wat kan ik doen , en is het normaal , op deze leeftijd ?

mijn dochter is 11 jaar, en kwa lichamelijk best volgroeit, ik ben er achter gekomen, omdat mijn dochter na schooltijd niet thuis is gekomen, en heel laat thuis kwam, ik vroeg waar ze was, en antwoordde bij een vriend.
(blijkbaar hebben ze verkering waar ik niks van afwist, en die jongen is 14 jaar oud) en laatste tijd deed ze beetje geheimzinnig op msn. dus heb ik haar berichtgeschiedenis gelezen en stond in dat ze over sex hadden of eventueel wouden, maar mijn dochter ontkent het iets te hebben gedaan. Wel bekent ze het gesprek op msn. daar staan ook in dat ze wat gedaan hebben.
Ze zegt het gedaan te hebben om hem niet teleur te stellen.
Wat kunnen wij daar als ouder aan of tegen doen?

Toegevoegd na 21 minuten:
mijn dochter heeft sexueel voorlichting gehad van ons en op school en veel gepraat met haar , maar wij maken zorgen en ongerust, wij hebben de jongen van 14 jaar wel een paar keer gezien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwa is met een Q
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor me spelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry :P normaal corrigeer ik niet. Ik maak er zelf ook genoeg namelijk. Maar tegenwoordig schrijft bijna iedereen qua als kwa ik vind het zo irritant.

Antwoorden (20)

helemaal niks
je kan haar beter goed voorlichten hoe ze het veilig doet

als je haar gaat verbieden gaat ze het toch doen en dan kan ze het maar beter veilig doen

desnoods bij je eigen in huis,is altijd beter dan ergens in een steegje of onder een brugje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zij heeft voorlichting van ons en op school gehad. en ze weet wat sex is en dat het veilig moet en dat ze er nu veel te jong voor is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet ieder kind dat iets verboden wordt, gaat het dan stiekem doen hoor. Soms helpt een verbod wel degelijk om te zorgen dat een kind iets niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor maar haar dochter is 11!!! Zeg haar dat ze zuinig moet zijn op haar lichaam en dat ze de baad is over zichzelf! Mensen moeten je accepteren zoals je bent en niet om wat je wel of niet doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het veel te vroeg, je moet een kind in bescherming nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja en als je kind daar zelf schijt aan heeft
als ze sex wil hebben doen ze dat toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee een elf en veerienjarige is geen pedofilie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien eigenlijk wel strafbaar, werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is weer een heel ander verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo eigenlijk te jong 11 jaar? als alles wel zon beetje weet wat een 16 jarige ook weet waarom niet?? maar ik zou wel even die jongen een beetje in de gaten houden dat hij gen misbruik van har maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ivo...Elf jaar kom op zeg, je kan wel weten wat het is, maar iemand van 11 hoort nog kind te zijn. En volwassen zijn verantwoordelijk, om dat zo lang mogelijk te beschermen.
Haai!

Ten eerste moet je eigenlijk denken hoe oud was ik meestal stel je dan zelf een grens maar eerlijk is eerlijk 11 is wel heeel jong! Je kan erover beginnen als hoe was het? En waarom heb je hem niet eens naar huis meegenomen! Veeeel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik haar zou zijn, zou ik het ook ontkennen als mijn moeder het mij zou vragen. Het is denk ik wel goed om haar voorlichting te geven over veilig vrijen en te vertellen ze wel haar eigen grenzen moet aangeven. Als het echt zover gaat dat hij haar ook echt dwingt, kun je haar beter bij haar weghalen en aangifte doen, want het is volgens mij ook strafbaar aangezien ze minderjarig is. Maar ik denk dat het beter is om ook niet teveel achter haar aan te zitten, het zijn toch haar eigen keuzes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar eigen keuze? Ze is 11...
Ze is nog niet eens een beginnende puber, ze is nog echt een kind. De keuze om seks te hebben op zó'n jonge leeftijd kan je echt nog niet aan haar overlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Labratje: jawel, dat maakt wél uit. Het is strafbaar om seks te hebben met iemand onder de 16, niet speciaal om als volwássene seks te hebben met iemand onder de zestien. Gaat het om iemand tussen de twaalf en de zestien, dan is het een klachtmisdrijf dat alleen wordt vervolgd na aangifte. Gaat het om iemand onder de twaalf, dan is het geen klachtmisdrijf, het wordt sowieso vervolgd als het bekend is bij de politie, en de straffen zijn zwaarder.
In eerste instantie vind ik het vreemd wel om stiekem erachter te komen; dat geeft bij mij aan dat je niet geheel open erover bent met je dochter.

