Hoe wordt de ouderoverdracht geregeld?

Ik wil graag weten in hoeverre het mogelijk is dat een man wie geen familie is, toch de voogdij over een jongen van 17 kan krijgen. Wat moet hier allemaal voor geregeld worden op de acceptatie van de biologische ouders en het ondertekenen van documenten na en wat moet er allemaal ingevuld worden bij die documenten / moet de jongen zelf ook dingen ondertekenen?

Misschien een beetje een ingewikkelde vraag maar ik hoop toch dat iemand me antwoorden kan geven. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voogdij is gezag over een minderjarig kind dat niet door de ouders wordt uitgeoefend, maar door iemand anders.
Ouders kunnen u bij testament of bij notariële akte aanwijzen als voogd. Ook een rechter kan iemand als voogd aanwijzen.
Ouders kunnen in hun testament of in een notariële akte, 1 of 2 personen aanwijzen als voogd voor het geval dat zij komen te overlijden.

Het wordt een heel ander verhaal als de ouders die nog leven
heel het ouderlijk gezag over het kind willen overdragen aan iemand anders.
Als ouders de verzorging en opvoeding niet aankunnen en acuut ingrijpen noodzakelijk is, wordt eerst een voorlopige voogd benoemd. Voorlopige voogdij wordt altijd toegewezen aan Bureau Jeugdzorg of Nidos. Dit is over het algemeen een kinderbeschermingsmaatregel.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/vraag-en-antwoord/hoe-krijg-ik-de-voogdij-over-een-kind.html

Het hangt dus van de situatie af.
Willen de ouders van het ouderlijk gezag af en zo ja waarom?

Zoek een notaris in de buurt en maak een afspraak voor een gratis adviesgesprek.
http://www.degoedkoopstenotaris.nl/#/?ref=adwords&gclid=CMC2ocnhkLYCFeXLtAodTEkAIg