Bij ons niet. Was een vrijwillige ouderbijdrage. Maar als je niet meedeed ontving je 3 herinneringsbrieven ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet als je het niet kunt betalen, dan moet de staat er voor opdraaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je bent dat niet verplicht.
Heb je problemen met betalen kun je altijd met het hoofd hierover praten.
Niets zeggen en niet betalen leidt tot verwarring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is niet verplicht. Ook als je het wel kan betalen hoef je dit niet. Maar let wel, je kind mag vervolgens nergens meer aan meedoen als dat ook maar 'iets' kost van de school.
Dus geen knutseluurtje, geen uitjes etc etc.
Betalen is dus wel verstandig, behalve als je dit echt niet kunt en dit kan aantonen valt er over te praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag dat niet hoor?? Ze buitensluiten van dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen dat wel, probleem is dat elke school weer wat anders met de regels om gaat. De ene school doet niet zo heel moeilijk, en de ander mag je gelijk niks meer. Het is dus ook afhankelijk of je niet wilt of niet kunt betalen. Bij niet kunnen mag je kind natuurlijk wel mee doen.
Nee, wat je op de basisschool moet betalen is de vrijwillige (!) ouderbijdrage, het bedrag verschilt per school, en ze kunnen je niet verplichten die te voldoen.
Dat is echter wel het geld waarvoor in de regel de leuke dingen voor de kinderen worden gedaan; de schoolreisjes, de feesten zoals sinterklaas en kerst, de extraatjes.....

Als je het niet erg vind dat je kind van die activiteiten wordt buitengesloten OF dat de andere ouders onevenredig meer moeten betalen of het budget heel krap wordt omdat meer ouders niet willen betalen (dat begint bij ons op school een probleem te worden), is dat natuurlijk prima. Als je het niet KUNT betalen, is er met de school daarvoor meestal wel een oplossing te bedenken; meestal is daar wel een potje / wat ruimte voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, zelfs al is het geld hartstikke leuk en nuttig besteed, dan nóg is het een vrijwillige bijdrage en is het uitoefenen van dit soort druk danwel het uitsluiten van kinderen van activiteiten met succes aanvechtbaar. Geen léuk gevecht, maar wel een zinvol en eerlijk gevecht. Scholen krijgen geld zát om hun werk te doen. De manier waarop zij hun geld wensen uit te geven, is hun probleem - en niet dat van ouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er iets scheef zit in de verdeling van de budgetten ben ik ROEREND met je eens, en ik ben dan ook meestal degene in de OR die het opneemt voor de ouders die uit principe niet willen betalen ; scholen zouden moeten bepalen of bijvoorbeeld de feesten en / of schoolreisjes wel of niet onderdeel uitmaken van het totaalpakket, en daar binnen de leermiddelen ruimte voor maken. Helaas zij de meeste scholen (nog) niet zo ver, en is de situatie voorlopig nog als bovenstaand. Voor mensen die het niet kunnen betalen is meestal wel een regeling, maar als te veel ouders niet willen betalen, MOET op een gegeven moment het systeem wel op de schop.
Want als je met de OR stuivers en centjes zit te tellen om te kijken of je nog genoeg pepernoten kunt kopen, terwijl er in de lerarenkamer een koffiezetautomaat van ettelijke honderden euro's wordt neergezet terwijl er niks mis is met het oude toereikende dubbele-pot-apparaat, ja, da krab je je wel eens (meer dan eens) achter de oren...... Of de eindeloze stroom leerkrachten, stagiares, klassenassistenten en hulpmoeders die wél gratis meedelen in de 'feestvreugde' en bijna een kwart van het totaalbudget kosten dat de ouders van de kinderen 'vrijwillig' ophoesten - discutabel is het zéker. Sinds OR's e MR's sinds ongeveer anderhalf jaar verplicht onder een onafhankelijke stichting moeten vallen en ieder kopje koffie en velletje papier dat ze gebruiken verrekend moet worden, is het nog veel erger EN belachelijker geworden. Maar wil je dat veranderen, dan moet je daar voor vechten, en dat vechten gaat helaas dus WEL over het hoofd van de (je) kinderen. Dat is niet iedereen gegeven.
Nee het schoolgeld, of ouderbijdrage is een vrijwillige bijdrage.

Nederland vindt onderwijs belangrijk. Zo belangrijk dat de overheid een groot gedeelte van de schoolkosten op zich neemt om onderwijs voor iedereen toegankelijk te houden.

Deze overheidsbijdrage betekent helaas niet dat er geld is om letterlijk alles te bekostigen, maar wel voldoende voor de kosten van het gebouw, het personeel en het onderwijsmateriaal.
Er blijft een gedeelte van de kosten voor uw eigen rekening: schoolkosten. Dit zijn de kosten die samenhangen met school en onderwijs, maar niet wettelijk zijn vastgelegd.
Deze schoolkosten kunnen bestaan uit:
Sinterklaas, excursies, een paar dagen op kamp of schoolfoto’s, maar ook reprokosten en sportdag.

Basisscholen mogen een financiële bijdrage vragen om deze activiteiten te betalen. Dit is de vrijwillige ouderbijdrage, schoolfondsbijdrage of leerling-bijdrage. Zoals de naam al doet vermoeden is de bijdrage vrijwillig, maar wetende dat de school sterk afhankelijk is van de ouderbijdrage, krijgt het toch een beetje een verplicht karakter.
De hoogte van de bijdrage bepaalt de school zelf en verschilt onderling sterk.

Toegevoegd na 29 minuten:
In de praktijk is het zo dat mensen dit schoolgeld vaak niet willen betalen als ze weten dat het niet verplicht is. Het gaat om kosten die school maakt om de school wat leuke extra's te bieden. Denk aan een schoolkrant, Sinterklaas, een thema, een excursie etc. Deze schoolkosten worden niet door het rijk vergoed en mogen ze als 'vrijwillige ouderbijdrage' aan de ouders berekenen.

Er zijn ouders die weigeren om deze bijdrage te betalen. Dit is voor de school vervelend, want dit geld moet ergens vandaan komen. Vaak zetten ze om die reden sancties op deze weigering (bijv. kind wordt uitgesloten van deelname van sommige 'extra's').
Maar als je dit echt niet kunt betalen, kun je contact met school opnemen. Vaak is er dan wel een mogelijkheid om de situatie op te lossen. Maar omdat er ook veel ouders die 'wegeren te betalen', zul je de situatie dan toe moeten lichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent niet verplicht.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staat er 'vrijwillig verplicht' in dé brief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de vorm van het onderwijs. In principe is onderwijs in NL verplicht én gratis, maar bijzonder onderwijs (protestant, katholiek, Vrije School, etc.) vraagt vaak wel een vorm van schoolgeld. Op zich is dat nog wel aanvechtbaar, maar vaak een heilloze weg. Openbaar onderwijs mag geen voorwaarden stellen aan toelating,dus ook geen financiele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn de problemen met de niet-betalers dus ook het grootst.