Help!! Hoe om te gaan met een peuterpuber!!!

Hoe ga je om met een dochter (2 1/2) die de hele aan het uittesten is met b.v jengelen, huilen (zonder tranen) schreeuwen, gooien en zelfs slaan in mama's gezicht, bij dit laatste pak ik haar op en zet d'r in haar bed, doe de deur dicht ( zodat mama beneden even tot tien kan tellen) het doet me van binnen veel verdriet en weet niet hoe ik hier mee om moet gaan!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier enkele sites met adviezen waar je hopelijk wat mee kan: http://www.peuterplace.nl/peuter/peuterpuberteit.htm
http://www.kinderinfo.nl/artikelen/artikel-ontwikkeling-psychologie-peuterpuberteit-peuter.html
http://www.allesoverkinderen.nl/ne_peuterpuberteit.htm
http://www.gezondenzo.net/peuterpuberteit-tips-ouders-onhandelbare-peuters/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het kind nooit in bed zetten als straf, grote kans dat ze binnen de kortste keren niet meer naar bed wil en terecht, je bed en slaapkamer moet een fijne veilige plek zijn.zet haar liever even op de gang
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
peuterpuber is dat weer iets nieuws? Een ontspoord nieuwetijdskind ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom noem je jezelf mamam zeg gewoon ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is meer hoe kinderen tegenwoordig met de ouders om gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw verdriet is haar wapen ; dat schuldgevoel gebruikt ze om je te 'manipuleren'. Wat ze wil zijn grenzen. Wees de ouder / de oudste en de wijste. En laat niet met je sollen ; ze is niet zielig.
Snuffel
12 jaar geleden
Goed dat je de vraag stelt. Je bent zeker niet de enige. Wees niet bang om te streng te zijn. Kinderen zoeken grenzen en structuur. Die moet jij geven.
Snuffel
12 jaar geleden
Schaam je niet voor je vraag. Opvoeding is niet eenvoudig. Goed dat je het toegeeft en oplossingen zoekt. Dat doet niet iedere ouder. Die sukkelen maar wat door.

Antwoorden (18)

Word maar eens een xtje ontzettend boos. Zorg dat ze schrikt en zich realisiseerd dat ze te ver gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Consequent blijven. Maar in bed zetten is niet zo'n goed idee lijkt me. Dan gaat ze bed als straf zien, en dan ben je nog verder van huis. Ofwel dan is het iedere avond een gevecht om haar er in te krijgen

Toegevoegd na 15 uur:
En ook bij dat gooien en schreeuwen mag je haar best wel even apart zetten. Ze denkt al snel dat ze toch wel wint als je haar haar gang laat gaan
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of stoeltje, krukje (ik woon gelijkvloers)
in feite maakt het niet uit, het gaat erom dat er een plek is die enkel en alleen voor de momenten zijn dat het kind over de grens gaat.
idd oppassen dat kinderen en plek niet aan een situaitie/ervaring/gevoel gaan koppelen dus een bed is zeker niet geschikt hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Snuffel
12 jaar geleden
+
Kappen met dat verdriet van binnen, dat is een goeie manier.
Soms moet je gewoon streng zijn. Als dit dan ook vanuit je hart komt en niet vermengd is met schuldgevoel, kom je duidelijker over.

Verder zijn tweejarigen soms gewoon regelrechte bengeltjes. Dat hoort nu eenmaal bij de leeftijd.
Hoe rustiger jij van binnen bent, hoe rustiger je bengeltje.
Echter een bengeltje zal ze nog wel even blijven ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
en idd, net wat anneliez zegt: niet in bed zetten.
Bedje is om te slapen en geen strafplek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoort bij de leeftijd, zo is het.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoort erbij en het heeft ook heel veel nut!! ze vragen en zoeken naar een grens, dus geef deze duidelijk aan op een manier die fair (te begrijpen is) voor een kind zodat deze er ook wat aan heeft het het juist die zekerheid geeft die ze nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ze zoeken inderdaad grenzen op waarbinnen ze zich veilig kunnen ontwikkelen.
Wanneer jij die grenzen aangeeft, is dat dan inderdaad niet zielig, maar juist iets waar je kind zich veilig bij voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Helemaal juist. Ik vind vooral je openingszin treffend: "kappen met dat verdriet van binnen". Opvoeden behelst soms dat je in moet grijpen, grenzen moet stellen. Dat doe je vanuit redelijkheid en dat hoeft niet iedere keer een emotioneel drama te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gezegt Annigje :) voor veel moeders is het moeilijk te zien dat een kind woede en verdriet heeft, maar het wil nog niet zeggen dat dit een eigen leven moet gaan leiden en het reageren (stellen van grenzen) gaat beinvloeden. zo had mijn meid woede aanvallen, en ook dat deed me pijn. en toch is het van belang dat ze hier mee om moeten leren gaan. woede mag, maar door het stellen van grenzen herstellen ze sneller. als ouder zal je hier zelf mee om moeten gaan om je kind hierbij te helpen. praten over de woede kan dus op een rustig moment gebeuren om te voorkomen dat de woede zelf (nog steeds een gevolg op/van 'iets') een probleem gaat worden omdat het een trigger is/wordt of zelfs blijft denk ik persoonlijk. het gaat om de oorzaak, het leren uiten, leren accepteren, aanvaarden en toepassen.
woede is een neveneffect. m.i. is het in deze fase van ontwikkeling juist van belang omdat het kind een eigen intentiteit ontdekt, ontwikkelt, vorm gaat geven.
het in goede banen te sturen zodat het makkelijker is voor een kind omdat het zich binnen de grenzen (regels) vrij kan ontwikkelen. uit zichzelf kunnen ze het niet, en ze doen niet moeilijk omdat ze niet loyaal zijn naar ouders. ze zoeken zekerheid en hebben hier soms eigenaardige manieren voor. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het inderdaad.
Bovendien, naar mijn mening, doen ze moeilijk JUIST omdat ze loyaal zijn naar hun ouders. Bij papa/mama kan ik helemaal mezelf zijn! Heerlijk toch! En als de papa en de mama dan grenzen stellen, hebben ze dus de ideale basis te pakken voor een veilige ontwikkeling. Onwikkeling omdat het kind van alles ontdekt en daarmee om leert gaan, veilig omdat dit in de veilige omgeving van de grenzen van papa en mama gebeurt. Verder is de ene ouder toch wat gevoeliger voor het verdriet en de woede van zijn of haar kind.
Nu ben ik hier nooit zo gevoelig voor geweest omdat ik weet waar het vandaan komt. Dit soort woede en verdriet dan. (kom bij mij niet huilend met een dood vogeltje aan, whahaha) En het lijkt wel juist omdat ik hier niet zo gevoelig voor ben, ik er altijd supergoed mee om kan gaan. Ik heb weer andere gevoeligheden, en het is wel grappig om in te zien dat dit dan weer mijn zwakke plek als opvoeder is ;) Nu wil ik hiermee natuurlijk niet pretenderen dat dit jouw zwakke plek als opvoeder is, maar om het jezelf en je kindje gemakkelijker te maken, zou je wel eens eerlijk bij jezelf kunnen denken: waar komt mijn verdrietige gevoel vandaan als ik streng doe? Voel je jezelf dan schuldig of zo? Heb je het gevoel dat je je kindje altijd maar moet vermaken? Wil je vooral een lieve mama zijn?

