Is het mogelijk een neutrale diagnose te krijgen?

Mijn zoon is ooit gediagnostiseerd als iemand met het syndroom van Asperger.
Hij heeft nog steeds de symptomen,maar in veel mindere mate. Toch achtervolgt die eerste zware diagnose hem steeds en hij wil graag een nieuwe diagnose laten stellen door het GGZ. Maar die doen dat alleen na het lezen van de eerdere rapportage. Mijn zoon denkt dat dat de zaak negatief beïnvloedt en heeft weinig vertrouwen in het GGZ.
Bestaat er een mogelijkheid omdat neutraal(zonder dat men weet van zijn historie) te laten doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.2K
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb ook Asperger, en bij mij zijn de symptomen ook veel minder.
Dit komt veel vaker voor bij mensen met een lichte vorm van autisme, met de jaren leer je steeds meer 'trucjes' om beter om te gaan met de dingen die je moeilijk vind. Ik ben nu 22, en je kunt al bijna niet meer merken dat ik Asperger heb :)
Vroeger was dat veel meer (ik kreeg diagnose op mijn 12de)
Voor meer vragen kun je mij eventueel een berichtje sturen.
Kimath
13 jaar geleden
@Loenie, dank je wel <3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Pieker, het lijkt erop alsof je zoon nu (jong) volwassene is. Maar nog steeds heeft hij geen vrede kunnen vinden in de persoon die hij is. En zeker nog niet het aspect van Asperger. Nu vecht hij misschien wel om die 'label' weg te krijgen, maar dat zal nog niets veranderen aan de persoon die hij is.
Als bijvoorbeeld een nieuwe werkgever hem niet wil hebben omdat hij de label Asperger heeft, dan is het kennelijk OOK nog dat hij het uitstraalt dat hij het heeft of last van heeft.
Als je zoon er geen 'last' van heeft en zich in zichzelf staan, dan zal zijn eigen presentatie ook zo zijn en heeft een potentiële werkgever geen reden om het als een beperking/handicap te zien.
Voor de meeste soorten werk is namelijk enthousiasme nodig en enige zelfvertrouwen. Dat zijn de sleutels om bij een bedrijf binnen te kunnen komen. Wat ik proef aan je vraagstelling over hoe je zoon is, is dat hij zichzelf nog niet accepteert en dat wil hij wel zo graag. Door het label weg te halen, doet nog niets af hoe hij zichzelf ziet en accepteert. Hij ziet alleen misschien iets hoe anderen hem zal accepteren, daaruit haalt hij dan zijn acceptatie voor zichzelf. Nadeel blijft natuurlijk dat hij altijd naar anderen zal kijken en daaruit zijn zelfbeeld zal blijven halen.
Terwijl de omgekeerde wereld beter werkt en ook eenvoudiger te behalen is (je kunt een ander niet veranderen, alleen jezelf). De omgekeerde wereld is dat wanneer je jezelf accepteert, zullen anderen je ook accepteren. Het is lief van je om je zoon te helpen. Ik ben alleen bang dat zijn 'angsten' alleen maar gevoed blijven worden doordat hij naar anderen blijft kijken.
Iets wat hij heeft geleerd omdat hij 'anders' is. Maar ook mensen zonder Asperger kijken nog erg veel naar anderen voor hun zelfbeeld.

Het beste antwoord

Wat let hem een specialist op dit gebied op te zoeken en zich te laten onderzoeken? Hij hoeft niets te vertellen over die eerdere diagnose, toch?
Vraag anders advies bij de verenigingen die er zijn:
http://www.pasnederland.nl/
http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1285711849
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord,mijn zoon heeft hier uiteindelijk het meest aan gehad!

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan wel. Dan moet je naar een daarvoor erkende GZ-psycholoog of psychiater. Je moet het dan wel volledig zelf bekostigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom probeert hij niet, als volwassene nu, gewoon door te leven als de mens die hij is.
De functie van een diagnose is geen andere dan een passende therapie te zoeken.
Een van de therapieen zou moeten zijn: accepteren wie je bent, en jezelf met je min- en pluspunten leren kennen.

Als volwassene is het van nul en gener belang wat allerlei, nu vast heel gedateerde. meningen over je waren.

Leef gewoon verder, en probeer gelukkig te zijn, te blijven of te worden.
Iedereen is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met dit antwoord. Kennelijk is de zoon volwassen en dan hoeft hij niet meer over zijn aandoening te vertellen dan hij zelf wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
indeed..!