nou volgens mij is daar geen vaste regel voor .
de haarkleur van de vorige generatie kan ook ineens weer te voorschijn komen....gewoon afwachten denk ik dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt met deze info echt niet te zeggen. Je hebt in ieder geval kans dat haar haar onder invloed van licht lichter wordt.

Als ik naar de babyfoto's van mijn broer (moeder blond, vader rood) kijk, kan ik zien dat het allemaal heel snel kan veranderen. Binnen dagen ging hij van donker naar vuurrood en vervolgens door tot echt lichtblond. En dat blond werd in zijn kinderjaren weer donkerder tot hij als puber de haarkleur kreeg die hij nu als volwassene van in de dertig nog heeft: donkerbruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is helaas niet te voorspellen. De haarkleur wordt door verschillende (genetische) factoren beinvloed. Zelfs als je 2 blonde ouders hebt en het kindje wordt met een paar blonde haren geboren is het nog niet zeker (wel waarschijnlijk) dat ze blonde haren zal krijg.
NB: Zelfs met een volledig DNA profiel is dit niet te voorspellen (door de wetenschap nog niet alle factoren kent)

Aangezien de ouders blond en rood haar hebben is de kans het grootst op donker blond haar. Dit komt omdat een blonde haarkleur dominater overerft dan een rode haarkleur. Maar zekerheden geven kan niemand, dus mijn advies; wacht het gewoon rustig af ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we uitgaan van wat jij zegt; dat 1 ouder blond zou moeten zijn en de ander rood, en dan gaan we een kruisings-schema maken, ziet het er als volgt uit:

Az = zwart haar (recessief)
Ar = rood haar (recessief )
Ab = blond haar (dominant)

AbAr en AbAz worden blond, aangezien blond dominant was.
AzAr is rood/zwart en AzAz is zwart.

Dan komt er dus toch geen rood haar uit? Om rood haar te krijgen moet er dus sowieso geen Ab in zitten, omdat die dominant is. Combinatie ArAr kan alleen als elk van de ouders een gen Ar bezitten. Als de ouder daarna een gen Ab bezit, dan lukt het al niet meer want blond is dominant over rood.

Dus, ik denk dat je kindje blond wordt, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Ze zijn beide even lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat donkere dons-haar kan nog uitvallen, maar kan ook doorgroeien naar 'gewoon' haar.
Rood is vaak dominant over blond, maar je kan alle kanten nog op. Onze zoon is rossig blond geworden...