Wat zijn de gevolgen van zuurstoftekort bij de geboorte en wanneer worden die duidelijk?

Een kind heeft tijdens de geboorte 6 minuten zuurstoftekort gehad en een abgarscore van 2 om 5 om 9.
Wat zegt dit over de schade in de hersenen en de toekomst voor dit kind?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Pasgeborenen met zuurstofgebrek hebben bij de geboorte vaak problemen met ademhaling en hartslag en zijn heel slap. Hoe ernstig de hersenbeschadiging later uitpakt, hangt af van de mate van zuurstofgebrek. Bij een milde vorm is de kans op neurologische restverschijnselen klein, maar bij een ernstige kan het kind later motorische stoornissen (spasticiteit) hebben en een grote achterstand in verstandelijke ontwikkeling.

Zuurstoftekort kan leiden tot hersenschade
Als er na 12-15 minuten geen herstel zichtbaar is, kan zuurstoftekort leiden tot onomkeerbare hersenschade. Zuurstoftekort vóór de geboorte gaat gepaard met een onregelmatige of langzame hartslag en slechte bloedgaswaarden. Bij zuurstoftekort na de geboorte is sprake van slecht of niet ademhalen, langzame of geen hartslag, trage reacties op prikkeling, geringe spierspanning, een laag zuurstofgehalte van het bloed en een blauwe huidskleur. Het zuurstoftekort wordt na de geboorte bestreden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb bij de geboorte zuurstoftekort gehad en op latere leeftijd (2 jaar geleden) kwam een arts er pas achter dat daardoor mijn gehoor is aangetast!
Ik ben er met toeval achter gekomen dat ik slecht hoorde.
Ik had de tv wel harder staan, maar had dat nooit zo in de gaten, je weet niet beter.
De kinderen maakten wel eens een geintje met: mam het lijkt wel of je doof bent!
Of als iemand iets vertelde, vooral in gezelschap, had ik altijd moeite het gesprek te volgen.
Bij een gehoortest bleek ik toch behoorlijk gehoorverlies te hebben van zowel de hoge en grotendeels de lage tonen.
Hier heb ik nu twee héle kleine gehoorapparaatjes voor.
Voorheen heb ik het altijd gered, wat ik automatisch deed, met liplezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan de mate hoelang het zuurstofgebrek duurde.Bij een milde vorm is de kans op neurologische schade klein,maar als de bloedstoevoer ook onderbroken werd is er meer kans op hersenbeschadiging en kan het kind later motorische stoornissen krijgen als spasticiteit.Ook is er vaak een grote achterstand in de verstandelijke ontwikkeling of zelfs kans op blindheid
Helaas weet ik niet hoe zo`n apgar score geïntepreteerd wordt.Wellicht kan de arts je dat uitleggen.
14 jaar geleden
Zuurstof tekort bij de geboorte uit zich vaak in spastisch zijn en ook vaak door acherblijven van intelligentie en alert reageren... Dat is meteen zo, maar het wordt pas goed duidelijk als je het kunt afzetten tegen leeftijdgenoten... Want omdat je er heel dicht bij staat als moeder of vader zie je niet dat het trager ontwikkelt dan anderen... Dus door te vergelijken zie je verschil...

Die zes minuten is niet veel, maar hoe werd die gemeten... Ieamd kan best zes minuten zonder zuurstof... Mijn kinderen zijn ter wereld gekomen en wij hebben de vroedvrouw geïnstrueerd niet in te grijpen bij het niet meteen ademen van het kind... Wij waren van mening dat als het kind ter wereld komt, dat het zelf moet aangeven of het wel wil leven, dus door te wachten op de eerste ademhaling zou het dat kunnen bewijzen... En dat is heel spannend, er gingen minuten voorbij en de vroedvrouw werd al bijna nerveus, toen de ademhaling startte... Maar wij weten nu wel zeker dat onze kinderen hier willen zijn en ze zijn allemaal gezond en wel... Ook nadat ze wellicht 6 minuten zuurstofschuld in hun allereerste begin opgelopen hebben... Dus alleen die 6 minuten zegt niets en misschien heb je daarom wel gezondere kinderen dan wanneer ze meteen bij de geboorte "in-werking-geslagen" worden...

Dus maak je niet druk, over 26 jaar bijvoorbeeld bij het altaar van hun huwelijk, dan praten we wel weer... En die abgarscore van toen is dan totaal niet meer relevant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ok, maar toch nog geen reden om je bezorgd te maken... Hij isser en dat neem je maar al te snel als vanzelfsprekend aan... En het is niet vanzelfsprekend...