Weet je, het zou juist 'zielig' zijn als je nooit grenzen stelde. Ook als een kind alleen maar lief is, nooit de grenzen aftast, nooit eens boos is of verdrietig, dat vind ik ook niet gezond. Dan heb je eerder redenen om na te denken wat er aan de hand is dan nu. Zoals ik opmaak uit jouw kleine stukje, vertoont je dochter supergezond gedrag. Plusje voor jou als moeder dus!
Ook is jouw reactie gezond, je houdt immers van je dochter en voelt veel bij haar gevoelens, maar nodig is het niet.
Niet bij deze (gezonde!) gevoelens in ieder geval. Dat mag je best een stukje loslaten en bij haarzelf houden.
Dan maar effe bleren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je reactie en compliment :) mijn dochter heeft faalangst (overgehouden aan de periode dat ik nog bij haar vader woonde deze had ietwat moeite zichzelf in de hand te houden zeg maar) en al vanaf ze begon te praten selectief mutisme.
inmiddels toont ze over het algemeen gezond gedrag, zit lekkerder in haar vel (vertonen en ervaren zijn verschillende dingen) :) maar daar zijn we ook jarenlang intensief mee bezig geweest, en nog steeds!
het is een super gevoelig meisje, maar hier zal mee om moeten leren gaan dus een evenwichtige persoonlijkheid is van heel groot belang. meegaan in het verdriet heb ik nooit gedaan (ik ga het niet voeden) maar had er wel begrip voor, echter niet tot in de treuren.
'ik snap dat je je rot voelt, maar dingen kunnen niet altijd gaan zoals jij dat wil', ik ga dus ook niet entertainen om het verdriet of wat dan ook te overlappen en afleiding te zoeken. nope 'facen'' en mee om leren gaan (accepteren, aanvaarden, toepassen) dus. hier geef ik haar de ruimte voor. van de ene kant is het veilig om uit je pan te gaan tegen je moeder (zoals we zelf altijd zeggen: we worden toch weer vriendjes en vinden elkaar toch wel lief) maar ook hier weer zijn er grenzen. ik ben geen kutwijf bv, maar als ze me een stomme moeder vinden, dan vinden ze dat maar eventjes. hier kom ik later op terug 'waarom vond jij mij een stomme moeder'? troosten en begrip dus niet tot in de treuren, want een kind moet zichzelf kunnen herstellen zonder bevestiging van anderen (ik snap je wel hoor, doe maar rustig aan, kan ik wat voor je doen, laat ze maar lekker, je hebt gelijk bla bla.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het moet ook bij HUNzelf liggen/blijven uiteindelijk, want een ander kan dit niet oplossing, zo leren ze niets. hun rolletje in een geheel leren inzien en hier HUN verantwoording voor te dragen (dus niet 'leren' om altijd anderen de schuld geven van hun gedrag, daar kweek je hele nare persoonlijkheden mee) het is idd niet gezond als iemand altijd een lieve mama wil zijn (of vriendjes) voor niemand niet! schuldgevoel..ai, een zwakte die zeker helemaal af gestast en uitgediept gaat worden waar daar ligt geen grens! tijd voor zelfreflexie als een ouder het doen en laten door laat beinvloeden of een rotgevoel geeft. een kind wat alleen maar lief is: voer voor de psych!! het zal eigen grenzen moeten leren stellen en aangeven, en zekerder te zijn van zichzelf zodat goedkeuring en het continu anderen tegemoet komen niet haalbaar en vooral ongezond is. (hiermee redt je het domweg niet in de maatschappij en is bijzonder schadelijk voor de persoon zelf) afspraak met de ouders lijkt me ook een aanrader, want deze missen ook wat vaardigheden op sociaal gebied. cursus (kinder)spychologie is zeker een aanrader in dit geval. en bleren is niet erg, het is niet persoonlijk bedoeld, dus laat maar gaan. het zijn allemaal leermomentjes, als ouders het maar goed oppakken en sturen. verzet hoort erbij :) opvoeden gaat VEEEEEEEL verder dan een verantwoorde maaltijd en schonen kleren, en daarom voegt het voor mij nog een hele boeiende pos extra toe aan het ouderschap wat ik op zich al helemaal geweldig vind :))
Het is duidelijk dat jullie beiden verdrietig zijn en van jou kan ik me dat voorstellen.
Jouw kindje heeft een probleem, dat probeert ze in ieder geval duidelijk te maken. Misschien is het een vorm van aandacht vragen. Je zou tussen je huishoudelijke taken door, even iets leuks met haar kunnen gaan doen. bv een verhaaltje voorlezen, of knutselen, of laat haar jou een beetje helpen, zodat ze zich belangrijk gaat vinden. Zeker een keer op de dag een speciaal uurtje voor haar incalculeren.
Een vriendinnetje kan ook vaak uitkomst bieden. Als het gedrag echt de spuigaten uit gaat lopen, moet je heel consequent blijven en haar bv op een strafstoeltje zetten.
Probeer eens te achterhalen wanneer het gedrag van haar begon, misschien vind je daar het antwoord.
Je kan hier natuurlijk ook mee naar het consultatiebureau, zij zouden je kunnen verwijzen naar een gedragstherapeut.

