Is het normaal dat een kind van 10 met regelmaat een vinger in de kont steekt om er aan te ruiken?

sorry, maar wellicht worden we hier allemaal een stukje wijzer van!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat is normaal in deze gekke wereld? Een kind van tien jaar oud kan prima verwoorden waarom het bepaalde handelingen doet. Het lijkt mij een kwestie van aandacht vragen. De achterliggende reden kan alleen het kind zelf aangeven. Zeker gezien het feit dat het met regelmaat gebeurt zou ik het kind vragen waar het mee bezig en wat het ermee wil bereiken.

Ik denk dat het een combinatie van twee dingen is, ten eerste is het wellicht een nare gewoonte en ten tweede kan het daar jeuk hebben, doordat het dat vaak doet... Wellicht heeft het last van aarswormpjes, dus laat dat onderzoeken en doe een kuur als dat zo is... En verder elke dag schoon ondergoed aan en elke keer er iets van zeggen als je het als ouder ziet... Maar spring er niet op als een strenge ouder, want dan maak je het erger dan het al is en dat is niet nodig...

Echt normaal is het niet, maar een kind op die leeftijd is alles aan het onderzoeken, ook zijn/haar eigen lichaam. Wellicht vindt hij/zij die eigen lichaamsgeur interessant, of zelfs lekker ruiken. Andere kinder pulken in hun neus of oren om daar dan aan te ruiken of proeven. Praat er eens met hem/haar over en probeer uit te leggen dat hij/zij zo schade aan kan richten als die vieze vinger de endeldarm ingaat. Het is tenslotte een uitgang en geen ingang.

Dat vroegen wij ons ook af toen die van ons dat ging doen (12 jaar). Wij hebben even goed duidelijk gemaakt dat het erg smerig was, zeker omdat er met diezelfde vingers dan 's avonds weer tafel gedekt werd... Waar het vandaan komt weet ik niet, maar kennelijk ruikt het lekker anders blijf je het niet doen, toch? Die van ons is er wel snel weer mee opgehouden omdat we er op bleven letten er er elke keer iets over zeiden.

Het is normaal dat een kind van tijd tot tijd bezig is met zijn eigen lichaam te onderzoeken. Als een jong kind ontdekt dat het poept, gaat menig dit een keer onderzoeken en smeert de inhoud van zijn/haar luier bijvoorbeeld een keer uit in het bedje. Ook de geslachtsdelen worden van tijd tot tijd onderzocht en soms ook wordt ontdekt dat het aanraken hiervan een fijn gevoel geeft. Er moet menige peuter geleerd worden dat hij/zij dit niet in het openbaar hoort te doen. Zo is het ook in dit geval. Het desbetreffende kind heeft iets ontdekt aan het eigen lichaam en vindt dit kennelijk fijn om te doen. Maar ook hier geldt dat dit eigenlijk geen wenselijk gedrag is en al helemaal niet in het openbaar. Het kind moet hier op aangesproken worden. Niet alleen omdat het dit zeker niet in het openbaar hoort te doen, maar ook omdat het onhygiënisch is en het op die manier bacteriën verspreidt. De ouders kunnen uitleggen dat het normaal is dat het kind zijn/haar lichaam onderzoek, maar dat het dit niet in gezelschap mag doen. En ......dat het ook nog een keer heel vies is omdat het op die manier darmbacteriën aan zijn handen krijgt en verspreidt. Misschien kunnen ze het kind uitleggen wat er allemaal in poep zit. Zie bijvoorbeeld dit filmpje: http://www.09469.07jn.thinkquest.nl/ziektes.html Ze zullen het kind dus goed uit moeten leggen dat dit niet kan, maar als het kind het toch doet dat het daarna zijn handen héél goed moet gaan wassen zonder eerst iets aan te raken.

Bronnen:
pedagogische werkervaring

kan het wellicht ook te maken hebben met sexualiteit, hij staat aan het begin van zijn pubertijd en kan door de geur opgewonden raken.

Zal vast heel normaal zijn. Bij ons thuis riepen we altijd: Oud wijf, stokstijf, vinger in je gat, dan ruik je wat. Maar niet te scheef, en niet te schuin, anders wordt je vinger bruin! Het zal vanzelf wel over gaan. Gewoon geen aandacht aan besteden.

Dit is zondermeer afwijkend gedrag, wellicht veroorzaakt door wormen of iets VEER ergers. Zonder je bezorgd te willen maken is er hoe dan ook reden deze oorzaak te vinden. Er kan (maar hoeft niet per se') misbruik in het spel zijn. Met deze opmerking zal ik wel weer klop krijgen, maar ik vind het belangrijker je een eerlijk antwoord te geven. Kinderen van die leeftijd (10 jaar) moeten juist niet zoveel van anale dingen hebben. Het zal wel heel veel tact en wijsheid vragen, dit probleem uit te zoeken. Ik hoop oprecht dat het een milde oorzaak heeft. Als er wormpjes in het spel zijn, is de neiging aan de buitenkant te krabben veel groter dan tot "inwendig onderzoek" over te gaan. Ik heb ervaring in de begeleiding van sexueel mishandelde kinderen. Maar zogezegd, het KAN meevallen. Betreft het niet je eigen kind, dan is observatie en evt melding te overwegen. Doet je eigen kind dit, zie daarover in gesprek te komen. Het zal je duidelijk zijn dat het kind zich enorm zal generen er over te praten, een inleidende geruststelling zal beslist zeer gewenst zijn, anders klapt het kind dicht. Wil je verdere info van mij, stuur me dan even bericht, ik moet altijd uitkijken voor mensen die met raad van deze aard niet om kunnen gaan.

Dat is niet normaal en kan hem zelfs flinke problemen opleveren als zijn/haar leeftijdsgenoten er achter komen: pesten. Ik zou proberen het hem/haar af te leren....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100