Hoe stoppen wij ons zoontje van 8 maanden om ons in het gezicht te slaan en krabben?

Mijn zoontje van 8! maanden slaat ons vaak in het gezicht. Ook krabt hij ons open, ik heb een flinke snee van zijn nagel in mijn gezicht zitten. Wanneer hij dit doet pakken wij zijn handjes en zeggen dat het niet mag. Hij lijkt dit alleen maar leuk te vinden en gaat lachen wanneer we hem een standje geven. Ook gaat hij gewoon door met slaan. Omdat hij nog maar 8 maanden is weet ik niet goed hoe ik dit moet aanpakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom knip je zijn nagels niet kort?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melding voor iedereen: Zijn nagels knip ik kort!!! Ik vijl ze zelfs. Toch kan hij nog flink krabben.

Antwoorden (15)

Je kan met een kind van 8 maanden nog niet zoveel doen. Maar je kan wel zijn nageltjes er af knippen zodat ie je niet meer kan krabben. Als hij wat ouder wordt kan je hem hier op aanspreken en straffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel ouder?
En tot die tijd mag hij gerust slaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja inderdaad goed antwoord! je moet wachten tot ze 7 jaar zijn! en dan bel je sbs6 en vraag je of ze met een tv studio super nanny bij je op komen nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Niels, voor die tijd ben je al bij babyfluisteraar
Ogilvie geweest.
(Of is die er nu echt uitgeknikkerd?)
Ik zie het al voor me:
Jij zegt: foei Jantje, dat mag niet.

En natuurlijk denkt Jantje dan dat het een spelletje is!

Nee, je moet dat iets steviger aanpakken.
Heel veel kinderen zijn verpest,
omdat de ouders maar bleven zeggen: ach, het is
maar een kind.

Een kind van 8 maanden: boos worden, neerzetten en eventjes volkomen negeren.
Tik op de vingers mag ook best.

