Ik krijg erg weinig privacy van mijn ouders, ik heb het er al over gehad met hen, maar er komt geen resultaat. Wat moet ik doen?

Voorbeelden:
-Alles willen zien wat ik doe op mijn eigen laptop.
-Zomaar mijn kamer inwandelen zonder te kloppen.
-'S nachts m'n kamer in komen lopen om te controleren of ik al slaap, wat ik aan het doen ben (volgensmij denken ze dat ik rare dingen doe op internet...), etc.
-En nog wel wat dingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik snap dat het hun huis is en dat zij mogen bepalen wat ze doen, maar een kind hoort ook privacy te hebben lijkt mij.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat hangt heel erg af van je leeftijd. Als je 16 bent (wat je hoort te zijn om hier deel te nemen), dan heb je groot gelijk dat ze jou 'domein' horen te respecteren. Heb je echter in het verleden aanleiding gegeven tot deze controle, dan noch zou ik zeggen, dat ze er beter met je over kunnen praten dan je zo te begluren. Ja, je hebt recht op een zekere mate van privacy. Dat geldt zelfs als je jonger zou zijn dan 16 jaar. Ouders hebben rechten , maar dat gaat niet zo ver dat ze iemand zijn individualiteit mogen ontnemen en daar hoort privacy bij. Toegevoegd na 2 minuten: jouW domein (w vergeten) Toegevoegd na 4 minuten: Laat dit rustig aan je ouders lezen. Ik ben ver over de 70 jaar en heb 5 kinderen grootgebracht. Ik weet dus waar ik over spreek.

Ik denk dat er iets is voorgevallen in het verleden waardoor er iets mis is met het vertrouwen. Praat daar eens over, dat je graag het vertrouwen van hun wil dat jij geen gekke dingen doet. Ik denk dat je door zo te reageren op hun onaangekondigde bezoekers de indruk wekt dat je je betrapt voelt en zo dit visuele cirkeltje in stand houd. Zeg ze dat je het jammer vind dat ze weinig vertrouwen in jou hebben en vraag ze wat ze van jou verwachten of willen om dat vertrouwen terug te krijgen. Je kunt beter privacy verdienen dan op te eisen..... Dat betreft je laptop controleren is voor jou wellicht vervelend, maar vind dat als ouder zijnde wel noodzakelijk. Hier is de afspraak dat ik zo nu en dan de geschiedenis bekijk en als er bv een sexsite tussen staat, we die bewuste site samen met vader en moeder aan de tafel nog eens gaan bekijken. Zo is er openheid voor vragen en weet ik wat ze gezien hebben. Als er ook maar iets gewist is bij de geschiedenis zijn ze de laptop voor een maand kwijt. Mss kun je hier wat mee...succes

Wat je kunt doen is nogmaals om de tafel gaan zitten en met ze praten hierover. Hou het bij jezelf, zonder verwijten. Vertel ze, wat deze controle met je doet. Vraag ze, hoe zij het zelf zouden vinden om zo gecontroleerd en bekeken te worden. Vertel hen ook, hoe jij begeleid zou willen worden hierin, dus kom met ideeën. En dat je het bijvoorbeeld fijn zou vinden, als ze je vertrouwen. En vooral: luister naar hun redenen, want die schrijf je hier niet op. Ik kan me, als moeder van een puber, ook goed voorstellen dat ze bang zijn dat er met jou dingen gebeuren, die niet fijn zijn. Dat ze je willen behoeden, en misschien wel een beetje TE veel, voor ellende. Uit angst dat jij in de problemen komt. De wereld zit vol gevaren, en als je ouders bijvoorbeeld op het gebied van internet niet goed weten wat er speelt of er bang voor zijn (en als je kijkt in de kranten, dan is dat niet altijd onterecht) dan is het misschien ook wel een beetje logisch, dat ze je in de gaten houden. Daarbij vinden heel veel ouders het heel moeilijk, om hun kids los of steeds wat meer los te laten ;-) In dat gesprek zou je dat ook kunnen aanhalen. Als je hiervoor begrip kunt opbrengen, dan zou je ze dat ook kunnen vertellen. En ja, ik vind dat pubers zeker recht hebben op hun privacy en doe wat ik bij jou lees niet bij mijn kind. Maar dat is persoonlijk, daar heb jij in feite niks aan.

Of draai 't een weekje om.. ga je ouders controleren.. ook 's nachts als ze in bed liggen. "Ja, ik kom alleen maar even kijken of jullie al slapen hoor!" Na een week valt dan 't kwartje wel..

heb je weleens gevraagd waarom ze dat doen? waar zijn ze bang voor? denken ze dat je wat hebt te verbergen, en waarom denken ze dat? wellicht dat je hiermee verder komt dan (enkel) aan te geven wat je niet fijn vindt en waarom niet. wellicht doe je dingen wat minder openbaar, geschiedenis/logboek wist etc. omdat je geen pottenkijkers wil hebben en het ze niet aangaat. hierdoor zouden ze ook de indruk kunnen krijgen dat je in het geniep iets aan het doen bent (wat het dan ook mag zijn) ook al als dit totaal niet het geval is. je zou bv je ouders er uit jezelf bij kunnen betrekken als je achter de computer zit. hoe opener je bent (tot op een bepaalde hoogte uiteraard) hoe minder vragen/achterdocht ze hebben waardoor het controleren ook niet meer zo'n uitgangspunt hoeft te zijn. kijk of je een compromis kan sluiten. de computer/smartfoon bv niet op je kamer, hier kan je dan niets 'raars' op doen en kunnen ouders je gewoon laten slapen omdat hoeven ze niet te checken. (is maar een voorbeeldje dus) in feite hebben je ouders het in de hand, recht op privacy of niet. probeer er dus geen strijd van te maken (je trekt aan het korste eind) maar vraag naar het waarom, en geef rustig aan wat je vervelend vind, en waarom. vraag of het mogelijk is hier met respect naar/voor elkaar een passende oplossing voor te vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100