Overigens zijn jongeren steeds eerder aan het puberen en met seksuele dingen bezig. Ook niet zo gek; onze gehele maatschappij draait er zo'n beetje op. Echter begint het met een open gesprek zonder verwijtingen. Geef voorlichting, maar laat ook blijken dat ze met je erover kan hebben. Niet pushen en niets verbieden; dat gaat alleen maar tegen je werken. En het scheelt maar 3 jaar natuurlijk.

Je kunt ook uit nodigen om die jongen samen met haar eens mee te nemen, zodat je hem ook leert kennen, natuurlijk zonder vooroordelen. Daarnaast lijkt het me normaal dat als je gaat puberen, je gaat experimenteren op het seksuele vlak.

Sleutelwoord is eigenlijk; wees er open over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heftig zeg....
11 is echt nog veel te jong voor seks.
Ik zou een kinderpsycholoog om hulp vragen, zo iemand weet veel beter dan wij welke maatregelen het effectiefst zijn (dus niet je dochter mee nemen naar een kinderpsycholoog, maar de kinderpsycholoog om advies vragen).
Ik zelf zou zeggen, er met haar over praten. Duidelijk uitleggen dat je haar daar nog veel te jong voor vindt. Misschien zelfs zorgen dat ze geen contact meer met hem kan hebben.
Het lijkt me ook verstandig om met de ouders van die jongen het te bespreken.

Op zo'n jong leeftijd al beginnen met seks kan een enorm schadelijk effect hebben op haar seksuele en emotionele ontwikkeling, dus ik zou haar zeker niet aan haar lot overlaten hiermee.
Maar zoals ik al zei, bespreek het met iemand die echt verstand ervan heeft.

