Hoeveel centimeter is de hand van een kind?

Hoeveel cm is de lengte (vanaf pols) en de breedte van de hand van een kind (basisschoolleeftijd). Handig om te weten voor knutselwerkjes. Graag leeftijd of groep erbij noemen wanneer bekend.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Kinderen
7.5K
Amadea
2 jaar geleden
Vraag een groep kinderen om hun hand op een vel papier over te trekken en hun leeftijd erbij te zetten. Dan kun je het vervolgens zelf gaan meten.
Inekez1
2 jaar geleden
Dat verschilt per kind, zoals de hele bouw en lengte van kinderen erg kan verschillen. Soms schelen kinderen van gelijke leeftijd wel 20 cm in lengte. Ook hun handen zullen dan wellicht niet even groot zijn. In de bovenbouw heb je kinderen met handen zo groot als volwassen handen, maar ook kinderen met veel kleinere handen. In de kleuterklassen, waar je toch al kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar hebt, zijn de verschillen soms ook groot. Knutselen is een creatieve activiteit. Maak de opdracht zo dat elk kind met elke maat en vorm handen (kort en breed of lang en smal) er op zijn/haar eigen manier mee overweg kan. Ga niet uit van gemiddeldes. Het zijn vaak juist de kinderen met extra grote of kleine lichaamsdelen die zichzelf toch al als uitzondering beschouwen en daar mogelijk onzeker of ongelukkig over voelen. Als zij dan ook nog de knutselopdracht niet goed kunnen doen omdat hun hand groter of kleiner is dan jij denkt, versterk je dat negatieve juist.

Antwoorden (1)

De gemiddelde lengte en omtrek van kinderhanden:

6-10 jaar:
6 jaar: lengte 13,2 / breedte 6,4
7 jaar: lengte 13,7 / breedte 6,6
8 jaar: lengte 14,2 / breedte 7,4
9 jaar: lengte 15,5 / breedte 7,4
10 jaar: lengte 16,5 / breedte 7,6

Van 2 tot 6 jaar:
2-4 jaar: lengte 10cm, breedte: als we de gemiddelde verhouding tussen lengte en breedte gebruiken komen we op ca. 5cm
4-6 jaar: lengte 12cm, breedte volgens zelfde methode ca. 6cm