Hoe lang mag baby doorslapen?

Mijn baby is 3,5 maand oud. Volgens het CB mag ze 8 uren achter elkaar slapen. Wij moeten haar sochtends steeds wakker maken voor de voeding. We hebben haar nu 10 uur laten slapen en ze slaapt nu nog. Hoeveel kwaad kan dat? Ik ben er eigenlijk op tegen om haar steeds wakker te moeten maken. Maar ja. Ze zeggen dat de glucosespiegel dan te ver kan dalen. Is het echt gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit vraag ik mij ook af he, onze dochter van 2,5 mnden slaapt ookzo lang, en tegen ons hebben ze precies hetzelfde gezegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ze ook proberen aanleggen of fles geven terwijl ze verder slaapt. De zuigreflex is immers een "reflex", daar hoeven ze niet wakker voor te zijn.
Op die manier krijgt ze zowel haar voeding als haar slaap.

Antwoorden (4)

Jonge baby's hebben regelmatig voeding nodig, dat is de reden dat je ze wakker moet maken.
Het dalen van de bloedsuikerspiegel kan idd gevaarlijk zijn.
In het ergste geval kan het leiden tot bewusteloosheid.

Zeker wat grotere en stevige baby's kunnen een grotere behoefte aan glucose hebben en zeker als de moeder zwangerschapssuiker had.

Dus als ze nog zo jong zijn is 8 uur zonder eten wel een maximum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter is juist erg klein voor haar leeftijd ze weegt 4800 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal misschien de bloedsuikerspiegel niet zo snel dalen, maar heeft ze natuurlijk wel voldoende eten nodig.
Het is niet zielig om een baby wakker te maken, dat benul heeft ze nog niet, dat komt pas als ze 16 is en een avondje uit is geweest dan zal ze het je kwalijk nemen dat je haar wakker maakt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha en dan kom je daar aan met de tiet ;)
Zoals Nelly3 zegt de voeding heeft de baby nodig
maar afgezien van dat zou ik ze ook steeds wakker maken gewoon om te zien dat alles nog in orde is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter was ook zo'n langslaper (en dat is ook nooit meer over gegaan ;-) ze is 2 maanden te vroeg geboren en de 1e 3 maanden heb ik haar elke 2 uur moeten voeden. Wat regelmatig zeer frustrerend was omdat ze gewoon doorsliep en praktisch geen voeding tot zich nam. Op een gegeven moment heb ik haar maar gewoon laten slapen, kwam ik zelf ook een keer tot rust. Vervolgens wilde ze in de middag achter elkaar grote flessen voeding . Overleg met een zeer gerenommeerde kinderarts gehad en die vond het prima, eten als ze er trek in heeft en verder niet zo veel zorgen maken of het wel goed is.

Dus met deze ervaring denk ik heel simpel, voed op vraag je baby regelt dus al zelf de behoefte aan voeding.
Enig punt is dat je dus wel goed inschat waneer je baby weer behoefte heeft aan een nieuwe hoeveelheid voeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het consternatiebureau geeft vaak regeltjes die standaard zijn. Je kind is echter niet standaard. Het geeft zelf aan wanneer het wat wil, wanneer het waar behoefte aan heeft. Is het een kindje wat veel slap nodig heeft, gun het dat dan ook. Pas wel op voor het omdraaien van het ritme, dus als ze snachts vaak wakker wordt, probeer haar overdag wat meer wakker te hebben, zodat ze snachts wat steviger doorslaapt.

Houdt als gouden regel aan dat het lichaam van je kinde zelf aangeeft wanneer het wat nodig heeft, en het komt wel goed (zolang het niet de spui(t haha)gaten uit loopt...