Kwestie is dat het kind moet VOELEN en MERKEN dat het iets doet wat echt FOUT is.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus een kind mept en je mept terug met de boodschap dat het niet mag? euh... ik weet niet, maar volgens mij klopt dit niet helemaal toch? het gaat over een kind van 8 maanden!!! dit soort dingen oplossen met kracht (wie het hardste of laatste mept??) schiet niet op. er zijn gelukkig ook andere manieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed geantwoord momopoyolo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eucalypje, als je dat kind een beetje aanpakt, is daar niks mis mee. De baby zou zo weer vergeten zijn dat je hem "slaat", maar hij zal het voortaan niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt helemaal niet gemept!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooruit.
Ik dacht wel dat vele mensen zouden vallen over:
"tik op de vingers".
Daar zijn natuurlijk veel gradaties in. Onzin omdat maar meteen "meppen" te noemen.
En "kracht" gebruik je natuurlijk al helemaal niet.
Flauwe reactie, Eucalypje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet flauw bedoeld maar een kind van 8 maanden ziet het verschil niet tussen een spel (meppen van ouders) en een tik op de vingers wat voor een kind precies hetzelfde kan zijn dan wat het naar de ouders doet. het is dus niet om je aan te vallen of omdat ik tegen een tik op de vingers ben, maar vind 8 maand wel erg jong. als ze NEE snappen en zich er dan niets van aan trekken zal een tik op de vingers een duidelijke consequentie zijn voor het gedrag, maar eerder niet m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje:
Wat is er ooit met jou gebeurd....dat je hier zo'n
punt van maakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#proest# ah! dus omdat ik nog een poging doe tot uitleg omdat iemand mijn opmerking kinderachtig vind.
omdat ik er een andere gedacht op na hou maak ik 'er een punt van' DUS er zal wel wat met me zijn gebeurd. denk dat jij meer te onderbouwen hebt dan ik, het is immwe jou conclusie. dus..... vertel gerust wat over mijn (traumatische??) jeugd. wil nu zelf ook wel weten wat er met mijn gebeurd zou moeten zijn volgens jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is net als bij mijn antwoord: ik schrijf "licht schudden....." en jaaa hoor, daar zijn ze, de niet-motiverende minnaars.
Ik bedoel uiteraard niet schudden tot de spetters er vanaf vliegen en Momopoyolo bedoelt ook niet een enorme dreun op de vingertjes te geven.
Het gaat om even een schrikreactie bij de baby te creëren. DIT gedrag wordt niet getolereerd: dat is dus een fractie van een seconde en dan is het klaar. Ik vind dat veel beter dan wegzetten en negeren eerlijk gezegd. Hoe moet een kind zo jong dan de conclusie trekken dat het gedrag niet wordt geaccepteerd? Daar snapt-ie toch niks van?
Het is meer net als wat een moederhond bij de pup doet. Iets in die geest.
+ Momo.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar toch niet dubbel op lijkt me? Een kind van 8 maanden: boos worden (1?) neerzetten en eventjes volkomen negeren (2?)
Tik op de vingers mag ook best. (....3?) ik spreek ook niet over een dreun of lel op de vingertjes, maar over een tik of tikje. (mijn zoontje kreeg ook wel een tikje op zijn vingers, met als gevolg dat als ik 'nee, dat mag niet' riep hij zichzelf een tip op de vingertjes gaf en verder ging met waar hij mee bezig was) als een kind weet wat de gevolgen zijn ben je er dus ook niet altijd verzekerd van gedragsverandering. (en harder op de vingers tikken leek mij geen goede optie) @samsung bij mijn weten hou ik het wel gezellig, maar verweer me niet tegen uitspraken/conclusies die niet onderbouwd kunnen worden. dan speel het terug en vraag even verder waar deze gedacht op gestoeld is om voor mezelf duidelijk te krijgen of het niet om een connotatie gaat (dat heeft op mijn namelijk totaal geen effect)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neeeeej, niet dubbel en gedragsverandering is mogelijk na een paar keer herhalen. Daarbij: ik ben op deze leeftijd niet voor negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangezien het zo dubbel in het antwoord stond dacht ik persoonlijk dat het wellicht iets teveel van het goede was, vandaar de vraag.
.....getsie.en wéér zijn we het met elkaar eens, en ik ook met jou over het feit dat herhaling idd voor gedragsverandering kan zorgen. dat je niet voor negeren bent had ik dus begrepen, net als dat je geen kinderen door elkaar rammelt waarbij de nek minimaal 20 keer heen en weer moet zwiepen, terwijl je je frustratie door dat heftige schudden en ondertussen afwacht of het kwartje valt bij het kind ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Ongetwijfeld maak ik fouten in de opvoeding, zoals iedereen, en ben ik ook nog es prettig gestoord.... maar zèlfs ik heb grenzen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ja zeg!!! nu heb ik van horen zeggen dat geen enkele ouder en geen enkel mens perfect is.
los gezien van je 'prettig gestoorde eigenschap' (wat ik én niet in en jou, én niet in mezelf herken, maar wel ontken) zou het maar zo kunnen dat je onder de noemer 'normaal' valt. eneh....wie geen grenzen stelt of weet te stellen pleegt misschien wel roofbouw op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow Euc, ècht heej??? Is geen mens perfect?? Oeps.... openbaring hahahahaha.
Ik? "Normaal"? Brrrrrrr...... liever prettig gestoord hoor, en dat ligt dichter bij "de waarheid", dan het "normaal" zijn. Wat dat dan ook mag zijn.
Maar serieus: grenzen stellen vind ik zeer belangrijk, óók bij baby's!
Jouw zoontje slaat niet in je gezicht om jou pijn te doen, hij speelt. Enig idee hoe jouw gezicht verandert als hij je slaat, dat vind hij prachtig.
Zodra hij tijdens het spelen je slaat of krant ga je een ander spelletje met hem doen, waarbij hij niet bij je gezicht kan.
Je zegt wel tegen hem dat het pijn doet en dat het niet mag, maar je kan van een kind van 8 maanden nog niet verwachten dat hij dan stopt, dus JIJ moet de mogelijkheid stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het hem vertellen, je kunt zijn handjes vastpakken en een boze stem opzetten (Nee Pietje) maar dat hij doorgaat ligt aan zijn leeftijd.

