Moet Peutermelk ook met aangepast water gemaakt worden?

Ik geef mijn dochter van 2 nog steeds poedermelk (Peutermelk voor vanaf 2jaar) mijn vraag is of ik nog steeds moet rekening houden met dat er op de flessen water staat 'geschikt voor babyvoeding/flesvoeding'? Of maakt dat op die leeftijd niet zoveel meer uit?

2 jaar geleden
in: Kinderen
1.5K
teusvh
2 jaar geleden
Die snap ik niet. Echt niet. Verkopen ze water in flessen dat niet geschikt zou zijn voor baby's? Terwijl je die gewoon kraanwater te drinken kunt geven? Om het allerlaatste restje twijfel weg te nemen kun je dat water ook nog even koken. Hoeveel honderden Euro's heb je inmiddels uitgegeven aan die ongein?
nounka
2 jaar geleden
Ik snap dat heel goed... heeft vooral met inkomsten voor die arme bedrijven te maken. Ze moeten toch winst maken zeker.
Ik hoorde eerder al wel eens dat er nu plaatsen zijn waar ze aanraden om tot drie jaar aangepaste melk te drinken. Tenzij er echt de nood voor is ( lactose last? ) zie ik er het nut niet van in. Zelf was ik heel blij dat we met dat gedoe niet zo lang moesten zitten want ik volgde de 'vanaf 12 maanden mag het' ideologie.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@teusvh
Ja in normale flessen bronwater kan te veel aan mineralen zitten. Wil je dus babyvoeding klaarmaken met flessenwater, moet er echt op de fles staan dat dit geschikt is voor het maken van babyvoeding. Dat gezegd hebbende, ik gebruik voor mijn dochter (8 maanden) gewoon kraanwater. Ik heb wel wat fleswater wat geschikt is in huis, maar dat is puur voor onderweg, stel dat ik een fles moet maken en ik heb geen beschikking over kraanwater. En vanaf ongeveer 12 maanden ga ik stoppen met poedermelk. Een kindje heeft dit dan helemaal niet meer nodig. Daarbij leer je een kind dan wennen aan zoete drankjes drinken.
Ritsuka
2 jaar geleden
Vanaf 12 maanden kun je je kind 'gewone' melk geven, wij geven volle koemelk. Peutermelk is niet nodig, je kindje krijgt de rest van de vitamines uit reguliere voeding.
Ritsuka
2 jaar geleden
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/is-het-nodig-om-mijn-kind-speciale-peutermelk-te-geven.aspx

Antwoorden (2)

Alleen als jij niet in Noord-Europa verblijft, maar in Zuid-Europa, Azië, Afrika of Zuid-Amerika bent.

In Nederland is het kraanwater van uitstekende kwaliteit en daarom net zo goed als bron- of mineraalwater. Om flesvoeding klaar te maken kun je dus gewoon koud kraanwater gebruiken dat rechtstreeks uit de waterleiding komt.
2 jaar geleden
HeerVoldemort
2 jaar geleden
+ van mij. In Nederland hoef je inderdaad geen fleswater te gebruiken. Kost alleen maar extra geld. Als je toch perse fleswater wil gebruiken (hè het is jouw portemonnee) dan zou ik inderdaad toch kiezen voor flessen waarop staat dat het geschikt is voor het maken van babyvoeding. Gewoon omdat het er niet zonder reden op staat.
Als je in een gebied woont met loden leidingen zou ik nog wel flessenwater gebruiken. In bijv. Amsterdam (maar waarschijnlijk op meer plaatsen) is er nog sprake van loden waterleidingen - daar zou ik voorzichtig mee zijn voro jonge kinderen, bij zwangerschap etc.