Eerste Hulp Bij Nieuwe Baby!! ??

Ik ga vrijdag naar een vriendin van mij, en zij heeft een baby die vandaag precies negen dagen oud is.
Ze heeft moeite met alles en wil graag wat hulp.
Nou heb ik zelf nooit kids gekregen, maar ik wil haar heel graag helpen.

elke tip is welkom!
wat kan ik doen? wat moet ik persé weten?
kom maar op, dank u!!

whahahahahaha! niet laten vallen... whahahahahaha, ja dat snap ik nog... whahahahahaha!

* een goed humeur.. das een goeie tip, waar ik zelf niet zo gauw aan denk. ik ben een piekeraar, vandaar. ik ga dus met gulle lach op pad vrijdag! thanks!

* de link naar babyverzorging ben ik ook heel blij mee. zeer nuttig ruth! thanks!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Zie link voor een minicursus babyverzorging
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als de baby huilt, is dat *altijd* om een reden, dus niet negeren. Het heeft honger, een vieze luier, krampjes.

Een baby van 9 dagen slaapt nog heel veel, bijna de hele dag eigenlijk. Maar in bad gaan vinden ze doorgaans heerlijk (met je elleboog temp. controlleren!).

Voor de rest de boekenserie "What to expect ... " lezen! (Zijn wel in het Engels)....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belangrijkste tip: niet laten vallen ;-)

Even serieus, zo hebben wij het aangepakt:

- behandel de baby als een mens, niet als een bi-ba-bi-ba-beeeeebietje....toedeloedeloe...
- eten en drinken, wanneer het kind het wil, niet forceren
- genoeg rust en regelmaat
- regelmatig verschonen als ze de baby nog zo klein is
- niet constant de baby bij hem op schoot, dan weer bij haar, dan bij oma, en dan tante
- en het belangrijkste: Genieten

Bij meer specifieke vragen kan je altijd het consultatiebureau of wijkverpleegkundige bellen. die zijn erg behulpzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal is hier Kraamhulp voor. Dit zit in het ziekenkostenpakket. Hier heeft dus ook iedereen tot bepaalde hoogte recht op. Hulp bij aanleggen en wassen van baby en de moeder zelf is belangrijk om door gedegen hulp te laten doen. Wij verwachten zelf binnenkort onze eerste en ik moet er niet aan denken als hier niet de gedegen hulp voor is die Nederland (nog) rijk is.

Zoek even naar LIP (Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg).

Tips:
Belangrijk is dat je zorgt voor hygiene voor moeder en kind. Vraag of ze weet hoe het met de voeding moet en vraag waar ze de meeste moeite zelf mee heeft. Vaak is in het begin voorbewegen nogal moeilijk en afhankelijk van de indeling van het huis kunnen eenvoudig lijkende taken in huishouding er moeilijk zijn voor een moeder die veel aandacht voor het kind nodig heeft. Geef haar dus de ruimte om hier mee bezig te zijn, door wat van de dingen die je zeker kunt haar uit handen te nemen. Indien medisch toezicht niet of niet voldoende heeft plaatsgevonden is het belangrijk dat je helpt te kijken of alles goed is met de baby. Is ze thuis bevallen? Dan heeft de verloskundige vaak ook al iets uitgelegd over minimale taken tussen moeder en kind. Als ze in het ziekenhuis is bevallen, dan is dit vaak ook gedaan en is het kind bovendien gecontroleerd op functioneren.

Een goed humeur is het belangrijkste en daarnaast dat iemand vertrouwen in je heeft :D.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het de moeder als er iets moet gebeuren.
Zij weet het best hoe ze haar kind wil verzorgen.
Beter dan dat kan niet.

Toegevoegd op 27-05-2009 11:16:02
Dan blijft de moeder ook precies volgen wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik en mijn vrouw zijn sinds een paar maanden ouders van een prachtig ventje, ons eerste kindje. Ook wij moesten dus veel leren.