Ouders hebben overigens veel meer invloed op wie een kind als vrienden/vriendinnen heeft dan veel ouders denken. Door vriendinnetjes/vriendjes van haar die wat jonger zijn en die jullie als beter voor haar inschatten, uit te nodigen om te komen spelen, of haar aan te moedigen bepaalde kinderen uit te nodigen, kan je haar toch een beetje sturen.
Misschien kunnen meer of hechtere banden met leeftijdsgenootjes zorgen dat ze minder behoefte heeft om bij die jongen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo veeel te jong? lichamelijk in duitsland is een meisje van 12 bevallen gestelijk? ze weet er toch veel van door voorlichting en dat het veilig moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je weet hoe het veilig moet, wil nog niet zeggen dat je er emotioneel al aan toe bent. Gezien de leeftijd én het feit dat ze het doet om haar vriendje niet teleur te stellen en dus niet omdat ze het zelf wil, is duidelijk dat zij er nog niet aan toe is.
Dat er soms extreem jonge meiden zwanger worden en bevallen, klopt. Maar dat wil niet zeggen dat het niet een enorm probleem is voor die meisjes, of dat we het dus maar als normaal moeten gaan zien. Seks op zo'n jonge leeftijd kan voor grote emotionele problemen zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivo207, vind je een meisje van 12 dat een kind krijgt normaal dan ? Ja, lichamelijk is het mogelijk, dat blijkt, maar geestelijk is dat kind nog maar net de Barbiepop ontgroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yvo, mijn dochter van 11 speelt in de zandbak en heeft een poppenlijfje. Ik moet er eerlijk gezegd niet bij nadenken dat ze daar al 'n kind uit zou moeten persen, en geestelijk kan het al helemaal niet. 11 is echt veel te jong voor sex. Helemaal eens met Fynnya.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11 is niet te jong voor sex. misschien is ze zowel geestelijk als lichamelijk sneller gegroeid..
het kan prima hoor.. haar keuze,
zolang ze het veilig doet is er geen probleem..
Bedenk dat hoe je hierop reageert bepalend kan zijn voor de mate van openheid van je dochter in de toekomst. Als het gebeurt is kun je het niet terug draaien. Probeer haar 'volwassen' te benaderen. Stel je open en geef haar de kans om haar ervaring te vertellen, hoe moeilijk je dat als moeder ook vindt. Reageer niet meteen afkeurend maar laat haar weten dat ze bij jou terecht kan voor een luisterend oor en advies. Vertel haar dat meneer 14 altijd welkom is ( beter thuis dan op een straathoek). Zo hou je de communicatie op gang en hou je zicht op wat er gebeurt. Hoe dan ook... heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dochter is al sexueel voorgelicht dus dat hoeft niet meer. Haar jonge leeftijd baart me niet zoveel zorgen. Tenslotte beginnen die kinderen tegenwoordig steeds vroeger met sex. Wat me wel zorgen baart is dat ze aangeeft het gedaan te hebben om die jongen niet teleur te stellen. Zij had er persoonlijk dus nog niet voor gekozen als het aan haar had gelegen. Je moet je dochter duidelijk maken dat haar motief niet de goede reden is om sex te hebben. Een goede reden kan alleen maar zijn dat ze het zelf ook wil. Pas dan is ze er echt aantoe. Verder moet haar de mogelijkheid gegeven worden een zwangerschap te voorkomen. Dus op dat gebied moet ze goed voorgelicht worden wat ze kan doen (pil, condooms). Ook die jongen moet daarover voorgelicht worden, dus moet je ook een gesprek met hem hebben. Het best kan je hem voortaan ook bij jullie thuis uitnodigen zodat je tenminste nog enig zicht hebt op hoe de zaken zich ontwikkelen. Sterkte ermee.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als jouw dochter van 11 (basisschool groep 7) in bed ligt met een gast van 18 dan ga jij condooms en glijmiddel halen? Ik niet, maar ik ben dan ook normaal en vind zoiets niet normaal. Dat ze het doet om een jongen te plezieren maakt wel duidelijk waarom wij, normale mensen, basisscholieren liever niet aantreffen in hun blote kont tussen de pluche beren.
zondag
13 jaar geleden
Het gaat hier op de eerste plaats niet om een jongen van 18 maar om een van 14 en dat is een levensgroot verschil. Verder vind ik het niet zo normaal dat kinderen van 11 al sex hebben, maar ze zijn er steeds vroeger bij. Wakker worden!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cuca: dus als jouw dochter van 11 (basisschool groep 7) risico loopt op zwangerschap en SOA's, moet ze zelf maar uitzoeken hoe ze zich daartegen moet beschermen? Zoiets vind ík dan weer niet normaal. Natuurlijk is 11 veel te vroeg. Maar liever veel te vroeg seks dan veel te vroeg seks én chlamydia én zwanger. Zodra je dochter tekenen van seksuele activiteit vertoont, is het gewoon tijd voor deel twee van de seksuele voorlichting (de condooms ook echt in huis en voor haar voor het grijpen hebben) en om een bezoekje te brengen aan de huisarts om een tweede vorm van anticonceptie te regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan? Erop vertrouwen dat ze het inderdaad niet doet? Zo krijg je nou tienerzwangerschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We moeten niet altijd geloven dat 'iedereen het op steeds jongere leeftijd doet'. De gemiddelde leeftijd in NL is 15,1 jaar, daar steekt 11 jaar wel heel erg bij af! http://www.goeievraag.nl/vraag/gemiddelde-leeftijd-kinderen-mensen-eerst.61864
Haar huisarrest geven (niet op tijd thuis komen) en direct met haar naar de huisarts, want je wil nog geen grootmoeder worden denk ik. Je moet hier hard op reageren zodat ze in de gaten krijgt dat dit niet normaal gedrag is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens met haar aan de tafel te gaan zitten en er serieus over praten. leg uit dat het niet normaal is dat je met 11 jaar al sexueel contact hebt. probeer haar te vertellen dat ze niets moet doen wat ze zelf niet wil en dat je niets moet doen om de jongen tevreden te houden. als hij echt om haar geeft kan hij makkelijk wachten. leg jaar uit dat zoenen en knuffelen wel normaal zijn en dat de intiemere handelingen beter nog even kunnen wachten.
neem er wel de tijd voor en zorg dat je met zijn tweeen bent en er geen andere kunnen binnenvallen. veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry,maar mijn gevoel zegt dat openheid ver te zoeken is in jullie gezin.als je achter dingen moet komen die je dochter uitspookt om stiekem haar gesprekken na te lezen van msn denk ik dat het tijd word om eens aan tafel te gaan zitten met je kind.blijkbaar houd haar toch iets tegen om met haar moeder(vader)openlijk over bepaalde dingen te praten.ik zou zeggen,ga daar eerst eens aan werken.dan word vaak ook de rest bespreekbaar als er een goede vertrouwensband tussen ouders en kind is.