Ik wens jullie heel veel sterkte beiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peuterpuberteit is kort samengevat een fase waarin een kind grenzen verkent, zich losmaakt en op eigen benen probeert te staan.In feite maakt je kindje rond 2 jaar zo’n soort fase door. Ze krijgt een eigen willetje en laat dat ook gelden.

Schopt of slaat ze of gaat ze dingen kapotmaken, stel dan duidelijke grenzen. Geef zeker niet toe. Dat geeft je kind de indruk dat ze met een driftbui iets kan bereiken.
Leid haar af. Bij jonge kinderen lukt dit redelijk makkelijk. Gooit ze met spullen, wijs dan naar iets leuks op tv of in een boekje. Natuurlijk is ieder kindje anders en je moet uitvinden wat bij jouw peuter het meest effectief is.

Soms helpt negeren. Je hoeft niet altijd op jengelen te reageren. Geef haar wél aandacht als ze stopt met jengelen. Tracht met andere dingen ook de focus van je aandacht te leggen bij het positief stimuleren (prijs haar wanneer ze iets goed doet) en niet de nadruk te leggen op de negatieve dingen die ze doet. Kortom beloon of bevestig je dochtertje als ze iets goed doet!

Houd moed, het aantal driftbuien neemt af zodra ze beter kan praten. Rond 4 jaar wordt ze vanzelf heel wat rustiger :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kunnen praten scheelt idd een enorm stuk!! ik zou me ook niet prettig voelen in een lang waar ik wat wil zeggen, alles kan verstaan maar nooit de juiste woorden kan vinden om te reageren en écht te vertellen wat ik ook wil vertellen. oef... of dat frustrerend is. (voor volwassenen is dit het al, iemand die je maar niet begrijpt hoe je het ook uit probeert te leggen bv)
Voor zover ik het kan bekijken na je tekst gelezen te hebben, is er al een boel door jou getolereerd, wat al eerder gestopt had moeten worden.
Klinkt misschien hard, maar zo zie ik het.
Dat betekent, dat je nu fermer zult moeten optreden!

Dat houdt voor jezelf in: je bent en blijft heel rustig, ook vanbinnen. Jij bent de volwassene en de opvoeder. Voel je assertief vanbinnen en wees zeker van jezelf. Je verdrietig voelen is absoluut nergens voor nodig.
Dit een normale fase waar ieder kind doorheen gaat, dus de jouwe ook. Haar gedrag heeft niks met jou als persoon te maken, dus je hoeft je niet persoonlijk aangesproken te voelen. Jij bent verantwoordelijk voor haar en je gaat haar hiermee helpen.

Zodra ze begint met ongewenst gedrag (en echt meteen!) moet je haar uit die sfeer halen. Dat kan door afleiden, naar een andere ruimte brengen, op een harde toon toespreken, haar licht laten schrikken, haar uit balans brengen, iets doen wat ze niet van je gewend is. Uiteraard binnen de grenzen van het aanvaardbare ;-)
Haar in de gang zetten, op een plek uit de ruimte waar jij bent is ook prima. Naar haar kamer in bed lijkt mij niet zo goed, omdat ze dan haar kamer associeert met straf/iets negatiefs.

Zodra ze stopt met haar gedrag: meteen belonen. Bijvoorbeeld met een knuffel, een zachte stem, iets liefs zeggen, aai over de bol, zeggen dat je trots op haar bent, iets leuks doen met haar.

Het is heel belangrijk dit altijd zeer consequent te doen. Niets tolereren van haar en meteen ongewenst gedrag in de kiem smoren.

