Hoe kan je een 16-jarige meisje motiveren om een baantje te gaan zoeken?

Een 16 jarig dochter van een viendin van mij is erg lui, heeft een grote mond en neemt geen initiatieven om een baantje te zoeken, terwijl ze wel vraagt om geld. Mijn vriendin gaf er eerst niet aan toe, maar dan vond ze het zielig en gaf haar dochter dan toch het geld. Gelukkig ziet ze in dat dit niet langer kan.

Hoe kan ze het beste optreden tegen haar dochter, wat moet ze doen of zeggen, om haar in te laten zien dat dit echt niet kan? De dochter doet er erg laconiek over. Dit tot frustraties aan toe.

Toegevoegd na 15 uur:
BEDANKT allemaal voor jullie behulpzame reacties en antwoorden. Ze weet wat ze moet doen w.b. haar dochter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

allereerst, lui zijn, dat hoort wel een beetje bij de puberteit. Niet alle pubers hebben daar last van, maar een heleboel wel en dat gaat gelukkig in de meeste gevallen weer over.

Het is wat anders als het meisje denkt dat geld aan de bomen of anders op haar moeders rug groeit. Enige oplossing is geen geld, of niet meer dan een afgesproken bedrag te geven. Als ze dan bepaalde zaken ( telefoon, merkkleding ) tóch wilt hebben, zal ze automatisch haar luiheid overwinnen.

Belangrijkste is dan natuurlijk je poot stijf te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Inderdaad geen geld geven, meisje moet leren dat geld niet uit de lucht komt vallen, daar moet voor gewerkt worden. Moeder kan wel helpen zoeken naar een baantje, soms weten kinderen gewoon niet waar ze moeten beginnen.

Andere antwoorden (15)

Zeg haar dat ze anders geen geld meer krijgt en als ze een baantje doet dat ze geld krijgt van haar moeder+geld van beroep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij ook wel werkte was klusjes in huisdoen, waar ik wel een bedrag voor kreeg. Op en gegeven moment was ik die vervelende klusjes wel zat, maar wilde ik wel het geld.
Je kunt haar ook helpen met leuke baantjes zoeken, mijn eerste baantje was ergens samen met een paar vriendinnen. Dat maakte het ook allemaal wat minder erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor klusjes in huis krijgen mijn kinderen geen geld, ik vind het niet meer dan normaal dat we samen zorgen voor een leefbaar huis, ik krijg niets voor het doen van de was en mijn jongens niets voor het aanvegen van de tuin.
Nou ik denk dat de beste oplossing is om toch echt consequent te blijven en haar toch niet steeds extra geld te geven want als ze toch geld krijgt waarom zou ze dan gaan werken.
Het is niet makkelijk om niets te geven maar dit is denk ik toch de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is een puber daar moet je niet teveel tegen ingaan( heeft geen zin ) maar regels opstellen... Bijvoorbeeld gedeelte zakgeld zelf verdienen, de rest wordt dan door ma aangevuld... Niet anders om!!!
Kunt haar natuurlijk ook motiveren en samen wat zoeken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen geld meer geven,laat ze er maar voor gaan werken als ze iets wil kopen,dan is de luiheid snel afgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je beter niks zeggen, het initiatief moet toch echt uit haar zelf komen. Die moeder kan haar geen geld blijven geven, tenzij ze er erg warmpjes bij zit.

De dame is 16, meiden van 16 doen pas iets als er niet meer aan hun kop gezeurd wordt.

Op een gegeven moment komt er een moment dat een vriendin met leuke nieuwe spullen komt aanzetten die ze met haar zelf verdiende geld gekocht heeft. Of met leuke verhalen over haar vakantiewerk, en dan zal je zien dan gaat ze uiteindelijk ook wel een baantje zoeken, want ja die leuke spullen wil ze zelf toch ook wel hebben, en die leuke jongens die ook vakantiebaantjes doen die wil ze toch ook wel eens ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige oplossing is kostgeld vragen. Niet een vast bedrag, maar kleine bedragen voor het eten. Voor een boterham kan je gerust 15 cent vragen. Voor een banaan 33 cent. Enzovoort.

Haar uitspattingen moeten ook doorberekend worden. Als ze de wc volkotst (over uitspattingen gesproken) dan mag je gerust 15 euro rekenen.