Toegevoegd na 3 uur:
een minpunt oke.maar toch blijft mijn mening dat je niet stiekem de gesprekken van iemand gaat lezen op zijn/haar com.dan is het vertrouwen al heel ver te zoeken,dan is er al geen vertrouwen meer,sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze tijd blijkt het echt nodig te zijn om het te controleren, zeker als je elf bent. Geen min van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel normaal dat kinderen en pubers niet alle onderwerpen met hun ouders delen, zeker onderwerpen als dt. Het is echt maar een minderheid die dat uit zichzelf doet.
Ik denk dat dit het begin is van veel strijd en discussies met je (beginnende) puber. En de onderwerpen zullen velerlei zijn: roken, drugsgebruik, drinken, en ja: ook sex. Dat dit laatste nu toevallig als eerste aan de beurt komt kun je als ouder niet leuk vinden, maar is wel de realiteit.

Wat hiermee te doen? Begin met het vaststellen van je eigen normen en waarden omtrent deze onderwerpen. Wat vind jij als moeder (als vader, als die in beeld is) ervan? Want als jij zelf geen duidelijke mening hebt kan je niet als voorbeeld dienen voor je dochter. En zij heeft dat voorbeeld heel hard nodig. Natuurlijk zal ze dit nooit toegeven, maar het is onderzocht dat pubers veel van hun ouders overnemen.

En daarnaast: hoe praat je met pubers? Verdiep je daar eens in. Laat je niet afschrikken door een brutale mond en onverschillige houding. Ze zullen wat je zegt over het algemeen in hun achterhoofd meenemen. Er is bijvoorbeeld onderzocht of verbieden effect heeft tegen het overmatig drankgebruik. Tegen alle verwachtingen in bleek dat het geval te zijn.

Een boek om aan te bevelen:

Praten met pubers van Annette Heffels:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/praten-met-je-puber/1001004002716110/index.html

Een goed voorbereiding is het halve werk. Help je puber bij de ontwikkeling tot volwassene. Ze hebben het echt nodig!

Als je meer wilt weten over de achtergronden van pubergedrag dan is het boek "het puberbrein binnenstebuiten" ook een leuk boek.

Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, dat jij een duidelijke mening hebt over dit onderwerp zal geen garantie zijn dat je dochter dit overneemt. Maar: blijf wel met elkaar in gesprek, ook al ben je het oneens. Je dochter zal dit zeker waarderen en er blijft dan een vertrouwensband tussen jullie. Dat is heel belangrijk, juist in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik zal hier veel minnen voor krijgen, maar ik vind niet dat je met een kind van elf als een volwassenen moet gaan praten. Ook niet als vriendinnen, wat ook veel mensen zo fijn vinden om dat te doen met hun dochter. Je moet gewoon verbieden dat ze nog met die jongen omgaat. Geen discussie. Op die leeftijd zoekt ze maar kinderen van haar eigen leeftijd. Ze is pas elf, waar is de grens, van kind zijn gebleven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Jij bent verantwoordelijk, dus neem haar in bescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat je geen tussenweg aangeeft tussen: volwassene en kind. Een puber is geen kind en geen volwassene. Dat vereist een andere aanpak dan "gewoon verbieden" tot "behandelen als vriendin". Als je "gewoon verbied" loop je het risico dat de puber de kop in de wind gooit en er helemaal een verwijdering ontstaat. En als ouder kun je hem/haar echt niet blijven controleren! Dat wil je als ouder ook niet. Een kind moet eens volwassen worden en de puberteit is ervoor om dit, met vallen en opstaan, te leren. Lees eens een goed opvoedboek over pubers, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin platje
3 jaar leeftijdsverschil
natuurlijk is het jong maar trekken die kids zich niks van aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en alles wat verboden wordt is spannend verbied ze maar te roken
ze gaan het proberen hoor neem dat van mij aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puber? Het is een kind nog. En er is een verschil tussen 11 en 14. Je bent als 14 jarige al veel verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De puberteit begint bij meisjes tussen de 9 en de 14 jaar en bij jongens tussen de 10-17 jaar) Ook vindt de ontwikkeling in minder tijd plaats. Meisjes bereiken hun volwassen lengte en zijn geslachtsrijp na ongeveer vier jaar na het verschijnen van de eerste secundaire geslachtskenmerken. Jongens daarentegen, doen er zes jaar over en groeien relatief langzamer. Dus het kan heel goed zijn dat een 11-jarig meisje en een 14-jarige jongen op "gelijk niveau" zitten wat het puberen betreft. Helemaal omdat de vraagsteller schrijft dat haar dochter al aardig volgroeit is. Dat wil trouwens niet zeggen dat ze geestelijk ook rijp is! Maar dat is een 14-jarige jongen ook nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat het vroeg is. Maar dat wil niet zeggen, dat wij als volwassenen mee moeten gaan om de grenzen van sexualiteit moeten verlagen. 11 is echt veel te vroeg. Als volwassen zo doorgaan, heb je op de creche al sexuele voorlichting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik keur het ook niet goed. Ik vind 11 jaar veel te jong, maar 15 jaar ook. Het gaat er m.i. hier om hoe de vraagsteller met haar dochter moet omgaan. Je kunt haar niet meer als kind behandelen, maar ook niet als volwassene. Pubers vereisen een eigen aanpak. Dat is wat ik wilde zeggen. Als je ze echt sex wil zal ze dat ook doen, wat je als ouder ook zegt of verbiedt. Dus verbieden kan wel, maar garandeert niets. En welke sanctie wil je dan opleggen, zonder dat de verhoudingen helemaal verstoord raken? Welke vrijheid hebben ze nodig en wat kunnen ze aan? Allemaal zaken om over na te denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het echt een grensgeval, een kind van 11. Het is lastig, dat lijkt mij ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goed antwoord. I.i.g een + waard.
Allereerst ongeacht alle andere reacties is het niet echt normaal op om 11 jarige leeftijd seks te hebben niet alleen puur omdat sommige meisjes er fysisch niet klaar voor zijn nog niet volgroeid alhoewel dat bij jullie wel zo is... Maar de grootste reden is omdat men nog weinig besef heeft over sexualiteit en relaties men weet niet wat het inhoud en wanneer men ja of nee moet zeggen...

Je dochter zit zelf in de knoop omdat ze seks moet geven aan de jongen anders vind hij haar niet meer leuk denkt ze...
Ze weet zelf niet zo goed hoe ze er moet mee omgaan...

Ik denk dat he beste is dat je met je kind praat over seksualiteit en haar voorlichting geeft dit houd in dat je kind begrpijt wat een relatie inhoud en dat seksualiteit een keuze is die zij moet maken als ze er klaar voor is en wat de middelen zijn zoals condooms en de pil om zwangerschap en soa's te vermijden. Wat ook bij voorlichting hoort is dat je soms geen seks moet hebben op een bepaalde leeftijd omdat je te jong bent dat hoort hier ook bij...

Wees eerlijk tegen jezelf en ook tegen je dochter geef haar voorlichting en wat ze zou moeten doen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een moeilijke situatie, en lees de antwoorden en daarbij de reacties...
En de meningen zijn verschillend.

of dit een echt antwoord is, weet ik niet, ik heb zelf 2 dochters, nog onder die leeftijd van die van jou, maar meer een extra optie om eens over na te denken.

