Wat te doen als je zoontje van 12 18+ video's kijkt

Heb laatst mijn zoontje's bb doorgespit en zag op geschiedenis dat hij 18+ video's heeft gekeken ....wat zou de verstandigste manier zijn om dit aan te pakken? Wil het liefst zijn telefoon van hem afpakken....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen alle jongens van die leeftijd hoor.
Mijn broer en zijn vrienden deden dit ook.
Hoort erbij, en je moet zeker zijn BB niet afpakken en dan komt hij er ook nog achter dat je checkt wat hij doet.
Tja,is maar mijn mening hè?
Ik kan het ook niet zien door de ogen van een ouder,maar mijn ouders hebben ook nooit zo gereageerd,dus vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk ook dat als je het gaat verbieden het alleen maar spannender gaat worden. elk kind gaat nieuwsgierig worden op een bepaalde leeftijd, dus waarom zou je het niet op je telefoon bekijken? mening kind keek vroeger tenslotte ook in boekjes die voor volwassenen bedoeld waren en deden hier net zo geniepig over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je met 18+ porno?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt dit wat uit als ALLES spannend is voor een jong persoon dat nieuwsgierig is? sommigen kinderen kijken namelijk ook dingen waarvan ze walgen: kijk dan!!! das toch niet normaal!!! volgens mij is het ook te blokken wat me verstandig lijkt.
virusjes hier en daar, bagger wat er binnen te halen is, en een link naar de écht ziekelijke shit zoals sex met dieren en kinderen. als het op een telefoon binnen te halen is dan ook op andere apparaten waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als t goed is kan je dat blokkeren sukses
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat al kan, kan je dat ook omzeilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt als moeder gewoon het recht om te weten wat hij doet, jij bent immers verantwoordelijk. Ik vind het geen probleem dat je zijn bb het doorgekeken. Ik raad je aan om met hem in gesprek te gaan hierover, leg hem alles goed uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn genoeg ouders die kijken wat hun kinderen doen (hyves, msn, facebook) maar vanuit een ander standpunt. niet om te verbieden, maar handvaten te geven waar een kind wat mee kan door dingen bespreekbaar te maken. heb me een tijd voorgedaan als naief tienermeisje wat vaak alleen thuis was en laat in chatrooms zat. je wil niet weten wat voor een ziek volk hier op af komt dus controle is niet per definitie verkeerd om te zien waar kinderen mee bezig zijn. (zieke gastjes hebben overigens een spannende date gehad, maar niet een die in de lijn der verwachtingen lag van hun) verbieden daar ben ik niet altijd voor. in dit geval lijkt me uitleg is beter zodat een kind waarom het welke keuze wel of niet moet maken, en deze ook weet toe te passen (of dit kan leren) op de juiste momenten.
maar ja... dan moet je het bespreekbaar maken en vooral houden.

Antwoorden (13)

Ik zou er met hem over praten, niets verbieden tenminste nog niet.
Eerst praten, bij herhaling kan je altijd nog de boel afsluiten of innemen.
En het rottige is dat als ze het willen zien doen ze het dan wel weer bij vriendjes.....................
En om nu daar weer op de stoep te staan om te zeggen dat "jantje" porno zit te kijken, wordt soms ook niet hartelijk ontvangen.

Aan de andere kant wees blij dat je het zo vroeg ondekt heb.
Ik heb toendertijd een fikse telefoonrekening gekregen van allerlei ehh... laat maar zeggen hele dure telefoongesprekken.
En het kereltje was nog niet eens 10.
Maar in de eerste instantie stond moeder de vrouw dus wel bij mij, doch heeeeeel gelukkig had ik wel een sluitende alibi.
Ik kan er nu wel om lachen, maar toendertijd niet echt.