Gewoon volhouden en het gaat ineens over, echt consequent blijven dus: telkens handjes vastpakken, telkens hetzelfde zeggen (Nee Pietje) en hem na een poosje voorzichtig loslaten. Hij zal dit echt wel eens gaan leren.

Toegevoegd na 3 uur:
Nog een idee: hang een doekje over je hoofd en speel kiekeboe. Hij zal dan voorzichtiger moeten zijn om jouw hoofd weer te voorschijn te toveren door het doekje vast te pakken. Beloon hem door enthousiast te praten enzo als hij het lief doet. Ook als hij jou 'aait'. Dus NEE Pietje, niet slaan maar aaaaaaien (voordoen met het handje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ik al heel jong mee begonnen ben: Bij een mep: Nee! Als je mij slaat, zet ik je op de grond. Aaien mag wel.
En als ze dan doorgingen, inderdaad op de grond zetten, met nog een keer de mededeling: Als jij mij slaat, zet ik jou op de grond.
Een tik over de vingers heb ik NOOIT gedaan. De oudste bij ons is nu 10, de middelste 8 en de jongste 4. Ik geloof niet in pedagogische tikken, want daar is niets pedagogisch aan. Duidelijk aangeven wat niet mag, maar vooral ook wat wel mag is voldoende. Je moet het in het begin vaak herhalen, maar ze leren het heus. Een kind van 8 maanden kan nog niet lang onthouden wat wel en niet mag, maar als je volhoudt, leert hij het heus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: +
Maar een tikje op de vingers is niets mis mee.
En dan heb ik het niet over "een pedagogische tik
of zelfs een mep".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan een verschil van mening. Ik vind namelijk wel dat er iets mis is met een tik of tikje over de vingers. En bovendien vind ik het niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kind mag NIET slaan en jij wel en je denkt dat een kind van 8 maanden DAT begrijpt?
Als eerste: nagels kort houden!
Ten tweede: laat hem maar es goed schrikken als hij dat gedrag vertoont. Dus hard toespreken en tegelijkertijd even licht schudden bijvoorbeeld: letterlijk fysiek uit balans brengen.
Kan met 1 woord: heel hard en boos NEE zeggen.
Als een baby schrikt, dan lacht-ie echt niet meer!
Dit gedrag moet je echt onmiddellijk stoppen, ongeacht de leeftijd. Ook baby's is heel veel aan te leren, zowel goed als niet goed gedrag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat heel belangrijk is: consequent zijn en steeds op dezelfde manier reageren!

Toegevoegd na 57 minuten:
Aan de ongemotiveerde min-naars: als jullie probleem ligt bij het "licht schudden" in mijn antwoord.... een kind zeer kort en zeer licht even uit balans bengen is iets geheel anders dan door mekaar rammen. Het gaat om een zeer korte schrik, dus een onprettige ervaring, die direct is gekoppeld aan gedrag dat verandert dient te worden.

