Wanneer heet een kind: zuigeling, baby, dreumes of kleuter?

Bij welke leeftijd hebben we het bij een kind over zuigeling, baby, dreumes of kleuter? Bij Wikipedia staan hierover verschillende verklaringen bij het woord baby, peuter en kleuter.

Kijk op wikipedia op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baby
http://nl.wikipedia.org/wiki/Peuter/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleuter

Bij 'zuigeling' en 'dreumes' word je doorverwezen naar respectievelijk de pagina's voor baby en peuter. Maar volgens mij is het iets heel anders. En verschilt het moment waaop in Nederland van een peuter wordt gesproken en in Amerika van een Todler? (Naar mijn idee blijf je daar veel langer baby...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
127.9K

Het beste antwoord

Een baby is een kind tot ongeveer 1 jaar.
Een dreumes is een kind van ongeveer 1 tot 2 jaar.
Een kind tussen de 1,5 en de 4 jaar noemt men een peuter.
Een kleuter is een kind van ca 4 tot 6 jaar.
De ontwikkeling van kinderen verloopt niet precies hetzelfde. Daarom zijn de ontwikkelingsfasen als circa aangegeven. Bij elke ontwikkelingsfase hoort uiteraard een bepaalde ontwikkeling. Daarbij komt nog dat er in het verleden meerdere deskundigen zich over de ontwikkeling van het jonge kind gebogen hebben en deze allemaal in 'fasen' ingedeeld hebben, die niet precies dezelfde inhoud hebben.
Hoe ouders met kleine kinderen omgaan is land- en cultuurgebonden. In sommige landen wordt het kleine kind aanbeden en wordt zolang mogelijk 'klein' gehouden.
Ook maken veel landen minder onderscheid in de fasen voor de leerplichtige leeftijd omdat er in die landen geen ontwikkelingsstimulering is in de vorm van peuterspeelzalen en kleuteronderwijs. De kinderen gaan vaak pas vanaf hun zesde jaar naar school. Voor die tijd is er wel een pre-school, maar die kun je meer vergelijken met onze kinderopvang dan met ons kleuteronderwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er is geen grens, er zijn mensen die zich nog steeds als kleuter gedragen terwijl ze (qua leeftijd) in de volwassenen groep behoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je haalt me de woorden uit de mond bvb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alweer? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ookwederom Starbless achterna. +1 bart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bart?
Het zijn allemaal worden voor min of meer dezelfde levens/ontwikkelingsfasen van een mens.

Bij Zuigeling zit een verwijzing naar het krijgen van borstvoeding. Dat kan een heel groot verschil zijn. Sommige babies een paar weken, andere maanden. Een zuigeling is ook een baby.

Als de baby kan kruipen en begint de praten begint de peutertijd. Er zit wel een leeftijdsgrens aan (2 jaar?). Bij kleuter praat je over 4 jaar. Het kind is dan geen baby meer en gaat naar de kleiterschool. Omdat het gekoppeld is aan school een redelijk vaste leeftijd.

Dreumes slaat m.i. meer op hoe iemand tegen een kind aan kijkt. Het woord slaat niet specifiek op een levensfase, maar meer op formaat (klein) en leeftijd (jong). Het is ook meer een schattig en goedkeurend bedoelde associatie.

Toegevoegd op 27-05-2009 13:03:50
Een peuter zit meestal tussen de 1 en 4 jaar en vanuit de pedagogiek is het kenmerk van een peuter om vooral het ik te ontdekken en kennis te maken met taal. Daarmee is de baby fase ook voorbij.

Toegevoegd op 27-05-2009 13:05:00
[sorry voor de typfouten]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zuigeling is volgens mij een ander woord voor baby. Een dreumes is een kind van 1-2 jaar. En een peuter is 2-4 jaar.
Dus eerst komt de baby aka zuigeling, dan komt de dreumes, daarna komt de peuter.

Hieronder nog een rijtje met wat erna allemaal komt;
- schoolkind
- puber
- adolescent
- volwassene
- bejaarde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
toen mijn zoon onder de 1 was was het een baby, tussen de vanaf 1 tot 3 jaar is het een dreumes dan een kleuter. vanaf school heet het geen kleuter meer maar gewoon kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon was ook kind toen hij peuter en kleuter was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D duhh mijne ook. maar ik bedoel te zeggen dat het na kleuter niet echt een naam heeft. ;-)