je worstelt met het probleem, hoe je dit nu echt moet aanpakken, dan wel oplossen.
Er zijn 2 kinderen in deze kwestie betrokken, 2 kinderen waar ik van mag aannemen, dat deze ook liefdevolle ouder(s) hebben.
Persoonlijk denk ik dat er nog een andere oplossing is, en beiden kinderen, gezamenlijk met alle ouders, eens goed te praten.
Je zou bijvoorbeeld eerst de ouders van die jongen kunnen informeren, over hoe zij erover denken.
Voorleggen wat er nu speelt, dat jou dit als ouder niet lekker zit, maar het wel wilt oplossen.
Samen, in een gesprek, waar iedereen bij aanwezig is.
Zowel je dochter en die jongen, in bijzijn met de ouders.
Zonder enige vooroordelen, naar wie dan ook, en zoiets klinkt natuurlijk makelijk, terwijl dit heel moeilijk is, om geen vinger te wijzen, naar een persoon, die schuld zou hebben in deze moeilijke kwestie.
Geen echt antwoord, sorry, hoop dat dit idee, je misschien erbij helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het nogal vroeg voor een meisje van 11. In ons gezin werd er altijd gezegd dat je zuinig op je lichaam moet zijn omdat dat het waardevolste is wat je als vrouw bezit en dat je het pas met iemand mag delen wanneer je er helemaal achter staat.
Dat heeft bij ons gezin wel aardig geholpen, dus misschien dat je dat je dochter nog bij kunt brengen.

Als ik jou was zou ik niet te hard en te heftig reageren. Het gevolg zou kunnen zijn dat je dochter als ze wat ouder is (jaar of 17, 18) geen plezier meer heeft in sex, omdat ze het idee heeft dat het slecht is (door de reactie die ze nu gekregen kan hebben). Er is niets vervelenders dan geen plezier/zin in sex te hebben op een leeftijd dat het over het algemeen geaccepteerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er open over praten. Maar over sex hebben op msn en iets gedaan hebben, hoeft nog niet te betekenen dat ze ook echt gemeenschap hebben gehad. Meestal is het op die leeftijd wat zoenen en wat aanraken en dat was het. Ik zou gewoon open zijn en zeker niet verbieden.
Je kan er beter luchtig over doen. Ik bedoel, doe geinteresseerd naar haar en in haar vriendje. Vertel dat je het leuk vind dat ze een vriendje heeft en dat je begrijpt dat ze bepaalde verlangens heeft, maar dat ze het niet moet doen om hem te plezieren. En veilig natuurlijk!
Je kan ook vragen of ze het vriendje een keer meeneemt, als hij niet serieus is met haar, zal het zo afgelopen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaar is, dat ze vaker dingen gaat doen om die jongen niet teleur te stellen, en dat hij daar dankbaar misbruik van gaat maken. Stel je voor dat ze door hem overgehaald is om iets te doen en ze krijgt er later spijt van. Niemand kan mij wijsmaken dat een kind van 11 jaar al aan sexualiteit toe is. Ik zou toch eens een goed gesprek proberen te hebben met de ouders van die jongen en in het uiterste geval de omgang tot een minimum proberen te beperken (helemaal uitsluiten zal niet zo makkelijk gaan), en alles goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eerst eens lekker gaan winkelen ed om het vertrouwen te herstellen. hoe zou jij gereageerd hebben als je oders je dagboek zouden lezen?
investeer in je kind(eren) en problemen lossen vanzelf op, geef ze vertrouwen. neem de tijd voor ze en ga niet stiekem de msn lezen, dat geeft alleen maar wantrouwen en lost niks op. en voorlichting? half nederland heeft nog steeds onveilige sex ondanks voorlichting.
Moeder maak je niet ongerust en geef je kind vertrouwen.
dochter, haal dat vinkje weg bij geschiedenis opslaan.
zet de pc uit en ga samen wat leuks doen dit geeft veel meer rust en harmonie. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat je ook doet, niet pushen. sta er open voor, praat met haar.. zorg dan tenminste dat ze condooms gebruikt.

als je je verzet zal ze JUIST meer die kant op gaan. sta er open voor dan zal ze eerlijk tegen je zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is je dochter op zoek naar haar sexuele behoeften, ze weet uiteraard, wat ik begrijp uit je verhaal dat je als ouders voorlichting hebt gegeven maar toch haar eigen keuze(s) maakt. Een tip: blijf open en eerlijk tegen haar zodat ze altijd terug kan vallen op haar ouders. Succes!