hoe kan je me kleine meid helpen om minder aan te komen?

Ik heb een baby van 3 maanden oud.
Nu is ze 62cm lang en weegt iets meer dan 8 pond erg zwaar vind consultatiebureau.
Ze is altijd al groot en zwaar geweest ze is drie weken te vroeg geboren en woog bij de geboorte 4310 gram en was 50 cm lang.
Cb vind dat ik haar minder eten moeten geven. Zoals 1 schepje minder voeding en dan iets meer water. Maar daar trapt ze niet in en dan is het gillen naar een paar uur.
Ze krijgt 5 flessen op een dag.
5 uur 210
10 uur 180
uur a twee uur weer 180cc
5 uur 180
en laatste fles om half 8 8 uur weer 210
Ze krijgt johannesbroodpitmeel door de fles en dat helpt ook tegen de honger ze krijgt een combi voeding van forte en extracare van de kruitvat.
Ze heeft namelijk erg last van krampjes. Hoe kan ik haar stimuleren om meer te bewegen of er voor de zorgen dat ze minder eet maar zonder dat ze honger heeft of krijgt (trek). Ik heb ervaring met baby/kinderen maar met je eigen ben je net een leek vind ik wie heeft er tips

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie week nte roeg en bijna negen pond ???
Had je zwangerschapssuiker ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaan joggen. :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht effe ; ze was bijna negen pond bij de geboorte en nu bijna 8 pond schrijf je....je bedoelt toch niet acht KILO ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8 kilo hoort GEMIDDELD bij een leeftijd van 8 maanden en een lengte van 64 centimeter. Lengte en gewicht zijn dus wel in verhouding ; ietsiepietsieminibeetje aan de zware kant. Maar voor haar leeftijd een flinkerd. Bovenaan de curve (p90) van vier maanden als je haar maand te vroeg er bij optelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6985 weegt ze om precies te zijn. nee geen suiker lage bloeddruk en op het eind zwangerschapsvergiftiging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna 7 kilo dus ; dan is de lengte/gewicht-verhouding goed, maar omdat ze een maand te vroeg was (en nu dus eigenlijk 'twee maanden na een voldragen zwangerschap' is), aan de grote kant. Op de P97 schat ik. (97 % van de kinderen is dan kleiner dan zij).
Ach, mijn dichter zat helemaal aan de andere kant van de curve (op de P1 zelfs ; dus maar 1 % van de kinderen was kleiner dan zij) en dat is een geweldige meid geworden - en nog niet eens helemaal de kleinste. Verschil moet er zijn, en ook uitersten, en 'resultaten van geven geen garantie voor de toekomst'.
Gewoon je valkuilen in de gaten houden, en dan komt het volgens mij helemaal goed met deze dame. Je kunt 'aankomen' wel zonder problemen stoppen, maar 'groeien' natuurlijk niet, en dat moet je ook niet willen. Het CB ook niet trouwens. Al;s haar lengte en gewicht in evenwicht zijn, zou ze ondervoed raken / te dun worden voor haar lengte. Nog minder eten geven zodat de groei stopt, lijkt me wel HEEL onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh, als ik terugdenk aan de moeite die ik moest doen om wat eten in mijn prematuurtje te krijgen, ben ik bijna jaloers... Die heeft tot z'n 14'e zwaar onder de curve gezeten maar is nu nog een hele vent geworden.

Het beste antwoord

Een baby van drie maanden die heeft nog geen overgewicht vergelijkbaar met een volwassene. Of je moet in de flessen limonade stoppen en tussendoor een lolly in haar mond. Maar dat kan ik me niet voorstellen.

Het CB is ontzettend, lees soms een beetje extreem, gericht op gemiddelden en standaarden. Eerlijk gezegd is eigen ervaring dat ze daar weleens hevig in kunnen doorslaan..

