Zoontje van 6, meer ingetogen, wat kan dit zijn?

Mijn zoontje is al dagen wat meer ingetogen. Ik had het er tussen de middag met mijn man over, dat ik wat zie aan hem.. En zonet op school, kwam de juf naar mij toe of er wat is met mijn zoontje. Hij is altijd wel rustig, en gevoelig, kan wel gek doen, maar grote groepen vind hij lastig.

Er is iets, maar kan de vinger er niet opleggen.. Gisteren kwam hij huilend uit bed, toen hij er net in lag. Hij wist niet waarom hij moest huilen, maar het moest er echt ff uit.

Misschien toe aan vakantie? Juf dacht dat hij misschien uitgekleuterd is, dus de uitdaging mist. Ze gaat hem nu wat meer proberen uit te dagen, 2 andere jongens uit de klas hebben dit ook, en die doen samen al opdrachtboekjes uit groep 3.

Ik voel mij zo machteloos, vind het zo erg als mijn kind zich niet goed voelt. Als ik nou eens wist wat er aan de hand was, dan kan ik er proberen te helpen..

Wie kent dit? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Ingetogen = kalm, waardig, terughoudend.
Bedoel je misschien 'teruggetrokken' in plaats van 'ingetogen'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ingetogen = ook gematigd, sober, stemmig, afgezonderd, bedeesd :) Dat bedoel ik.

Antwoorden (4)

Je hebt het er met je man en de juf over gehad.... en ook met hem?
Want dat lees ik niet en lijkt mij het allereerste om te doen (misschien heb je dat wel al gedaan?).
Jongens van 6 kunnen vaak heel goed vertellen wat er aan het handje is / waar ze mee zitten. Soms met een beetje hulp.

Dat gevoel van machteloosheid is inderdaad heel naar en daar zal je vast nog wel vaker mee te maken krijgen vrees ik (eigen ervaring ;-) ). Dat krijg je er gratis bij.
Probeer er met hem over te praten; vertel dat je aan hem merkt dat hij ergens mee zit, dat je hem wilt helpen als je dat kunt. Is er iets op school, op zijn sportclub, met zijn vriendjes, is hij bang etc.
Sterkte; het komt er vast binnenkort uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het hem meerdere malen gevraagd, heel direct, maar ook met omwegen... hij weet het niet. Gister avond huilen, en hij weet niet waarom. Hij voelt zich gewoon rot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar dacht ik ook meteen aan LGA.
Soms begrijpt een kind zo jong nog niet goed wat er precies gebeurt bij pesten, maar voelt hij weldegelijk dat het niet fijn is.
Kan hij het nog niet zo goed verwoorden of voor zichzelf op een rijtje zetten. Dan helpt het als jij dat voorzichtig voor hem doet als mams.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat hij gepest word, maar waar staat LGA vooor????
Hij heeft wel 1 jongentje in zijn klas, die helemaal into mijn zoontje is, en voor hem het echt een last is. Het is Tom voor en Tom achter, naast Tom, bij Tom, ALLES. Met juf al over gesproken, en die houd nu een oogje in het zeil.
Zelf is hij net als ik erg gevoelig, ik heb gister wat dingetjes gelezen over hoog gevoeligheid, en schrok er erg van. Ik herken mijn zoontje hier helemaal in, en mijzelf ook...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HAHA ik heb het nu pas door, ik zag de reactie van LGA niet staan. Dus dacht dat jullie over een afkorting spraken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL over LGA!
Waarom schrok je van hoog gevoeligheid? Misschien ben je het (HSP) dus zelf ook, daar is toch helemaal niks mis mee?
Als je belangstelling hebt: ik heb een waslijst van kenmerken gevonden op het internet over HSP en vond die heel interessant om te lezen: juist een opluchting en een enorme herkenning (jaja, ook ik *grinnik*).
Als jij zeer gevoelig bent, dan kan je jouw zoon dus goed begeleiden!!
praat met hem bv. bij naar bed gaan. Misschien heeft iets op school/straat/bij zwemles indruk gemaakt en waar hij mee bezig is in zijn hoofd.
Als hij het nu niet kan zeggen wordt het later mogelijk duidelijk. Niet teveel pushen, wel actief luisteren. daarmee haal je eerder de essentie boven water.
Bied hem in ieder geval de ruimte om zichzelf te zijn thuis, dat hij zich veilig voelt om zich te uiten. Hij 'komt dan wel'.
Bepaalde onzekerheid/stress komt er soms veel later uit, waarvan je denkt: " a ja dat was er aan de hand".
Neem het als ouder wel serieus, maar probeer je geen zorgen te maken. Laat hem merken dat je er voor hem bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent superlief en zorgzaam! En dat weet hij, want hij komt bij jou uithuilen. Heb een beetje vertrouwen in de veerkracht van je zoon en dat hij weet dat je voor hem klaarstaat. Daarnaast moet je accepteren dat het leven dan een mens van het begin af niet alleen maar leuk kan zijn. Als jij het alleen maar leuk gaat maken, leert hij niet omgaan met zijn emoties en teleurstellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt geprobeerd met hem te praten en je geeft hem troost. Misschien kan je hem ook helpen om een uitweg/uitlaatklep te vinden voor eventuele opgekropte emoties. Stimuleer hem om fysiek in beweging te komen. Ga samen wandelen, voetballen, zwemmen etc. Dit kan helpen om de moeilijke dingen even los te laten. Je neemt even afstand en zet alles op een rijtje. Zo werkt het bij mij. In hoeverre dit ook helpt bij een 6 jarige dat weet ik niet. Het is wel het proberen waard denk ik.