Gewoon een goed gesprek aangaan, het mannetje weet het zelf ook wel.
Nadien bij herhaling kun je altijd nog overwegen om de boel af te pakken.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook wel eens gedaan toen ik zo jong was, alleen toen was er nog geen internet op telefoons.. Had toen naar zo'n nummer gebeld met mn neef samen. Het vervelende is inderdaad dat het zoveel geld kan kosten en dus vervelend uit kan pakken. Maar geloof mij, hij is nu 12 en gaat de pubertijd in.. het zal hier niet bij blijven als je snapt wat ik bedoel. Een geruststelling, ik denk dat vandaag de dag alle jongens dat doen. Maar voor nu denk ik dat je moet kijken of je het een toeval kan laten lijken dat je die 18+ dingen vind om er vervolgens met hem over te praten. Je hoeft het natuurlijk niet goed te keuren! Hoe vrijdenkend mijn antwoord misschien ook overkomt. Wou alleen aangeven dat hij dit nog wel meer gaat doen in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt hem erop aanspreken maar het is natuurlijk vrij normaal op die leeftijd dat ie nieuwsgierig wordt
leg hem wel uit dat wat ie ziet in die filmpjes niet de gewone gang van zaken is in een relatie en dat het zo eigelijk niet hoord.leg ook uit dat aan het kijken mss kosten zijn verbonden(?)
maar het is wel normaal voor een puber dat ie kijkt hoor ,al is ie aan de vroege kant ;-))
verzeker jezelf ook dat ie voldoende is voorgelicht
sucses met je puber!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, je bent bijna de enige die niet zegt dat zijn telefoon afgepakt moet worden. Als hij het echt wil kijken vindt hij toch wel andere manieren, en waarom zou je het verbieden? Ik keek toen ik 13 was ook al van dat soort filmpjes hoor, en ik weet zeker dat heel veel andere jongens dat toen ook al deden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, uitleggen dat dit geen normale dingen zijn!!!
Meekijken en de gelegenheid benutten om een gesprek aan te gaan over seks, genot etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als moeder zijnde samen met je zoon porno kijken? . . . serieus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meekijken hahahah bakje popcorn erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist benader het met humor, ik zei altijd wil je borsten zien? Die heb ik ook hoor !!
Dan kan je er op een ontspanne manier over praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meekijken zal ook niet mijn ding zijn (kotsemmer zou ik echt wel nodig hebben) maar bespreekbaar maken en houden is wel degelijk van belang. de vraag is waarom ze het kijken denk ik. (is het uit nieuwsgierigheid, of heeft het een andere reden?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn jongeren prima in staat om een stukje porno te bekijken op die leeftijd. Porno kijken met je moeder als jongen, daar is geen leeftijd tegen opgewassen. Lijkt me stukken traumatischer dan welke porno dan ook.
Hij is twaalf en heeft interesse in 18+ filmpjes.Ik zou in ieder geval met hem in gesprek gaan.Als je moeder bent dan lijkt het me moeilijk om in zijn schoenen te staan want je kan als vrouw niet ervaren wat hij ervaart. Als je vader bent is het makkelijker want je weet welke gevoelens het bij jou oproept als je zelf naar 18+ films kijkt of er ooit naar gekeken hebt.Verder is je zoontje niet door de ooievaar gebracht..Hij is op een leeftijd gekomen waarin je het verschil tussen lust en liefde kan uitleggen, als hij dat nog niet wist.Je kunt in ieder geval vragen of hij een eerlijk antwoord wil geven op jou vragen:Wat voel je bij het kijken naar deze films?(niet vragen waarom doe je het?)Je geeft aan dat je het kunt voorstellen want je bent zelf ook niet van steen! (een grapje tussendoor werkt bij pubers)Je moet niet laten merken dat je heel erg teleurgesteld bent of boos want het is nu een feit dat hij de social media gebruikt om zijn interesse te checken..Je kunt uitleggen dat een jongen voor voortplanting kan zorgen, dus seks om baby's te krijgen maar ook dat een jongen masturbeert. Dit laatste kun je vragen of hij dat ook doet. Zonder of met de film.Volwassenen masturberen ook maar zorgen ook voor baby's.Als je open vertelt hoe het is wanneer een man en vrouw vrijen dan kun je ook vertellen dat wat hij op de film ziet gespeeld is en dat het nooit in werkelijkheid zo gaat.Je geeft hem de keuze om in fantasie te leven en naar dit soort films te kijken terwijl hij eigenlijk nog te jong is maar dat het ook een ander effect heeft.De acteurs zijn modellen en die zien en gedragen zich perfect, dat zou een minderwaardigheidscomplex kunnen veroorzaken bij je zoon.Verder kun je ook bespreken of zijn vrienden dit ook doen, filmpjes downloaden of schoolgenoten?Of doet hij het om er bij te willen horen? Als een puber een regel wil overtreden doet hij dat! Als een puber ergens bij wil horen dan doet hij moeite.Maar als een puber merkt dat alles bespreekbaar is, hoe moeilijk het ook is voor de opvoeders dan wordt het serieuzer in het maken van keuzen.Hij beseft echt wel dat hij te jong is maar zijn lichaam klopt aan de deur van volwassengedrag.Maar jij kunt hem uitleggen dat zelfs volwassenen er verslaafd aan kunnen raken en dat wil je niet! Je zoontje moet zich met andere dingen bezig houden.Een vriendinnetje krijgen en gewoon verliefd zijn en geen seksspelletjes wat hij op de films ziet.Na je gesprek moet hij zijn telefoon van filmpjes wissen of inleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vraag eerst eens waaróm hij dit bekijkt.

soms is het met vriendjes ontzettend stoer (maar vinden ze er misschien helemaal niet zoveel aan)

het kan ook nieuwsgierigheid zijn: je hoeft je niet af te vragen wat er gebeurd, want je ziet het gewoon heel duidelijk.

