Wat kan je doen tegen brutaliteit?

Sommige mensen zijn zo brutaal, dat het alleen maar erger wordt als je er iets van zegt, of vraagt of ze wat 'normaler' kunnen doen.

Wat kan je hier tegen doen? Waardoor ze bijvoorbeeld realiseren dat zij fout zitten, of waardoor ze door hebben dat ze niet beleefd bezig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk helemaal niets. Als je er iets van zegt wordt het in veel gevallen alleen maar erger en gaan ze ook nog jou uitschelden. Het zal aan de opvoeding liggen en daar verander jij niks aan.
Je zou ze hooguit kunnen vragen of hun ouders ze dit soort gedrag hebben aangeleerd of dat zij zich zouden schamen als ze hem/haar nu bezig zouden zien, maar dat zal ook weinig effect hebben, ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er (misschien) iets tegen doen. Die mensen hebben een andere norm dan jouw. Als ze bijvoorbeeld een smerig woord zeggen, vinden ze dat normaal. Dat komt waarschijnlijk door hun thuisomstandigheden of ze zeggen het vieze woord gewoon zo vaak dat het hen niet echt opvalt dat het brutaal is.

Kortom het ligt eraan hoe de ouders het kind opvoeden. Die leren (voor een groot deel) de norm aan.

Waarom spreek je hem/haar er zelf niet op aan dat ze een brutaal zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brutaal is een relatief begrip. Wat de een brutaal vind hoef ik dat nog niet te vinden. Wanneer je brutaal interpreteert als, niet passend, dan wel ongepast, kan je denk het beste diegene bewust maken van jouw ongenoegen door een scherpe vraag te stellen. In die vraag leg je jouw ongenoegen vast en je maakt de ander bewust van zijn gedrag. Maar vragen kunnen ook provocerend zijn, dus de vraag zou gesteld moeten worden in een rust modus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt er miss wat van zeggen dat hij niet aardig ofzo is maa als hij zo brutaal is trek je er toch niks van aan en praat je niet met hem ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand in een winkel voor zijn beurt gaat kun je heel vriendelijk, opgewekt, vrolijk en beleefd zeggen: "gaat u maar even voor hoor mevrouw!Wij wachten nog wel even." Als iemand een blikje op straat gooit het oprapen en zeggen "Hee jongen, je verliest iets!" Dan kijk je hem heel trots en overbehulpzaam aan als je achter hem aan komt lopen met zijn weggesmeten blikje en het heel eerlijk weer teruggeeft. Blijf dan blij lachen. Dat onaangenaam verraste gezicht van zo'n jongen is dan erg leuk. Bij dronken of agressieve mensen werkt dit waarschijnlijk niet maar verder zijn er allerlei variaties op dit thema te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat mensen die zich asociaal gedragen of zich als macho gedragen, eigenlijk maar een heeeeel klein ego'tje hebben. Dus die zijn als kind door hun ouders veel vernederd of geslagen, of gewoon nooit veiligheid gekregen thuis.
Dit gedrag moet hun onzekerheid maskeren/verbergen. Als je daar op in gaat en er in hun ogen "kritiek" op hebt, worden ze nog onzekerder/kleiner en moeten ze nog meer herrie maken om dat te verbloemen. Dus dat werkt niet.
Het beste kun je ze vriendelijk toelachen, ook al voel je je kwaad. Want dat werkt geheid. Als je zelfs ruzie hebt met iemand: gewoon glimlachen en gelijk geven. Werkt.
Je kunt mensen niet veranderen. Dat moeten ze zelf doen.