Verder zou ik het zeer prettig vinden als die min gemotiveerd wordt, dan kan ik er wel of niet wat mee.... nu is het ook gissen van mijn kant....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+ om het kind even uit het 'dit is grappig' te halen, maar denk dat veel mensen schrikken van het schudden. wellicht dat kind neerzetten, gaan staan en op het kind neerkijken en met een zware stem NEE zeggen ook helpt om het 'oops, dit had ik niet verwacht wat nu' effect te bereiken?
;-) dat het gestopt moet worden is een ding wat zeker is (heb een buurjongetje die deze boodschap nooit duidelijk genoeg heeft gekregen, oef, das geen pretje voor de ouders!!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk ja, gezien de inmiddels 4 ongemotiveerde minnen.... er staat LICHT schudden, niet doormekaar rammen....even uit het evenwicht/de balans brengen. Maar goed, neerzetten, in de box zetten en negeren is ook een mogelijkheid.
Persoonlijk vind ik dat veel erger. Negeren is, psychologisch gezien, het allerergste wat je iemand kunt aandoen.
Ik moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken wat er met zoonlief zou zijn gebeurd, als ik niet meteen had ingegrepen bij dergelijk gedrag op zeer zeer jonge leeftijd.....
Geen pretje voor de ouders, maar ook niet voor kinderen op school, leerkrachten en nóg later werkgevers etcetcetc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat het kind om een reactie wat het grappig vind, en als er geen enkele reactie komt is het niet meer grappig negeren is idd iets heel ergs, maar m.i. in dit geval wat anders, daarom is het van belang om na de tijd de draad weer op te pakken zodat het kind weet dat meppen uiteindelijk niet grappig is, en zal weten dat nee ook echt nee is.
als het kind snapt dat nee ook nee is, en zo niet het geen aandacht meer krijgt heeft het dus de keuze: of aandacht krijgen, of het slechte gedrag negeren. iemand negeren in de zin van: jij bestaat niet voor mij en uiteraard helemaal fout! denk dat het ook aan het kind ligt: mijn zoontje zou met een reactie als 'licht schudden' helemaal uit zijn pan gaan YO: dit is nog cooler!!! en nu aan mijn benen!!!
(hoe drukker en wilder hoe beter, dat zat er al HEEL vroeg in! en NEE spreek ook niet over door elkaar schudden natuurlijk) :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, dat kan ook natuurlijk hahahahha. Mijn zoon vond bewegen vreselijk, dus dat scheelt wel ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem met licht schudden is vaak dat als het kind 10 mnd is je al wat harder moet schudden voor je een reactie krijgt en met 12 mnd nog harder en voor je het weet zit dat schudden erin. Niet doen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe mensen stoeien met een kleine baby, maar dan hou ik dus mijn hart vast!!!!Dan zie ik bij wijze van spreken de hersentjes van de ene naar de andere kant gieren in dat koppie....
Dan heb ik het dus in mijn antwoord over even LICHT schudden, zodat je een schrikreactie teweeg brengt....
Waar HEBBEN we het over????
Ik heb het niet over je kind door mekaar rammen...pfffffff....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, het gaat niet om een reactie, maar om het schrikeffect. (al klinkt dat ook alsof je een kind angst aan wil jagen en van zijn stuk wil brengen overigens) stel je voor dat een kind naar de kast loopt om er wat snoep uit te halen, of trekt aan een tafelkleed waar dingen opstaan en je roept; HEY!!
kind kijkt om, vergeet spontaan de snoep, en stopt waar het het mee bezig is. op dat moment heb je een kind uit zijn eigen ding weten te 'snappen' en op dát moment kan je het af gaan leiden. dit is dan ook het moment wat Wendy waarschijnlijk bedoeld. (en geen whiplash opwekkende zeul, sleur, shake bewegingen die enkel grover moeten worden en gebruikt worden om frustratie te uiten) ;-) Daarbij krijg ik de indruk dat Wendy wel iets weet over woede en boosheid, frustratie etc. en ook wel dat je door spanning te veroorzaken (rammel schud, shake) juist spanning en ongewenst gedrag oproept bij een kind (of zelfs een angstig kind)
neg. reacties lokken neg reacties uit bij kinderen dus het 'schudden' is geen zeker geen strafmaatregel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je support Euc.
Uiteraard is het geen strafmaatregel...owowowow, ik kan hier ZO moe van worden. 8 minnen heej... alsof ik mijn kind of dat van een ander mishandel. Totaal belachelijk!!!! Wat ik bij iemand heb gezien als troost en rustgever voor de baby, al vanaf de geboorte: pa en ma zitten op een skippybal en rammen daarmee door de kamer.... met een baby!!! Moet je es kijken wat er met die hersentjes gebeurt van het kind... en dat werd heel normaal gevonden. Ik hield m'n hart vast....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#SHOCK# dat is wel een hele vreemde manier van troost en rustgeven. alsof zo'n kleintje niet overdonderd kan worden zonder dat ongezonde gestuiter. dit valt wat mij betreft (wel) onder de noemer 'wreed handelen'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zucht, dat vind ik dus ook!
dat is leuk!!! als ik dit of dat doe krijg ik een reactie van papa of mama!

