Mijn moeder voedt onze zoon (6) op haar manier op, ongevraagd. Als mijn zoon zijn oma ziet en 'hallo' zegt, zegt zij 'hallo wie?' en dan moet hij...

...'hallo oma' zeggen.
Dit stuit me tegen de borst. Wij voeden hem zelf al op en proberen dit soort omgangsvormen al door te laten dringen, maar een jongen van 6 is niet altijd in de stemming voor dit soort dingen.
Wat te doen...?

Weet jij het antwoord?

/2500

Praat erover met je moeder. Leg uit dat jij je zoon op jouw manier wil opvoeden. Het is immers jouw kind.

Volgens mij hoef je hier niet uitgebreid een gesprek over aan te gaan. Als je aan de koffie of thee zit even een opmerking maken dat je het opvoeden van je zoon heel erg leuk vind, maar als je ergens tegenaan loop waar je geen raad mee weet of je dan een beroep op haar mag doen.(voelt ze zich gesterkt) Dat zij in jou ogen een heleboel goed heeft gedaan bij jou, maar waarschijnlijk ook haar fouten heeft gemaakt. Misschien heb je zelf een voorbeeld van wat jij anders gedaan zou hebben. Geef dan aan dat jij graag je kind opvoed zoals jullie dat willen en of ze op het moment als ze oppast zich zoveel mogelijk aan jullie regels wil houden. Alleen je zult moeten begrijpen als kleinkinderen bij opa/oma zijn er toch weer dingen anders gaan en er andere eisen gesteld worden aan een kind. Dit is te vergelijken als hij bij een vriendje gaat spelen, deze hanteren ook weleens andere normen en waarden. Hier is niks mis mee hoor, leert een kind zich in alle situaties aan te passen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100