Dat betekent, dat je heel erg moet opletten/alert moet zijn; ook als je geen zin hebt optreden, of als het net effe niet uitkomt.
Consequent, assertief en geduldig. Want omdat het al zo ver is ontwikkeld, zal het waarschijnlijk niet van de ene op de andere dag over zijn.
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, te veel getolereerd en te ver laten komen. Mensen vergeten vaak dat hun schattig baby'tje héél snel in de "Ik-ben-2-dus-Ik-zeg-Nee fase" komt :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks. Die ongeveer 2 jaar gaan zo snel voorbij: van totaal hulpbehoevend tot het ontwikkelen van een eigen willetje. Dat vergt van ouders veel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi doet me een beetje denken aan de CM methode nice antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Proest*!!! Is de GM methode hahahahaha.
Dank!
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik dacht ook gelijk CM....maar ook van mij een plusje. En de methode werkt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Jodyenboyke! Ik kan me goed voorstellen dat het lijkt op CM, alleen al vanwege de woorden consequent en assertief hahahaha.
Maar dat moet je bij kids ook zijn, anders nemen ze een loopje met je.... of: laat je een loopje met je nemen ;-) Ieieieieiemand heeft een +je vergeten ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Dat mag best even aangestipt worden. Tegen de tijd dat je kindje regelmatig met dingen gooit, schreeuwt en zelfs loopt te slaan zijn er al heel wat stations gepasseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Annigje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij honden en kinderen is het idd een kwestie van leiden, sturen, motiveren, ingrijpen, vertrouwen scheppen, zekerheid creeren, belonen, ingrijpen, voorkomen, etc. dit kan niet zonder kalmte, consequent zijn, belonen en vooral 'laten ervaren' door fouten te mogen maken zodat grenzen duidelijk worden, en vooral assertief zijn! een loopje met je laten nemen kan ALLEEN als je dit toe laat en de mogelijkheden hiervoor creëert. (en dat weten zowel kinderen als huisdieren heel goed te doen, bam... bovenop die gevoelige snaar/'zwakte' om er onschuldig wat op te tokkelen en een ingang te vinden) (sociale psychologie, en nog universeel toepasbaar ook) :))) even voor de orde: kinderen en huisdieren gooi ik niet onder 1 noemer en zijn echt niet op alle gebieden te vergelijken (heus niet!!) ;-) oops!!! ai!!! chips...
wendy? geheel onderdanig geef ik toe dat je mijn plusje miste, maar heb het hersteld (kleven hopelijk geen consequenties aan toch he, lease don't overrulle me. ik geef mijn fout toe en heb ervan geleerd) ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc: je hebt je enorme, bijijijna onvergeeflijke fout ingezien, hersteld en je diepgemeende excuses aangeboden, die ik hierbij assertief, consequent en gracieus aanvaard.....
Wat heel belangrijk is in deze zaken: dat je ervan leert! Fouten mogen en moeten zelfs gemaakt worden, ook fouten van dit kaliber.
Ik beloon je met een virtuele knuffel en aai over je onderdanige bolletje. WOEHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHAHA.
amc
12 jaar geleden
Voila, nog een +! Alles is hiermee gezegd en behoeft geen aanvulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord, dikke +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha Wendy, ik lig onder mijn stoel !!!
:)))))) (OMG!! gij lekker maf vrouwpersoon haha geweldig) een hele blije, maar zeker geen overmoedige kwispel geef ik nu af als signaal (met ietwat verkrampte lachspieren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))))))))))))))))
Kwispel terug, maar wel met de kop over je arreme ruggetje ten teken van hoge dominantie (oeps, was dat nou een heeeeel fout woord????) mijnerzijds hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahaha nee hoor!! dat is niet fout.
ik aanvaard het, en pas het toe. ik ken mijn grens dus van mij zal je geen last hebben hoor :))) ik schik me naar de regels en hou me netjes aan de grenzen!! (kijk, de milan missie is volbracht!!) :)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffff, diepe zucht van opluchting ;-)))
rustig blijven in eerste instantie....

jengelen is om aandacht te vragen, word je boos of zit er een reactie aan vast is dit ook aandacht. gewoon doen of er niets aan de hand is. vraag je wat en geeft ze geen antwoord, dan ook zelf niet reageren en je ding gaan doen.

bij schreeuwen kan je waarschuwen ;ik wil niet dat je schreeuwt' gaat ze door dan even op een trap of krukje zetten. (het gaat protest opleveren, ze zal er vanaf gaan, dus erg belangrijk VOLHOUDEN tot ze blijft zitten)
blijft ze zitten gaat de tijd in (2 tot 3 minuten) en kan je vragen of ze van het krukje kan zonder te schreeuwen.
is het nee en is ze nog boos? nieuw kans, nieuwe minuten op het krukje.
ze zal rustig worden, en dan kan je vragen: weet je waarom je op het krukje/trap zat. je zat er omdat je schreeuwde en dat wil ik niet. laat haar sorry zeggen, geen een knuffel, vergeet en vergeef en pak de draad weer op.

slaan heeft natuurlijk geen waarschuwing nodig, dan is het gelijk op het krukje.
bij gooien uit woede hetzelfde verhaal.

het bed of slaapkamertje niet voor straf gebruiken hoor. dit moet gewoon een prettige plek met ontspannen associaties blijven.
bovendien kan je nu de deur nog dichtdoen, maar als je haar niet in de hand hebt sta je op een gegeven moment alle 2 aan een deurkruk: zij wil m open, jij wil m dicht. voor beiden een frustratie, en het probleem met woede en ongenoegen zal zich verplaatsen naar een vervolgactie en enkel erger worden (uitbreiden dus) mama kan niet tot 10 tellen en beiden worden verdrietig van de manier waarop het gaat.

ik heb er 2 gehad in deze fase en het overleefd. ik was niet streng maar wel heel consequent. als een kind eenmaal weet wat de consequenties zijn van een bepaalde gedraging zijn de grenzen duidelijk en liggen dan ook vast. ze hoeven het dan niet meer te testen om te kijken of de aanhouder wint en of ze er toch niet overheen kunnen gaan.