dus wat je kan doen als hij het weer doet:
(....naam) NEE dat mag niet.
gaat hij na de eerste waarschuwing waar hij zich niets van aan trekt gewoon door, dan zeg je hem in de box en gaat je eigen ding doen. (geen aandacht, niet tegen praten, niet naar kijken) tot hij rustig zijn eigen gangetje gaat (let er wel op dat hij gewend is een reactie en aandacht te krijgen dus hij zal zich verzetten en wellicht alles bij elkaar krijsen: geen aandacht geven hieraan)

op het moment dat hij rustig is en geaccepteerd heeft dat hij in de box zit, pak je hem weer op en doe je net of er niets is gebeurd.
zo weet hij dat er aan het woordje NEE gevolgen zitten die alleen voor hem niet prettig zijn, en jij je niet boos laat maken etc.

kortom: duidelijk maar vriendelijk blijven en heel consequent zijn. als het kwartje valt is de schik er heel snel vanaf, want dan is het ineens zo'n leuk spelletje niet meer ;-)

(nooit voor straf in bed of op zijn kamer zetten want dit moet een plek blijven waar geen nare associaties mee gelegd moeten worden, maar staat voor rust en ontspanning)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al geprobeerd om hem in zijn box te zetten wanneer hij niet luistert alleen dat vindt hij helemaal niet erg. Het is een ontzettend vrolijk kind die niet van zijn stuk te brengen is. Het slaan en krabben is ook echt niet om ons met opzet pijn te doen, maar wel iets dat hij niet MAG. Hard NEE zeggen heb ik al geprobeerd, zijn handen vastpakken en streng toespreken ook . Ik ga alleen niet tegen mijn kind gillen of schreeuwen.
Op het moment dat hij niet luistert en ik hem in de box leg gaat hij gewoon spelen. Ook geprobeerd zonder speelgoed in de box maar dan speelt hij gewoon net zo lief. Ik ben geen slappe moeder die alles altijd heel vredig probeert op te lossen zoals degene in het tweede bericht voor zich zag. Ik ben niet van de " foei dat mag niet" maar ik ben ook niet van het negeren en pedagogisch verantwoord slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je wegloopt bij je kindje na een duidelijke nee? of hem afleid met wat anders wat ie erg leuk vindt? of de muziek ineens duidelijk laat spelen (b.v. met een afstandbediening binnen handbereik zodat het overdonder wordt door een ander impuls waar het op moet reageren en het 'meppen is leuk' idee los laat automatisch?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zal het eens proberen :) Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je KUNT je kind met 8 mnd niet zo opvoeden dat hij het niet meer doet. Hij snapt het gewoon nog niet. Volhouden dus met vastpakken en nee zeggen en zorgen dat hij je zo min mogelijk kan raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kind op die leeftijd heeft meer door dan je denkt
als een kind het niet zou snappen zou het niet gaan krabben omdat het weet hoe ouders reageren en omdat dit grappig is. een kind zou dit dan keer op keer toevallig opnieuw weer moeten uitvinden en voor toeval gebeurd het blijkbaar toch te vaak. je zou dus aan kunnen nemen dat een kind op die leeftijd wel wát verbanden leggen tussen eigen gedrag en een reactie. sterker nog, ze zijn al goed in verbanden leggen.
(een stem hoort bij een bepaald persoon, als moeders met borden aan komt zetten gaan we eten etc) straffen is eigenlijk een zwaar woord, maar aangezien een kind nieuwe verbanden kan leren leggen kan het ook leren, kan het ook een ander verband leggen tussen gedrag en reactie, dus ook als dit betekend dat het eigenlijk niet zo leuk is en niet in de lijn van de verwachtingen ligt van het kind. op het moment dat een kind denkt 'huh? owh??' kan het nieuwe dingen op gaan pikken omdat het oude maniertje niet meer werkt. (nieuwe verbanden dus) maar gezien de leeftijd (snel reageren op andere prikkels) zou je hier ook gebruik van kunnen maken. (al het andere laten ze dan los en dan gaat de focus ergers anders heen)
Een woord.... Afleiden! Mijn dochter is nu 10 maanden en doet dat ook. Maar ik zorg dat haar nageltjes kort zijn zodat ze me geen pijn doet. En wanneer ze krabt of slaat pak ik haar handjes en zeg ik duidelijk nee en pak iets anders te spelen. Een rammelaar of iets dat geluid maakt.

