In hoeverre is karakter door opvoeding te beïnvloeden?

Is het bijv. mogelijk een zachtaardig kind met een harde, strenge opvoeding weerbaarder, te maken of van een heel druk kind een rustiger kind te maken door het met veel geduld en liefde op te voeden?
Ik denk nl. zelf dat een karakter de natuur van het kind is en alijd weer komt bovendrijven. Ik had hier een discussie over en ben benieuwd wat jullie ervan denken.

14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

goeie vraag amc! Ik denk zelf dat je gelijk hebt en dat het karakter van het kind bepalend is.
uit eigen ervaring weet ik dit, maar misschien is het bij te sturen. Ik geloof niet dat je van een zachtaardig kind een weerbaarder iemand kan maken door het een strenge opvoeding te geven. Ik denk dat dit zelfs een averechts effect heeft. Je moet altijd positief en stimulerend werken, zodat een kind een goed gevoel van eigenwaarde krijgt. Maar andersom, zoals je zegt, om van een druk kind een rustig kind te maken door veel geduld en liefde er in te steken, ik denk dat dit wel een gunstig effect kan hebben.
Ieder kind is uniek en zal je moeten opvoeden met de natuur van dat kind. Vaak voel je zelf wel aan, hoe je moet handelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het karakter van een mens kun je niet niet veranderen of beinvloeden. het karakter maakt de mens. probeer je het te veranderen lukt niet omdat het oude karakter weer terug komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Lijkt mij ook. +1
Een karakter is een nogal vaag omlijnd begrip. Hoe dan ook, het kan wel degelijk veranderen, want het karakter wordt volledig bepaald door de toestand van je hersenen. Als de toestand hiervan anders wordt, door bijvoorbeeld een herseninfarct, een ernstige hersenschudding of het gebruik van bepaalde drugs, dan kan het karakter van een persoon totaal veranderen. Dit kan tijdelijk maar ook wel degelijk blijvend zijn. (overigens is dit gegeven een bewijs dat zoiets als een onstoffelijke ziel niet bestaat, maar dit terzijde). Met behulp van een zorgvuldige aanpak kan het karakter van een kind ook tot op een zekere hoogte gestuurd worden. Als dit niet mogelijk zou zijn, dan zou het vakgebied van de orthopedagogiek niet kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter is de aard van het beestje... En komt daardoor altijd bovendrijven... Maar er is wel een maar... Je moet goed snappen in het karakter de grootte en aard vastligt... En dus zou het kind bij heel goede behandeling op een bepaalde manier kunnen houden van en bij slechte behandeling op DEZELFDE manier de ander zou kunnen haten... Daarbij is de MATE waarin de aard van het karakter... Wat dat dan vervolgens is hangt af van de opvoeding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Zo kan je het ook zien. Dank je wel.+1
Karakter staat los van de opvoeding. Ik ben ervan overtuigd dat het niet te beinvloeden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind is een individu met zijn /haar eigen karakter ,opvoeden zijn regels hanteren in een liefdevolle en geduldige houding en omgeving ,daarnaast is het de kunst het kind te laten zijn zoals hij/zij is qua karakter. Je kunt een kind wel begeleiden om voor zich zelf op te komen.
Maar het kind wat zachtaardig is verander je niet door een harde of strenge opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Dat denk ik dus ook. Bedankt.+1
Karakter kun je niet veranderen.
Je kunt alleen door training je goede en slechte eigenschappen bijschaven en/of versterken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mening is dat je met opvoeden wel kunt bijsturen, maar je zal van een verlegen kind nooit een haantje-de-voorste maken of omgekeerd.
Daarom is het zo belangrijk dat een kind wordt opgevoed door iemand die het kind goed kent, en inzicht heeft in de sterke en zwakke kanten van een kind.
Het is belangrijk om te weten waar de talenten van een kind liggen, zodat het zich op een goede manier kan ontwikkelen. Een combinatie van nature en nurture dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karakter is erfelijk bepaald. Hoe dit wordt beinvloed is sterk afhankelijk van de omgeving. Ik denk dat je een karakter zeker in een bepaalde maten kan beinvloeden. Je kan echter van een zachtaardige persoon zeer moeilijk een Tiran maken.