nu grijp je pas in na het jengelen, schreeuwen, gooien en komt het tot slaan (woede bouwt zich op, voor beiden niet prettig) dus eerder je grenzen aangeven, aan blijven geven en je hieraan vasthouden.

het hielp mij enorm en heb zo die van mij 'overleefd' zonder uitputting, frustratie en eigen woede aanvallen schreeuwerij en andere negatieve stoestanden :)

succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tips, eerder grenzen aangeven en je hieraan vasthouden, inderdaad.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan je voor het +je :) als je ziet dat het effect heeft dan weet je voor jezelf ook dat het helpt zodat een moeder niet meer zo radeloos is (wat nu, doe ik het wel goed, moet ik het niet zus of zo, dus weer veranderingen, weer manieren, en naar het kind toe ook onzekerheid, want waar ligt toch die grens die ik opzoek?) geeft naar het kind en jezelf veel meer rust, en ook dat werkt door in de interactie naar elkaar. die kids zijn klein, maar ze voelen heel veel aan en zoeken daar een ingang om te kijken of ze tóch niet een stukje verder kunnen gaan ;-) voor een kind moet het ten alle tijde duidelijk zijn:
als ik dit doe, dan kan ik dat verwachten, altijd op dezelfde manier, altijd op hetzelfde moment. dan zijn grenzen pas duidelijk. discussies deed ik ook niet aan:
nee we gaan niet schreeuwen (vervolgend de vraag) wat wil je dan? wil je misschien dit, of zullen we dat gaan doen?
simpele boodschap die je geeft (je hoeft het niet te zeggen want dat schiet niet altijd op) niet schreeuwen, doe je het toch ga je even zitten (waar dan ook) en als je dat snapt en niet meer doet kan ik je vragen wat je wil dán luister ik weer naar je en kunnen we samen weer gezellig verder gaan. anders ondermijn je je eigen regeltjes/gezag als het ware (en is er nog steeds niet duidelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
respect ainikie!!!
het zijn ware meestertjes in het vinden (of zelfs creëren) van zwakke plekken wat betreft de grenzen. ik denk dat je na 4 kinderen een ware leermeester bent dankzij je ervaringen. (je kent inmiddels te trukendozen en foefjes wel waarschijnlijk) ;-) hihi, ik vraag me dan ook af hoe zal 'kijken' naar programma's als de nanny, en in hoeverre jij je verbaast over het feit dat ouders het zelf zover laten komen zodat kinderen de scepterzwaaien en dit alles bepalend kan worden. (vroeg het me gewoon af in mezelf hoor, dus niet met het doel om een antwoord erop te krijgen in eerste instantie)
:)
voor een peuter op die leeftijd is het normaal gedrag ze gaan testen hoe ver ze kunnen gaan om hun eigen zin door te drijven en dit doen ze echt niet om jou te pesten dit hoort gewoon bij de leeftijd.
Wat je doet om haar in haar bedje te zetten om zelf af te koelen vind ik heel goed.
Ik ben het er mee eens dat je beter een plekje dichtbij kunt zoeken bijvoorbeeld op een stoeltje of in de hal maar dat jezelf tot 10 telt zodat je boze reacties vermijd vind ik heel goed van je.
Wat jou dochter doet is negatieve aandacht vragen je kunt dit voorkomen door na haar gedrag te negeren en zoals je al doet haar te straffen als ze iets doet wat echt niet mag.
Maar als ze daarna iets goeds doet bijvoorbeeld na haar klap en straf weer lekker gaan spelen dan moet je haar positief belonen.
door bijvoorbeeld te zeggen wat ben je mooi aan het spelen mama vind het leuk als je zo mooi aan het spelen bent. ze leeft daar helemaal van op en zal de volgende keer weer mooi gaan spelen omdat ze dan aandacht van je krijgt.
elke keer als je boos word omdat ze iets doet wat jij niet wil heeft ze wel jou aandacht want je bent continu met haar bezig dus probeer zoveel mogelijk complimenten te geven als ze iets leuks doet.
succes want opvoeden is best moeilijk, en het zal niet 1-2-3 goed gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er ook gebeurt, jij bent de volwassenene. Schat het gedrag dan ook op waarde. Het is geen gelijkwaardige volwassene die jou iets 'aandoet'. Zorg dus dat je NEVER NOOIT echt kwaad wordt, of verdrietig. Sta er boven!
Hoe kalmer jij bent, hoe beter het is.
Dat wil niet zeggen dat je dat gedrag moet accepteren; integendeel. Grijp in, vóórdat je echt boos wordt! Je mag best doen alsof je boos bent, maar als je echt gekrenkt bent, ga je misschien dingen zeggen of doen, die je niet wilt.

Een strafplekje is prima, maar het bed is daar niet zo geschikt voor; naar bed gaan, kan dan geassocieerd worden met straf. Neem een willekeurig ander hoekje: een bepaalde stoel, poef of desnoods deurmat.

Een peuter van 2,5 begrijpt best wat je zegt. Leg dus uit wat er aan de hand is;
"Mamma wil niet dat jij mamma slaat, daarom krijg je straf en moet je hier een poosje zitten." Je stem mag best boos klinken maar schreeuw niet.
Komt ze er weer af, dan herhaal je de zin (verder zeg je niets) en zet je haar desnoods 300 x terug op die plek, net zolang tot ze het accepteert.
BLIJF ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN INWENDIG IJZIG KALM! Jij bent tenslotte de volwassene en die veiligheid heeft je kind nodig.
Een goede norm voor straf is de leeftijd x 1 minuut, dus een 2 jarige 2 minuten straf, een 3jarige 3 minuten enz.

