krijgen deze roeping en kunnen er geweldige dingen mee doen. Fröbelen met de kids, luisteren naar alle verhalen, je huis helemaal aan kant, heen en weer rijden voor de afspraakjes. De kinderen voelen zich prima als mama zich goed voelt. Die roeping heeft niet iedereen. Ik kan maar beter werken want ik ben echt niet gezellig thuis. Een dagje in de week vrij is voor mij meer dan genoeg. Ik word helemaal gek van verveling en word elke dag luier. Het huis is een puinhoop, mijn dochter heeft geen schone kleren en ik voel me schuldig dat ik het niet voor mekaar krijg. Ik ga nu zonder schuldgevoel werken. Mijn liefje gaat naar de opvang met veel plezier en voordat ik naar mijn werk ga knuffelen we lekker 's ochtends en zeggen heel hard dat we elkaar gaan missen. En dat is nog waar ook. Heb je de roeping, dan zitten er aan thuisblijven alleen voordelen. Maar als je er niet geschikt voor bent, dan valt het nog niet mee. Ik heb respect en bewondering voor een tevreden thuisblijfmoeder.

Als je er voor kiest, huismoeder te worden, leg je de basis voor een goed gezin en een stabiele toekomst. Het meest onderschatte beroep is dat van huismoeder. Zij is de spil in het gezin, die de basisvoorwaarden creert welke de andere leden van het gezin helpen optimaal te functioneren. Het neerkijken op huisvrouwen zegt veel over de kortzichtigheid van degene die dat doet. Wat zij de maatschappij BESPAART aan kosten, die scheefgegroeide kinderen met zich meebrengen is nauwelijks in geld uit te drukken. Helaas propageert de maatschappij de werkende mens, logisch, die betaalt immers belasting over het loon en de uitgaven, zoals accijns en BTW. Een moedige vrouw die dus tegen de stroom inzwemt , verdient respect, omdat ze verantwoording wil nemen voor de toekomst van de maatschappij, de kinderen. Ze moet dat echter niet doen uit dwang, plichtsbesef, maar MOGEN doen uit overtuiging, zeg maar roeping. Vrouwen die hiervoor kiezen zouden ook maatschappelijk veel meer gewaardeerd moeten worden. Via fiscale voordelen zou dit mogelijk gemaakt moeten worden. Vrouwen die deze roeping niet voelen , moeten vrij zijn om andere keuzes te maken.

De visie wat het beste voor de kinderen is, fluctueert op en neer met de economische situatie. In de jaren voor de oorlog was het heel gewoon als arbeidersvrouwen werkten, ze moesten wel, want de salarissen waren laag. de kinderen voedden elkaar zo n beetje op als moeder weg was. Na de oorlog moesten de vrouwen ineens thuis blijven, verloren zelfs hun baan als ze trouwden, dat was goed voor de kinderen. In de jaren die volgden hebben feministen gevochten voor het recht van zelfontplooiing ook voor vrouwen. En dat is nu weer aan het ontaarden in het verplicht werken, anders kan de hypotheek niet worden betaald. Straks is de ouderenzorg niet meer te betalen en moeten vrouwen thuis blijven om voor de ouders te zorgen en de kinderen weer thuis op te vangen. Volgens mij is het voor kinderen goed als ze weten waar ze aan toe zijn, en dat ze zien dat hun ouders van ze houden.

Er zijn voor en nadelen. Ook hier is weer de regel van toepassing. Doe dat wat je zelf goed en belangrijk vindt. Er is niemand die dat voor je kan beslissen. Natuurlijk beleef je alle dagen van het groei proces van je kind, maar of dit alleen zaligmakend is dat is nog maar de vraag.!

Er zijn net zoveel voordelen aan het huismoederschap als aan het werkende moederschap te vinden als je zou willen. Dit blijft een keuze die je vanuit je eigen gevoel moet maken. -Als jij een kind krijgt en je wilt het helemaal zelf opvoeden zonder hulp of tussenkomst van anderen, en je geeft daar met liefde je baan voor op, dan moet je dat zeker doen en je niets aantrekken van wat anderen denken. -Als jij een kind krijgt, maar je denkt niet gelukkig te kunnen worden van het thuiszitten met je kind omdat je je energie op een andere manier kwijt wilt, dan moet je gewoon blijven werken en een creatieve oplossing vinden voor de opvang van je kind. Er zullen hier voorstanders van het thuis moederschap hun visie fel verdedigen, en daar tegenover voorstanders van het werkende moederschap. Mijn mening is dat je een ieder in zijn waarde moet laten. Gelukkige ouders maken gelukkige kinderen, zolang ze maar achter hun eigen keuzes staan. Laat je dus niet al teveel beïnvloeden door wat een ander denkt of zegt.

Het voordeel voor je kinderen is dat ze je eeuwig dankbaar zijn voor het feit dat je vroeger zo irritant was en niks ze mochten tegen de tijd dat ze snappen hoe het leven echt in elkaar zit. de voordelen voor de ouders: na een jaar of 25/30 uiteindelijk rust en een trots gevoel. (tot die tijd is het even doorbijten)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100