verbieden heeft weinig zin denk ik (er zijn zoveel mogelijkheden om naar 18+ dingen te kijken, daar doet een telefoontje meer of minder niets aan af)

en daarbij: vond je het vroeger zelf ook niet spannend om bv boekjes te bekijken die voor volwassenen bedoeld waren?

als je er zelf niet geheimzinnig of geforceerd mee omgaat dan zal het spannende m.i. een stuk afnemen.
(wat dus niet wil zeggen dat je het toe moet staan, maar wil zeggen dat je het bespreekbaar moet maken en moet houden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier is het ook bespreekbaar. de meid van 9 weet hoe de vork in de steel zit (niet in de kleinste details uiteraard) maar wat ze vraagt daar geef ik antwoord op (ook aangepast op haar leeftijd) hier is het geen taboe, en ja ik voel me ook niet altijd op mijn gemak als ze met vragen komt (natuurlijk aan de kassa in de supermarkt dat zal je net zien) ;-) ik wil niet dat het een geforceerd onderwerp gaat worden wat niet of moeilijk te bespreken is.
ze komt ooit op een leeftijd dat ze ook vriendjes krijgt, en tegenwoordig heb je ook ziek volk zoals loverboys. ik weet zeker dat kinderen veel minder stiekem gaan doen, en dat er veel ellende bespaard kan worden als ook dit soort dingen om een normale manier besproken kunnen worden ipv er geheimzinnig en achterbaks over te gaan doen. okay, ze moest even wennen aan het idee dat mensen met kinderen sex hebben gehad (als het eigen kinderen zijn want zo bijdehand is ze ook nog wel) maar de blik die ze me gaf bij het zien van bv een zwangere vrouw (glimogen, en een glimlach naar mij) is er vlot vanaf gegaan. ik leg nu de basis want als het nu al niet bespreekbaar is zal ze me later ook niet durven vertellen als ze met een vriendje gaat experimenteren, of....als er een vriendje is wat met HAAR wil experimenteren en ze helemaal niet weet hoe en wat. wat nu als ze het stiekem gaat doen (want het is niet bespreekbaar) niet durft te vragen om voorbehoedsmiddelen? nee, ze zal haar eigen weg kiezen, maar als ouder heb je dit bespreekbaar te maken en te houden, of het je nu bevalt of niet. ik ga waarschuw ze ook voor vreemde mensen die bv snoep aanbieden of vragen met ze mee te gaan, ik ga ze ook voorlichten over drugs, en zie niet in waarom ik het niet over sex zou moeten doen. ook dit hoort erbij als men opgroeit, vooral met het oog op het gestoorde slag volk wat misbruikt maakt van kinderen die nergens of niet goed ergens van op de hoogte worden gebracht door hun ouders omdat ze het zelf maar lastig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, wat een rekenwonders he die kinderen. die meid van mij was ik schok half hardopdenkend
"wij zijn toch jouw kinderen, dus......dan.....'' en toen was ze stil. haha.
tja, het is wat als je dit soort info krijgt waar ze zelf meer over willen weten en over door blijven vragen. (en echt nog geen kleine details :) ouders zijn wel personen die grenzen aan moeten geven m.i. maar dit zegt niets over het wederzijds respect naar elkaar en dat is nu het mooie ervan m.i. onderwerpen hoeven ook niet zwaar te zijn, het is maar net hoe beladen ouders het maken, en hoe geheimzinnig ze er over willen doen.
Ik zou niet zijn telefoon afpakken maar het wel verbieden. En dat in de zin van: Ik weet dat je die filmpjes kijkt dat zag ik toevallig en dat vind ik niet prettig omdat ik denk dat je dan gaat denken dat seks zo hoort en dat is niet de realiteit.

ik persoonlijk vind het wel onbeschoft om zijn BB door te spitten als je hem niet vertrouwt geef hem dan niet zo'n ding. (al snap ik het ergens ook wel) Ook een twaalfjarige heeft recht op privacy. Hij zal erg teleurgesteld zijn dat je in zijn BB hebt gesnuffeld en je kan er op rekenen dat dat een drama word. kunst is dan om niet autoritair te gaan doen maar sorry te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou je zelf op die leeftijd hebben gereageerd als je ouders stiekem in je telefoon aan het kijken zijn naar je browse-gedrag? Juist... Je wordt alleen maar opstandiger, houdt de telefoon altijd bij je en bent gelijk meer op je hoede. Met hem een goed gesprek aangaan zal dus alleen maar averechts gaan werken. En de telefoon afpakken? Tsja... Eerst dikke ruzie in huis, en als je die telefoon uiteindelijk terug geeft zal hij zijn gedrag echt niet aanpassen.