Belangrijk is daarna het goedmaakritueel. Vraag of het kind begrijpt waarom het straf gekregen heeft, laat het sorry zeggen en natuurlijk een dikke knuffel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook ik heb een neefje die dat deed, dingen gooien enz. Maar achteraf, na jaren, bleek hij een stoornis te hebben. Let op dat dat het niet is. Want dan kun je straffen wat je wilt. Het werkt niet altijd. Ik wil hier niet aangeven dat elk kind dat heeft als het met dingen gooit en zijn moeder slaat. Maar houd daar ook eventueel rekening mee, als blijkt dat alles niet helpt en je denk dat jij en je kind gek aan het worden zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan je geen rekening mee houden denk ik!
Ook mijn kind bleek een stoornis te hebben, maar gooien en slaan heb ik nooit geaccepteerd. Ook niet, toen straffen niet bleek te werken. Er zijn vele manieren, om consequent te zijn en ongewenst gedrag om te bouwen naar gewenst gedrag.
Mijn stelregel was en is: je kan en mag 60x autisme hebben, maar dat betekent niet, dat je altijd maar je gang kunt gaan. Ook mensen met een beperking kunnen leren.
En uiteraard zijn er mensen met extreme beperkingen en handicaps, maar dat is meteen bekend en niet pas na jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk, ook kinderen die een stoornis hebben hebben zich aan regels te houden. Maar als zo’n kind bv ADHD erbij heeft, dan wordt het heel lastig op zo’n kind stil op een krukje te laten zitten. Dat bedoel ik er mee. Dan moet dat kindje eerst eens goed bekeken worden, en de misschien juiste medicatie krijgen. Helaas zijn sommige ernstige beperkingen ook niet altijd makkelijk op te sporen. Vaak worden moeders niet eens geloofd als ze denken dat er iets mis is aan hun kind. Maar goed, dat is weer een heel andere onderwerp natuurlijk. Maar je hebt, nogmaals helemaal gelijk in dat ook mensen met stoornis zich toch min of meer aan regels moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind met ADHD kort!!!!! op een kruk laten zitten is ècht mogelijk ;-) Maar er zijn meer mogelijkheden om een kind duidelijk te maken, dat het gedrag genoeg is geweest, zeker als je het meteen bij constateren aanpakt. En dát is vaak het punt.
En helemaal met je eens, dat een zo vroeg mogelijke diagnose voor een kind met problemen nodig is, maar niet ieder kind, dat niet op de krukje wil zitten heeft een diagnose nodig... dat vind ik ook een groot punt eerlijk gezegd. Ik ken een aantal ouders die zeiden: hij/zij heeft vast ADHD, hij/zij luistert voor geen meter.... maar het lag niet aan het kind, maar aan hun opvoeding.
Er wordt door velen snel gedacht, dat het aan het kind ligt.....
Uiteraard moet dat bij vermoeden van problemen uitgesloten worden en ik ben 1 van die vele moeders, die in eerste instantie (en soms ook in tweede, derde etc. instantie helaas....) totaal niet serieus werd genomen.
En weet je, dat komt mede (met nadruk op mede) door die veeeeele ouders, die komen voor een diagnose, terwijl ze zelf oorzaak van het probleem zijn. Zo, dat moest ik kennelijk even kwijt ;-)
Het is inderdaad een ander onderwerp en ik denk, dat we het eens zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha die prototype adhd er van mij (stuiter factor 100) kan wel rustig op een krukje zitten hoor, maar heel even. het is niet nodig bij hem, hij verdient nooit straf eigenlijk, en is op een leeftijd dat hij naar zijn kamer kan als ie wel iets heeft gedaan wat niet mag.
ik weet dat stilzitten bijzonder moeilijk is dus ik vraag dat ook niet van hem de hele dag door.
hij probeert weleens uit zichzelf stil te zitten hoor die pipo, (mama, neem je de tijd even op, ik ga proberen stil te zitten) en verkrampt dan anders lukt het hem niet (gebalde vuisten ogen wijd open en pure concentratie haha de lekkere jojo, 25 tellen en dan zit ie ECHT aan zijn taks!) met eten aan tafel hoort de kont op de stoel en het koppie bovenaan (wat op de bank nooit langer dan 3 tellen goed gaat) en dan moet ie ook wel redelijk stil zitten (benen wiebelen wel, armen doen van alles, hij draait en doet, maar de kont houd contact met de zitting van de stoel! hij pakt ook de lepels, en het toetje, wat te drinken. niet omdat het mijn slaafje is, maar omdat ie dan even zijn wiebel kriebel (zoals ie het zelf heeft genoemd) weg kan halen daarmee. (even kan en MAG bewegen) dus zet expres niet alles op de tafel wat we nodig hebben. en ja ik krijg vaak te horen dat ik strenger moet zijn (laat hem maar eens een weekje bij mij) een niet zoveel moet toelaten (je doet het zelf) ik me een modeziekte heb laten aanpraten, alle kinderen weleens druk zijn en meer van die ondoordachte zielige opmerkingen omdat mensen er gewoon geen hol van weten en kunnen begrijpen.
(ik heb daar schijt aan) en er zijn moeders die klagen 'mijn kind is zooo druk' dat ik denk 'méns!! stel je niet áán!!! vind je dit druk? de diagnose heeft wat voeten in aarde (breek me de bek niet los, bij elk label hiero was het een lang verhaal) en dan nog doet school moeilijk. een beperking (het woord zegt het ook eigenlijk al hé?) ;-)
wil dus zeggen dat er ONMOGELIJKHEDEN zijn, maar dat snappen heeeeel veel mensen maar niet, en dat is ZOO lastig te begrijpen ook. er zijn gelukkig ook MOGELIJKHEDEN, en daarin zijn de kinderen zoals elk ander kind en kunnen ze zich echt wel aan regels houden hoor. zolang er maar niet verwacht wordt dat het onmogelijke mogelijk moet zijn is er niets aan het handje m.i. dus ik geloof dat ik het zowaar een keer met wendy eens ben (hahaha)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh Euc, dat mag een wonder heten hahahahaha
Wees gerust wat jij mee maakt is een fase die iedere ouder meemaakt, en kan soms erg frustrerend overkomen
maar je moet het uit het standpunt van je dochter bekijken