Zo moest mijn jongste bijv. met 1.5 al naar de fysio omdat ze nog niet kon lopen ( niet gedaan, ze liep prima toen ze ruim 2 was ...maar wel op haar eigen tempo ) ..terwijl er verder géén aanwijzingen waren voor geestelijke achterstand of fysieke aandoeningen ( lees; de ontwikkelde zich goed, maar eerst op andere gebieden )

Met eten gaat het een beetje hetzelfde. Als jouw baby verder gewoon gezond is, maar een flinke eetlust heeft dan moet je dat aan het kindje geven. Overschrijd de norm niet maar zet haar ook niet op dieet. Volgens mij is 5 flessen per dag prima toch...en als je afbouwt en ze gilt van de honger geeft dat kindje iets aan: namelijk ik heb honger en heb eten nodig.

( hooguit kan je als ze 4 maanden is besluiten wat eerder aan 'vast voedsel' te beginnen zodat je de fles wat makkelijker kan afbouwen. )

Vertrouw verder meer op je moederinstinct dan op de omgeving, als er iets niet klopt gaan er heus wel alarmbellen bij je af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie luister ook naar me gevoel tis alleen wanneer je weer een reactie krijgt van cb maakt me onzeker zeker omdat er allemaal mensen al om me heen dan denken dat ze het beter weten en allemaal een mening hebben over haar gewicht en niet positief. Mijn moeder zegt allleen maar positieve dingen en dat is wel fijn. Maar bedankt laat me niet weer uit het veld slaan door cb bedankt.,

Andere antwoorden (5)

Op de eerste plaats,probeer niet teveel op de mening van het CB te bouwen,die mensen zijn goed en bedoelen het goed,maar staan erom bekend dat ze alle baby's over 1 kam scheren,omdat ze zich vast moeten houden aan de groeicurve.
Heb je het hier als eens met je eigen huisarts over gehad ?
Deze kan je het beste vertellen of je baby echt te zwaar is,of
dat je wat anders moet doen.
Mijn zoon was vroeger ook niet bepaald klein en fijn,was ook altijd behoorlijk boven het gemiddelde,ik kreeg ook altijd commentaar.
Toen hij 6 maanden was begon uit zich zelf meer te bewegen,en trok zich het gewicht weer goed.
Ik zou hem inderdaad misschien tussendoor een half schepje minder voeding geven,maar zeker niet s'morgens of s'avonds dat doen,voor de krampen gaf ik altijd venkelwater,in elke voeding dit is te krijgen in een apotheek,zij kunnen je dan ook uitrekenen hoeveel hij nodig heeft.
Maak je verder niet te gek,elk kind is anders,groeit anders,heeft iets anders nodig.
Het is goed dat het CB alles goed in de gaten houdt maar ze maken je zo wel extra ongerust,als jij het idee hebt dat je manneke gezond is ,is dat prima,geef hem lekker ook wat water tussen door,is sowieso goed voor hem.
En nogmaals ben je echt bezorgd ga dan naar je huisarts.

En in een moederrol moet je groeien,je kunt als 18 jarige ook veel naar auto's kijken,moet jer toch nog leren in te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik een kind van nu 18 en een van 16 jaren jong,maar toen die baby waren had ik ze overdag vaak in de box.Een mobile (hiermee bedoel ik géén gsm!) had ik boven de box zodat ze ermee konden spelen en er kwam geluid uit...Baby in een slaapzak tegen koude voetjes en gewoon lekker laten spelen met de mobile.Het trappelen van de beentjes zorgt ook voor beweging...
Verder staan er al genoeg adviezen hier boven mij om uit te proberen.
Tsja het moederschap valt soms niet mee maar je krijgt er wel een hoop voor terug.
Suk6 ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van die leeftijd hoeft natuurlijk nog niet op dieet ; die eten nog redelijk 'naar behoefte'. De angst van het consultatiebureau kan net zo goed ingegeven zijn door de enorme toename van kinderen met overgewicht . Ook lijken lengte en gewicht wel in verhouding ; voor die lengte is ze volgens mij niet te zwaar.