De eerste dagen verliepen voor ons ook vrij hectisch. Ook wij wisten niet wat wij wel of juist niet moesten doen. Dit is ook niet gek aangezien je ineens mama of papa bent en de volledige verantwoordelijkheid hebt over een piepklein mensje. Daarnaast wil je voor jouw kindje de beste mama of papa zijn. Helaas krijg je juist hierdoor te maken met onzekerheid (doe ik het wel goed...?) en tenslotte zelfs slapeloosheid (je staat continu op scherp). Wij liepen met ons ventje rond alsof wij een grote -breekbare- vaas verplaatste en bij ieder kreetje gingen onze alarmbellen rinkelen. Zodra hij, in onze ogen, te weinig dronk, hing mijn vrouw aan de lijn met de kraamhulp.

Gelukkig hadden wij een fantastische kraamverzorgster die ons snel duidelijk maakte dat de onzekerheid nergens goed voor is en dat wij vooral moeten luisteren naar ons eigen gevoel. Daarnaast hebben wij de nodige boeken (oei, ik groei e.d.) en websites doorgespit (ook al tijdens de zwangerschap) waar veel nuttige informatie in stond.

Na een week of twee was alles stukken beter en konden wij echt gaan genieten van ons kleine wondertje.

Kortom: jouw vriendin moet vooral diep ademhalen en beseffen dat zij, zoals iedereen, gewoon moet wennen aan het nieuwe wondertje in haar leven. Daarnaast moet ze beseffen dat zij een prima moeder is en gewoon moet luisteren naar haar gevoel. Vaak is de kennis allang aanwezig. Uiteraard kan ze ook eens kijken op de vele sites die op internet staan of een goed boek (als oei, ik groei) aanschaffen. Wat ook wonderen doet (weet ik uit ervaring): laat papa eens de belangrijkste taken overnemen zodat de kersverse mama volop kan uitrusten.

Voor meer tips en advies klik je op een van de onderstaande sites.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een heerlijk verhaal over 'leren papa en mama zijn'. bedankt. maarreh, 'papa' is er helaas niet. dus vandaar dat vriendin wat taken gaat overnemen. ;-) het helpt om dit soort dingen te lezen, want ervaring met babies heb ik nog niet ;-) gewoon wat zeker zijn van jezelf doet al wonderen dus. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
enneh, GEFELICITEERD natuurlijk!!
Neem het in de armen en hou ervan... Meer hoef je niet te doen... Alle liefde die er is, laten stromen, dat voelt zo´n kleine, hoe klein die ook is... Daar voedt het zich mee... En de moeder net zo...

dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat is waar. fijne tip. Ik denk dat het kernprobleem gewoon onzekerheid is. en daar kan ik wel iets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt onzekerheid... Maar ook dat voelt de kleine... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vermoed/hoop dat de onzekerheid snel zal omslaan in totale liefde voor dat ukkie! en dat is denk ik niet eens zo moeilijk :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies... Nog een tip... Doe werkelijk alsof het de jouwe is, kijk maar eens wat er dan met jou gebeurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, ja, nou ik was al bezig een ietsje afstand te houden... ik ben chronisch ziek en het is beter als ik geen kinderen krijg. TE gehecht raken lijkt me geen goed idee. ( da's meer au dan happy dan) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te gehecht was de moeder voor de geboorte, maar dat is nu al niet meer... En jij kunt nooit te gehecht raken hoor... Wees gehecht aan het moment, dan hoef je nooit meer naar "toen en dan" en "als"...
Zachtjes praten tegen de baby. Hoofdje goed ondersteunen als je hem/haar vasthoudt en als je het een lelijk kind vindt moet je zeggen dat het een lief kind is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha. nee, tis een moppie, een doppie en een schat. en dat hoofdje ondersteunen, ik denk dat iedereen de eerste keer wat bang is om het fout te doen... ;-) het zal wel gaan denk ik, thanks. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ze zullen zien wie er bij jou uit dat eitje kruipt...
Zoek voor tips over communicatie met baby's naar het boek: "Lichaamstaal bij baby's' van Frank van Marwijk. Hierin staat de betekenis van huiltjes, gebaren en gezichtstuitdrukkingen van baby's uitgelegd. Ook lees je er van alles over de ontwikkeling van baby's en kun je er ontdekken hoe je zelf het gemakkelijkst met baby's communiceert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de belangrijkste dingen bij het omgaan met een pasgeboren baby is het ondersteunen van het hoofd. De nek van een pasgeboren baby is nog niet zo sterk ontwikkeld, dus het hoofd heeft vaak ondersteuning nodig.

Toegevoegd op 28-05-2009 01:34:45
Dit moet je dus per se weten!