Goed, hij kijkt 18+-video's. Maar welke jongen van 12 (of ouder) die gratis toegang heeft tot een hele wereld aan dat soort filmpjes zou dat niet doen? Eerlijk gezegd zou ik me pas zorgen gaan maken als hij hele extreme video's kijkt, waarin geweld of extreme ideeën worden verheerlijkt. Persoonlijk zou ik me eerder afvragen of je als ouder niet te vroeg bent geweest met het aanbieden van een bb aan je zoon. Maargoed, gedane zaken nemen geen keer. Leer ermee leven dat je een puberzoon hebt met gezonde interesses en houd in de gaten of deze interesses niet overvloeien in de eerder genoemde extremen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nou nou.... om nou meteen zijn telefoon af te pakken... dan kan hij niet meer bellen en jij niet meer hem, dus dat lijkt mij onnodig.

Ten eerste: hij is 12 en in de pubertijd en helaas pindakaas het wordt alleen maar erger, dat heb je met jongens. En zeg nou zelf: dit hóórt wel bij jongens!
Meisjes van 12 doen óók dat soort dingen. Dat heb je met meiden. Maar die zeggen het niet en wissen keurig netjes hun browsergegevens (meestal).

En het hoort bij de pubertijd.

Ze zijn nu in de puberale fase, alles wat je ze afneemt, daar verzinnen ze wel weer iets anders op. Lekker tegendraads zijn. Bovendien: zijn telefoon is wel zijn eigen privé domein, snap best dat je als moeder / vader op zijn telefoon zit te snuffelen. Maar bedenk eens hoe jij dat zou vinden, als je moeder / vader je telefoon door zit te spitten.

Het verstandigste lijkt mij om het hem vertellen, dat je het per ongeluk gevonden hebt toen je iets anders zocht, dat je weet dat hij daar naar kijkt, en met de mededeling erbij dat te véél naar dat soort dingen kijken niet goed is en dat het niet het wáre leven toont, en dat het in de werkelijke wereld er anders aan toe gaat. En dat wat hij ziet in die video's eigenlijk gewoon geacteerd is. En vraag hem volgende keer zijn browsergegevens te wissen.

Er is niks vervelenders dan van je ouders te horen krijgen dat je die vrijheid krijgt. Is het meteen niet meer leuk, gewoon omdat het mag en je ouders het van je weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jongen komt in de puberteit, en daar hoort dit bij.
Natuurlijk, het is moeilijk om je zoon los te laten en te zien dat hij ook geïnteresseerd is geraakt in seksualiteit.

Jammer, dat ik veel reacties zie, die in feite betekenen dat de gezonde ontwikkeling van de jonge mens worden gefrustreerd. Gaan wij een nieuwe Victoriaanse Tijd tegemoet? Diep triest.

Waar het om gaat, is dat de jongeling opgroeit tot een sociaal vaardige, emotioneel gezonde en onafhankelijke man. Dat zou jouw doel moeten zijn. Jammer dat je je verlaagt tot gedachtes als 'het afpakken van'. Maar heel goed van je, dat je dit bespreekbaar stelt!

LAAT ABSOLUUT NA, om te vertellen dat je zijn privacy hebt geschonden. Wat je gedaan hebt, is heel erg!!
Als je het wel doet, zul je dit later van hem terugkrijgen. Dan zal hij ook jouw privacy schenden, omdat je hem dat geleerd hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Samen een kort stukje kijken (voor jou even slikken misschien, voor hem waarschijnlijk nog veeeeeeeeel erger) en praten over wat jullie gezien hebben. Positief/negatieve dingen vermelden. Vertel dat het normaal is om op deze leeftijd interesse te hebben in sex, maar dat bepaalde dingen echt nog te vroeg zijn om te bekijken. Geef geen straf, maar vertel dat je als je weer merkt dat hij naar 18+ video's kijkt terwijl hij nog te jong is, je weer naast hem komt zitten. Dit is echt de ergste straf voor hem die je kunt bedenken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag staat onder opvoeding en ouderschap,

ik ga er even van uit dat hij geen tekenfilmpjes kijkt ))

Hier ligt een verplichte taak voor de ouders.
sexuele voorlichting geven .
Ze zijn er vroeg bij dus vroeg mee beginnen .

Je kan het beter maar voor zijn met de juiste en goede informatie te geven .
dit neemt een bepaalde lading /spanning weg .
gezonde nieuwsgierigheid zal er blijven .
.

Dit is een beter en gezondere basis dan de vunzigheid of vertroebeling vertekende beelden van video's
van iets wat mooi is enhet ook hoort te blijven .

daar kun je als ouder veel invloed op hebben .

Wat niet mag , trekt juist aan !!
zn BB afpakken zal averechts werken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12 jaar en dan al een BB ?
ik zou hem gewoon een hele simpele gsm met prepaid geven en geen internet bundel
hij is nog niet los vertrouwd blijkbaar