Maaar.......ze zeggen wel 'eters worden niet geboren maar gemaakt', maar dat is maar gedeeltelijk waar, en sommige baby's - ook met een normaal, veel lager geboortegewicht ( ca 5 pond rond die zwangerschapsduur) worden nu eenmaal geboren met een vele malen grotere eetlust dan anderen. En dat lijkt iets blijvends te zijn. En je kunt ze op die leeftijd dan nog niet VERwennen, je kunt ze zeker al wel GEwennen.

"Ze trapt er niet in, ze gilt van de honger" zeg je. maar zou je dat ook zeggen als ze zes was, aan de stevige kant, en haar bordje al leeg had en nog een portie wilde ? Of achttien, en veel te zwaar ? is het écht honger, of heeft ze zuigbehoefte en zou je haar een speen kunnen geen ? Of dorst ? Heb je al geprobeerd meerdere - dunnere- voedingen op een dag te geven, of alleen een flesje water of een speen ? Moederinstincten zijn niet altijd feilloos, en hoewel de fles ALTIJD troost bied, zeker bij een geboren 'emotie-eter' wil dat niet altijd zeggen dat het ook altijd de JUISTE oplossing is oor haar probleem. Echter, dat leert ze zo wel - en al heel jong.

Als haar lengte en gewicht nog in verhouding zijn, is er dunkt me nog niks aan de hand. Zodra haar gewicht op haar lengte vooruit gaat lopen echter, is het wellicht toch te overwegen te kijken of ze niet gewoon dorst heeft, of op een andere manier afleiding en troost nodig heeft. En ook even huilen is helemaal geen drama. Een kind dat borstvoeding krijgt, kun je op commando voeren, maar flessenkinderen kun je inderdaad vrij makkelijk overvoeren. Ik zou zeker de twee soorten speciale voeding nog eens aankaarten.

Nu dronk mijn baby op die leeftijd 7 keer per dag 30 cc, en had deze lengte en gewicht pas met 8-10 maanden, dus ik ben niet echt een expert op het gebied van hongerige dikke babies, maar zo te zien krijgt ze ook niet extreem veel.

De voornaamste valkuil waar je alert op moet zijn, is die van altijd het flesje geven als troost. Dat kan de rest van haar leen een probleem worden. Zoek andere middelen/ activiteiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het advies van mijn dame is: Geen vijf flessen per dag, maar vier en dan in elke fles 210 ml. En probeer de laatste voeding een uur later te geven, dus om half negen s'avonds.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da's een goeie+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef het door!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik geprobeert tis geen succes maar bedankt voor de tip
Mijn oudste was ook vrij stevig, al gelijk na de geboorte. Ik gaf borstvoeding en wanneer hij maar honger had kreeg hij voeding (redelijker wijs dan hoor). Op het C.b. zeiden ze dat hij te veel aan kwam en minder voeding in de fles (haha) moest krijgen. Ik zei dat hij borstvoeding kreeg en ze moesten met schaamrood op de kaken het dossier nakijken.
Ik heb hun adviezen aan mijn laars gelapt en gewoon gedaan wat in mijn gevoel het juiste was.
Straks krijgt je kindje vast voedsel en komt het echt wel goed hoor!
En als je kind gaat kruipen, lopen e.d. komt het vanzelf in beweging en op het juiste gewicht. En niet te veel snoep geven. (in Liga e.d. koeken zit ook veel suiker). Geef liever een korst brood, kunnen ze heerlijk op kauwen en kan geen kwaad, ze worden er niet dik van.

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze big boy van mij was bij de geboorte ook 51 cm en 4300 gram en het is allemaal goed gekomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou gelukkig zal vast wel goed komen met mijn meisje alleen ze cb maakt je onnodig onzeker. bedankt voor je reactie