Heeft een moeder die vanwege een hernia niet voor haar kinderen kan zorgen recht op gezinshulp?

De vader kan zorgverlof opnemen. Verder zijn vrienden en familie ingezet om voor de kinderen te zorgen. Maar dit is niet genoeg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Tegenwoordig krijg je geen hulp als er een partner is of als er familieleden zijn die zouden kunnen helpen,
sommige aanvullende zorgverzekeringen hebben wel een aantal uren hulp in het pakket,meestal zo'n 10 uur per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe krijg je onder de WMO geen indicatie voor gezinshulp of voor huishoudelijke hulp wanneer je een gezonde partner hebt. Daar zijn wel uitzonderingen op, maar veel zijn het er niet. Als bijvoorbeeld de partner voor zijn/haar werk langdurig in het buitenland zit, en een enkele keer bij ploegendiensten wordt soms toch WMO-zorg toegekend. Als de partner zorgverlof opneemt, gaat men er vanuit dat de partner de zorg voor huishouden en gezin op zich kan nemen. Alleen als de partner overbelast dreigt te raken, kan soms een tijdelijke indicatie voor hulp worden gegeven.

Maar gaat het alleen om het overnemen van de taken die moeder normaal gesproken doet? Dan zou de partner die zorgverlof heeft, zeker met hulp van anderen dit in theorie toch moeten kunnen bolwerken. Het gaat dan immers om de zorg die anders ook door één persoon wordt gedaan. Als er veel meer zorg is door een bijzondere gezinssituatie of als de moeder zelf ook hulp nodig heeft (bijvoorbeeld bij douchen of bij aankleden) dan kan er andere hulp worden ingezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens zijn de kosten die je maakt als je particulier extra zorg inkoopt, wel - gedeeltelijk - aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Hoeveel precies afgetrokken mag worden, hangt o.a. af van het inkomen. Het aangifteprogramma wijst je de weg, en een site als www.meerkosten.nl geeft ook goede informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is inderdaad sprake geweest van een overspannen partner en dat blijft een zwakke plek. Verder is al betaalde hulp ingeschakeld voor het huishouden, dus het huishouden is het probleem niet.
Dank voor de tip van de aftrekpost.
Het zorgverlof van de vader is beperkt. Dan resteert als ik het goed begrijp alleen nog onbetaald verlof. Het kinderdagverblijf en een betaalde oppas zijn ook al ingeschakeld. Alles bij elkaar loopt het aardig in de kosten.
Stel nou dat dit gezin het echt niet kan bolwerken. Weet je bij welke instantie ze dan voor hulp in de opvoeding zouden moeten aankloppen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet dan bij het WMO-loket zijn van je gemeente. En als de partner overspannen is of dreigt te raken, kan dat een reden zijn dat de gemeente toch de zorg toekent. Dit is een ontzettend lastig aspect van de indicatiestelling, vind ik zelf. Het is namelijk zo dat ook als de partner géén zorgverlof zou kunnen opnemen, er normaal gesproken geen WMO-zorg toegekend wordt. Men vindt namelijk dat de partner dit op zou moeten kunnen vangen, en kijkt niet naar de vraag of dat in werkelijkheid ook mogelijk is. Als de partner het niet kan doen, moeten de mantelzorgers het doen, wordt dan gedacht. Nu vind ik óók dat burgers eerst gevraagd moet worden te kijken naar simpeler alternatieven alvorens zorg aan te vragen en daarmee een beroep te doen op gemeenschapsgeld, maar in dit soort regelingen schiet het naar mijn mening soms compleet door.