als ze geboren word draait alles om haar leventje, ouders van een baby zijn constant bezig in het voorzien van haar behoefte. De baby huilt iemand komt haar voeden, de baby huilt iemand komt haar verschonen, de baby huilt iemand pakt haar op om haar te troosten. Dit is absoluut niet verkeerd en zelfs nodig

Het is een belangrijke manier waardoor jij/jullie je taak als verzorgers vervullen

In haar beleving is zij de koningin van een land dat word bevolkt door grote mensen die er zijn om haar te dienen.

Als een kind een jaar of 2 is word er een eind gemaakt aan deze illusie omdat de rol van de ouder verschuift van verzorger naar onderwijzer.

Ze gaat nu merken dat haar ouders niet meer doen wat zij wil maar dat van haar word verwacht dat ze naar jullie luistert. Het voelt voor haar dat ze van de troon gestoten is en ze zal niet zo blij zijn met het nieuwe regime wat haar gefrustreerd maakt en het soort reacties uitlokt die je beschrijft.

Maar HOUD VOL in die moeilijke periode moeten ouders de teugels goed in handen houden. als ze dat op een resolute maar liefdevolle manier doen zal je dochter zich in haar nieuwe rol schikken. Dan is de basis gelegd voor verdere groei

het sleutel woord is dus GEDULD en CONSEQUENT, en bedenk dat ze ook moet wennen aan haar nieuwe rol en dat het leerproces geleidelijk gaat en probeer daarom te volharden en dit met liefde te doen dus niet gaan schreeuwen of schelden maar geduldig haar langzaam maar zeker naar de volwassenheid loodsen en leren welk gedrag wel geaccepteerd wordt

Je dochter zal beter reageren als je op een liefdevolle manier leiding geeft.

ikzelf probeer altijd raad uit gods woord toe te passen en heb aan mijn eigen kinderen gemerkt dat het echt werkt. daarom wil ik graag besluiten met de goede raad uit
spreuken 19:11 Een verstandig mens houdt zijn woede in toom, het siert hem als hij fouten door de vingers ziet. (N.B.)

Ps: houd alsjeblieft vol je geduld zal beloond worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De peuterpuberteit ; tijd van grenzen verleggen.

Wat je kunt doen :
- heel duidelijk en consequent zijn
- een strak dagritme vasthouden zodat ze weet wat wanneer komt
- beperkte keuzes geven zodat ze het idee heeft dat ze de regie heeft, maar geen volledig vrije keus. (Dus : wil je je rode trui aan of je blauwe ? En niet : welke trui wil je aan ? )
- GEEN vragen stellen waarop ze nee zou kunnen antwoorden (wil je even je jas ophangen ? Ruim je dat even op ? ) maar opdrachten geven en navolgen.

En natuurlijk allang ingrijpen voor het te laat is, niet pas als je schopt, bijt of slaat.

Belangrijk daarbij zijn :
- vind het kind niet zielig omdat het huilt
- wees niet bang dat ze je niet meer aardig vindt ; ze WIL juist grenzen
- JIJ bent de ouder, JIJ bepaalt de regels en de uitvoering.
- Bedenk een time-out-plek / strafstoel die NIET haar slaapkamer is !! Daarmee loop je namelijk ook nog een risico op slaapproblemen, en die wil je er echt niet bij hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en nog een heel klein dingetje dat veel oververmoeide moeders vaak vergeten : negeer ongewenst gedrag en maak daar niet te veel woorden aan vuil, en beloon positief gedrag en moedig dat aan. Aandacht vragen is ook een stukje dat er bij hoort, en dat kan positief of negatief, maar die aandacht moeten ze krijgen. Positief is voor beiden prettiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plusss!!!
Toen mijn dochter in die fase zat, ging ik haar een brief schrijven. Ik vertelde haar wat ze deed en wat dat deed bij mij.

Ik vroeg me dan ook af waarom dit gebeurde.
Het kon toch niet zo zijn dat we elkaar moesten gaan haten!

Tijdens het schrijven kwam ik dan op antwoorden.
En die antwoorden lagen altijd bij mijzelf.
Ik was degene die haar meer ruimte moest bieden.
Ik was degene die achterbleef in ons gezamelijke groeiproces.
Ik had ergens onverwerkt verdriet. En mijn dochter probeerde dat eruit te slaan.