Het gaat haar niet om het slaan of pijn doen want dat snapt ze nog niet. Je gezicht is gewoon mooi, alles beweegt en geeft een reactie. Als ze maar ergens mee kan spelen is het al gauw goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusje had ik al gedaan maar wil nog even zeggen dat ik het een super antwoord vindt. het bewegen van de mond (prima om je motoriek op te oefenen door het vast te pakken) en de ogen (voorzichtig pakken gaat gewoon niet) zijn aantrekkelijk voor een jong kind. over een tijdje zal het de haren ontdekken en merkt het kind dat je vrij simpel iemand naar je toe kan trekken. (die van mij hingen ook in mijn haar, trokken zich naar me toe en namen een 'tandloze hap' uit mijn wang) ;-) het rare is dat ouders op een andere manier wel hun kind motiveren om te kijken en te pakken (de hele box is hier zelfs op ingericht) ;-)
Hij is nog erg jong. Consequent volhouden is de boodschap, boos kijken en nee! Handjes vasthouden en geef hem iets anders waar hij op kan slaan.
Als extreem voorbeeld b.v. een trommel. Alles wat geluid maakt is goed. En als je terwijl hij herrie maakt erom lacht, zal hij dit gewenste(rer) gedrag leuker vinden.
Dan raakt hij wel uitgekeken op jouw mimiek in je gezicht, want daar gaat het om. Hij vindt het prachtig hoe jouw gezicht vertrekt en schrikt en terugtrekt. Dat moet je doorbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien laten merken dat het pijn doet en je zegt dat doet auw .
kind van 8mnd weet wel wat auw betekend .!

en soms kun je hetzelfde even terug doen niet te hard natuurlijk! kind zal wrs schrikken en dit maaktwel indruk .

En dat terwijl ik geen strenge ouder ben maar soms moet je er even iets duidelijker in zijn dat je iets niet wilt .

zo heb ik het probleem met het spugen van mn zoontje toen ongv 3 jr ook op gelost .
Hij zag het van anderen kinderen en deed het na vondt wel het stoer denk ik .

Mag niet en uitleggen dat het vies is hielp niet .
even in zn handje laten voelen dat spugen vies is en het hielp .

ik verwacht hier minnetjes op en dat mag .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, wat roept het veel tegengestelde reacties op, zo'n vraag. Terwijl veel mensen in feite hetzelfde zeggen: nl. dat het echt een beetje bij zo'n kleintje hoort. Mijn dochter koos haar vader uit voor dit soort dingen. Kon hem flink hard in zijn wangen knijpen met name. Slaan deed ze ook naar ons en naar oma ook. Wij hebben vanaf het begin (ze was toen ook nog zo klein) haar verteld dat slaan "au" is en dat "aai" lief is. Dus haar handje pakken en in plaats van slaan de aai beweging maken. Dat werkt bij zo'n kleintje niet in één of twee dagen maar na verloop van tijd had het wel steeds sneller effect (mits consequent toegepast). Uiteindelijk komen ze op een leeftijd dat je het nog beter kan uitleggen maar feit is dat je écht duidelijk moet maken dat het niet leuk is. Geen drama van maken, gewoon duidelijk en consequent zijn. Ik pas het nu ook bij een kleintje van net een jaar toe, en ook hier werkt het nu al door en echt boos worden is niet nodig. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat zo'n kindje zich niet echt bewust is van hetgeen hij je aandoet.

Voor hem/haar is dit een deel van het ontdekken van de wereld om hem/haar heen.

Bij dat ontdekken hoort echter óók dat hij/zij een ander pijn kan doen bij zijn/haar ontdekkingsreis.

Daarom moet je hem/haar laten zien dat zijn/haar pijnlijke handeling..iets is dat voor jou niet prettig is.