Wees constant! Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry hoor maar denk je dat dit helpt? Het enige wat je nu krijgt is een gevoel van de dochter dat alles een stuk duurder is dan het in werkelijkheid is.
Geld vragen voor dingen die je van je ouders hoort te krijgen, zoals eten en drinken is not done! Je komt er financieel alleen maar dieper van in de put. En denk je echt dat ze nog fruit gaat eten als ze geld ervoor moet betalen?
Je laat haar zo betalen voor dingen waar ze niks aan kan doen: je hoort te eten en als je ziek bent moet je soms kotsen(en ik heb het nu niet over alcohol). Je. Moet als ouders zorgzaam genoeg voor je kind zijn. Ik vind dit meer naar verwaarlozing neigen dan de oplossing voor het probleem
Geen geld meer geven, en consequent blijven zeggen dat als ze leuke dingetjes wil kopen of wil uitgaan, ze daarvoor zelf het geld zal moeten gaan verdienen. Natuurlijk kun je af en toe wel eens een uitzondering maken, maar je moet haar wel duidelijk maken dat het niet altijd uit jouw zak kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders verdubbelde mijn eerste salaris als ik ging werken op m'n 14e. Voor geld doen pubers echt heel veel. Na een maand werken vond ik het leuk en vond het een fijn idee dat ik niet steeds hoefde te schooien. Misschien dat je haar zo kan stimuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemd is dit niet. waarom zou je werken als je geld gewoon kan krijgen? dan is er toch geen motivatie meer?

dus zakgeld geven, maar net wat te weinig om van uit te gaan. wil ze wat doen dan kan ze gaan werken en met die motivatie kan moeders alsnog wat bijlappen. (principe kwestie dus)

het is vakantie dus de baantjes liggen bijna voor het oprapen. als ze werkt kan ze in ieder geval niet spenden van moeders centen (die alle kinderen makkelijker uitgeven dan het geld van zichzelf volgens mij)

dochter kan wel laconiek blijven, maar als moeder op haar strepen gaat staan is dat snel over hoor. (wel voet bij stuk houden natuurlijk, dochter weet waarschijnlijk dat moeder zwicht na wat drammen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de dochter maar 'aanmodderen', pas als ze zélf op het idee komt dat werken een oplossing is zal ze hier voor gemotiveerd zijn en zelf op zoek gaan naar een baantje.

Dus beperkt zakgeld en kleedgeld en verder zelf laten uitzoeken.

En ik zou de humor erin houden, dat is als je pubers in huis hebt, voor jezelf als ouder een must.
Koop een leuke plant voor haar kamer en hang er briefjes van vijf of een paar muntjes in. Die hint snapt ze wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel : geen geld meer geven, en ook geen spullen. Dan moet ze wel. Eventueel kun je haar zakgeld / kleedgeld (wat wel vrij gebruikelijk is op die leeftijd) voorwaardelijk maken ; dus je krijgt je zakgeld pas als je kamer is opgeruimd en je je takenlijst voor die week hebt gedaan. (Dat een zestienjarige wat dingetjes in het huishouden doet is namelijk OOK heel normaal).

Net als de 'luiheid' van de dochter trouwens ; doorsnee pubergedrag.

Wat je vriendin moet doen : vooral niet zielig vinden. En als ze het zich kan permitteren : niet 'helemaal geen geld' geven. Dit is namelijk zo ongeveer de laatste fase in de puberteit waarin een kind met geld kan leren omgaan. Kinderen die tot ze de deur uitgaan gewoon alles krijgen wat hun hartje begeert, komen al snel in de financiële problemen. Maar in de tussentijd mag ze ook wel leren dat je er wel wat voor mag doen, en dat handje-ophouden geen goede oplossing is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen geld meer geven! Ze moeten er samen rustig over praten. Het meisje moet weten wat wel en niet kan. In de puberteit zoeken ze grenzen. Duidelijke grenzen, geen geld meer geven. Als een 16 jarig meisje geen geld meer krijgt merkt ze vanzelf dat ze er iets voor moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toegeven omdat je het zielig vind is begrijpelijk, maar geen opvoeden.
ik lees bij sommige reacties dat het iets is van de pubertijd en niet te veel tegenin gaan...maar is dat niet het hele probleem van pubers tegenwoordig....ze worden te veel verwend en gepamperd en gaan zich steeds verwender gedragen. (en ja de grote mond hoort erbij en schijnt gezond te zijn vor het losmaken van de ouders;) )
ik ben 34 en als ik terugkijk naar wat ik vroeger had binnen de plaats waar ik woonde....niks geen TOS, geen extra speel en hangplekken enz en toch vermaakten we ons zelf.

niks geen extraatjes geven en als ze vind dat ze geld tekort komt moet ze er voor werken. zo zal ze het later ook moeten doen en zo leert ze nu vast met geld omgaan ook.
het zal moeilijk zijn, dat begrijp ik heus wel, maar weet dat wanneer je dit doet dat je haar hiermee helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luisteren naar je ouders is op dit moment niet stoer.
Laat opa of oma eens met haar praten. Zij hebben ervaring en dringen misschien beter tot haar door.
Vaak helpt een totaal andere aanpak bij een puber.
Maar eerste punt blijft wel, niet méér geld geven dan het afgesproken maandelijks bedrag. Anders helpt er niets.