Hoe jong ze ook is, ze weet meer dan je denkt.
Ze is hier ook voor jou.
Ze vertelt je dingen.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb toen heel veel gehad aan de website,

www.fluisterkind.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en snapte ze wat van die brief?
of was het onduidelijk omdat ze alleen jou kant aanhoorde en hier eigen niets mee kon (emoties benoemen, verwoorden, verbanden zien/verwoorden etc)
of was het enkel aan haar gericht zodat je zelf wat overzicht kon krijgen? vatte jij het verzet persoonlijk op (elkaar 'haten') gezamenlijk groeiproces? haar meer ruimte bieden? (waarom?hoe? waarin? dit snap ik niet) dus je dochter wist dat jij ergens onverwerkt verdriet had en wilde dat eruit slaan? (hoe weet ze dat, hoe sloeg ze dat eruit, waaruit?) ouders en kinderen zijn er voor 'elkaar', en vertellen elkaar dingen. (simpel gezegd: sociale interactie) een kind ziet altijd een zwakte (wat het dan ook mag zijn) en zal hierop inspelen. een kind heeft ruimte nodig om zich te ontwikkelen, maar binnen bepaalde grenzen.
grenzen geven zekerheid, dus hoeven ze die niet meer op te zoeken.
en ze pikken idd maar op dat de meesten denken, maar of hier een boodschap in zit vanuit het kind zelf? ze zetten je spiegel voor voor wat zelfreflectie, en daar zijn lesjes uit te leren voor jezelf idd.
waar iemand faalt kan je dit terug zien in ongewenst gedrag of probleem gedrag, als er geen sprake is van biologische factoren. tenmiste, dat is wat ik persoonlijk denk en me afvraag. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze snapte niets van die brief. Ze was twee jaar.
maar ik snapte de brief en daardoor haar. Als je zoals veel moeders, wanhopig bent, krijg je moeite met liefde-gevoelens. Terwijl juist die gevoelens nodig zijn om eruit te komen. Door te schrijven lukte het mij om mij te sterken in liefde ipv wanhopen. Voor de rest ben ik het helemaal eens met je laatste alinea.
Mooi verwoord.
Het is inderdaad niet goed om je kind in bed te leggen als ze iets fouts heeft gedaan, want dan ziet ze idd. naar bed gaan als straf. Mijn nicht zet haar kind bij de trap, legt haar kind uit waarom ze naar de trap moet. Als ze wegloopt bij de trap, dan zet je haar gewoon weer terug bij de trap en zeg je dat het niet goed is dat zij wegloopt en dat ze daarom opnieuw die tijd moet uitzitten. ( het gaat om minuten naar leeftijd).Na de straf, kun je erover praten. Misschien helpt het om positieve gedrag te belonen en negatieve tot zoverre te negeren. Bij E.H.B.O. (eerste hulp bij opvoeding), dat wordt vaak uitgezonden op tv, daar kun je ook veel van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, spiegeltje spelen. Doe maar eens net als zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat ouders juist een voorbeeld functie hadden en je juist moet laten zien hoe het wel moet. je tot het zelfde niveau verlagen is de weg van de minste weerstand daar kiezen vele voor omdat dat het makkelijkste is het valt niet mee om geduldig het juiste te doen maar dit is wel het beste vandaar van mij een minnetje maar daarentegen heb je wel weer een punt verdient met dit antwoord
Mijn huilkindje dat inmiddels 7 is daar werkte dit perfect bij:
bij ongewenst gedrag zetten we haar op de trap of een apart plekje. voor een twee jarige 2 voor een drie jarige 3 minuten enz... We zetten een kookwekker. Als die afgaat mag ze eraf, of weer terug komen.

komt ze voor die tijd terug, dan pak je haar op zonder woorden en zet haar er weer neer. je negeert haar verder volkomen.

Als de minuten om zijn en ze heeft ze volbracht op een rustige manier uiteindelijk ( het is de bedoeling dat dat daar naartoe gaat), dan beloon je haar goede gedrag.

Bij slaan geef je een zelfde soort tik terug. Daar schrikt een kind van. Ze weet dan al dat je de bal terug kan verwachten als je hem kaatst. das een paar keer en dan houdt dat wel op. Veel kids hebben zo'n periode. gewoon een tik, niks meer, bijvoorbeeld op haar vingers. So0mmige kinderen moeten zelf ervaren om te begrijpen dat zoiets niet kan.

schreeuwen en jengelen worden genegeerd.
Als de buren komen klagen kun je bij een wat groter kind trouwens ook nog haar excuses aan laten bieden bij de buren. Worden ze een stuk rustiger van. Wel even met de buren afspreken dat ze het spelletje met een knipoog meespelen misschien afhankelijk van de situatie.

sterkte met deze vermoeiende fase.
Bedenk ook waarom ze zo reageert wat is er mis? en kan daarin iets overen worden gekomen zodat een volgende keer kan worden voorkomen? Voor een kindje van die leeftijd is het niet altijd even makkelijk haar pijn en verdriet en onenigheid onder woorden te brengen, maar ouders voelen vaakl toch wel wat er scheef zit... Los het op samen. Jullie verdienen het alle drie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het beste is, laten zien dat je het gedrag niet accepteert, en ervoor zorgen dat ze weet dat jij de baas bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met straffen en belonen verander haar gedrag. Je kan belonen met stickers en dit werkt prima! je kan een een kaartje maken net als bv een plas kaartje. dit kaartje moet je zelf een naam bedenken. bij gewenste gedrag samen een sticker plakken. na een 5,6,7 of 10 een cadeautje kiezen. En over de cadeau elke dag praten. en veel aandacht geven. Samen kan je ook een kinderboek lezen over dit probleem. (luisteren, ondeugend) en als dat allemaal niet helpt dan gewoon doen zoals je hebt gedaan, in bed doen en zegen als je niet wilt leren of luisteren dan moet je even voelen.