Natuurlijk laat je dat NIET zien d.m.v. een klap of een tik..maar..

Verhef je je stem een beetje terwijl je duidelijk "Nee" zegt en waarbij je het kind desnoods even zonder het te troosten in bed legt.

Het gaat erom dat hij/zij het verband leert zien tussen zijn/haar 'pijnlijke daad' en zijn/haar 'straf'

Je leert daarmee ook meteen aan het kind dat hij/zij rekening met de (pijn)gevoelens van anderen behoort te houden.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn al veel goede antwoorden gegeven maar 1 ding heb ik nog niet gezien.

een baby is ik-gericht tot ongeveer twee jaar en kan niet weten/begrijpen dat jij pijn ervaart. schudden. slaan. straffen, allemaal zinloos. als je dat nu gaat doen zit je al in een negatieve spiraal. plus het gevaar hoe je je kracht dan doseert. probeer vast te houden in gedachten dat het een piepjong kitten is dat speels is en geen benul heeft wat het doet.

als hij je echt pijn heeft gedaan en je voelt jezelf erg boos worden leg hem dan voorzichtig weg en kom eerst tot rust voor je iets doet. mijn jongste heeft dezelfde leeftijd en doet dat ook. probeer op sites voor ouders te kijken welk gedrag bij je baby past en dan zal je het begrijpen.

luister niet naar mensen die je kind pijn willen doen. jij bent juist degene die je kind daartegen moet beschermen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onvrwrdlkmama
een jaar geleden
Toch 1 iemand gevonden die het vanuit de wetenschappelijke hoek bekijkt! Straffen werkt wel met kleine kinderen, maar schept een verkeerde band, waardoor je later minder of geen vat meer zal hebben op je kind. Wederzijds respect is zoveel mooier en werkt gewoon beter op termijn. Kinderen zijn geen puppy´s, die je kan trainen. Lees je toch wat invoer de ontwikkeling van je kind voordat je begint advies uit je mouw te schudden dat nergens op slaat, behalve misschien op hoe je zelf bent opgevoed. Dat is niet per definitie goed te noemen.
Hallo Stephoney

hierbij wil ik u zegge, sla niet terug, ga naar pret praken of naar een speel tuid hoe vaker u weg gaat met uw zoon hoe leuker hij of zij het vind dan zal dit van eigensen stoppen, mijn
2 kinderen zijn heel anders die hebben mij nog nooit geslagen en ik hun ook niet, of breng hem of haare een paar dagen naar mij , ik wil je helpen om hier van af te komen, je mag zelf ook bij ons blijven als je wil geen probleem, dan kun je lleren hoe je dat moet doen, of ga meer met hem weg, of ergens naar toe waar je kindje naar toe wil, dan komt het echt goed, ik wil je echt helpen, maar doet hij dit liever niet slaan, dan komt het echt goed
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Dit is een onzinantwoord.
Het kind is 8 maanden oud. Jij zegt : ga naar pretparken of naar een speeltuin.
Herkenbaar! Die van ons is begonnen voor zn tweede verjaardag.
Kinderen tot deze leeftijd hebben nog geen enkel inlevingsvermogen en beheersing over zijn impulsen. Straffen, afleren heeft geen enkele zin!
Ik heb nog bij niemand het antwoord gelezen dat ik ga geven.. NEGEREN.
Jou kind ziet jou als een levenloos stuk speelgoed. (Even als voorbeeld) sla je er tegenaan dan krijg je een reactie. He... das een leuk spelletje! En ik krijg steeds dezelfde reactie als ik dit doe. Leuk!!
Dus.. probeer het eens te negeren. Gezicht in de plooi, en doorgaan met verschonen. Zou hij dan niet stoppen omdat de lol eraf is?
En corrigeren en zeggen dat iets niet mag kun je doen maar vind dat meer voor kinderen vanaf anderhalf, twee jaar. En dan nog kun je ze het niet kwalijk nemen omdat kinderen pas vanaf een jaar of drie zich meer kunnen inleven en controle over hun eigen impulsen krijgen.