Ik hoor steeds meer verhalen/klachten over de moeizame omgang met de leerkracht. Is dit aan mij om door te spelen?

Ik heb problemen met de nieuwe juf van mijn zoon.
Ik kwam er, na 6 gesprekken, met haar niet uit, voelde mij totaal niet serieus genomen en ben met de directeur in gesprek geraakt hier over. Dit was een goed gesprek, en hij zou er op toe zien dat de afspraken nagekomen zouden worden. Dit gebeurd klaarblijkelijk nog steeds niet.

Nu hoor ik op het schoolplein, -los van mijn verhaal- want ik heb dit niet gedeeld met andere ouders, soortgelijke verhalen van verschillende ouders van klasgenoten.

Ik wil verder niet in detail treden wat ze zegt- en hoe zij zich opstelt tegenover de leerlingen, want dan heb ik niet genoeg aan 1500 leestekens ;)

Maar het is echt serieus. En ik breng mijn zoon niet met een veilig gevoel naar school, iig niet onder haar toezicht.

Is het aan mij om bovenstaande verhalen door te spelen naar de directeur?
Ik wil niet stoken, maar dit is serieus. En ik denk dat de juf binnenkort knapt/ontploft in de klas...
Ik kan de ouders vragen dit zelf te melden, maar voor hen zijn het opzich staande incidentjes, dus die kans is klein. Ze zullen dan eerst in gesprek gaan met de leerkracht zelf.. en dan blijft het, simpel gezegd, tussen 4 muren...
Ik weet even niet waar ik goed aan doe.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Kinderen
2.5K
Thecis
3 jaar geleden
Als het uiteindelijk om de veiligheid van uw kind gaat, zou ik zeer zeker met de andere ouders in gesprek gaan. De krachten bundelen. De zaken zijn al met de leerkracht besproken. Ook met de directie. Het is logisch dat de directie niet alles kan zien. Maar ik zou wel een gesprek met de ouders gezamelijk en directie én leerkracht opzetten. Als dit daadwerkelijk zo ernstig is, en het geen incidenten meer zijn, lijkt me dit gerechtvaardigd.
tinus1969
3 jaar geleden
Eens met Thecis. En maak het objectief. Probeer om concreet te vertellen wat die leerkracht DOET. Niet invullen/speculeren.

Antwoorden (2)

Slechte communicatie is heel vaak de oorzaak van conflicten. Zo ook op school. Bereid een gesprek met de leerkracht dan ook goed voor en zorg dat je emoties onder controle hebt. Begin nooit het gesprek wanneer je woedend bent. Ga bijvoorbeeld niet op harde toon eisen stellen, je bereikt meer met de zachte toon van de overtuiging.

Dit kun je samen met andere ouders doen en gezamenlijk de directie en leerkracht daarop aanspreken. Misschien kan er een gezamenlijk uurtje worden georganiseerd?

Het kan zijn dat je erg boos bent en overloopt van kritiek. Bedenk dat je twee keuzes hebt; ongenuanceerd spuien van deze kritiek, en vervolgens op zoek gaan naar een betere school, of een rustiger gesprek aangaan met een concrete doelstelling. Zie de leerkracht als een collega in de opvoeding van je kind. Het is in ieders belang en niet op de laatste plaats in het belang van je kind, dat de relatie goed blijft.

Spreek vanuit de ik-boodschap. Dus niet: “Mijn kind wordt gepest en jij doet er nooit iets aan!” Beter is: “Ik heb gezien dat mijn kind gepest wordt, heb je dat gemerkt in de klas?” Check of de leerkracht herkent wat jij in de klas (of op het schoolplein) ziet of hoort. Zoek samen naar oplossingen.
3 jaar geleden
Ik begrijp dat u liever niet stookt, maar als u uw zorgen met de directeur deelt, is dit geen stoken. Uit uw verhaal begrijp ik dat de directeur de meldingen niet al te serieus neemt, en dat is in mijn ogen erg kwalijk.
Zelf heb ik iets soortgelijks meegemaakt met mijn dochter. Wij hadden ook een probleem met een nieuwere docent. Deze docent was zo geobsedeerd met populair zijn onder zijn leerlingen, dat hij regelmatig mee deed aan pesterijen richting de "buitenbeentjes". Mijn dochter en een vriendinnetje, een Aziatisch meisje, waren regelmatig het mikpunt van flauwe en soms zelfs racistische grappen. Denk hierbij aan dingen als "Jij hebt vast je naam gekregen door een gong van de trap te gooien. Ching Chong Ding Dong." Wij - de ouders van het meisje, mijn vrouw en ik - zijn naar de directeur gegaan, maar hij zag het probleem niet helemaal en op een gegeven moment begon hij ons zelfs lastig te vinden omdat we maar bleven klagen over een "geliefde" docent.
Voor ons hielp het om zoveel mogelijk bewijs tegen de docent bij elkaar te zoeken en de directeur hiermee te confronteren. Andere ouders waren zich namelijk ook bewust van het wangedrag van de docent. Toen we voldoende bewijs aan hadden geleverd, zag hij eindelijk in hoe schadelijk het gedrag van de docent was en zijn we om tafel gegaan om de situatie volledig in kaart te brengen en waar nodig te verbeteren.
Probeer die tactiek. Als u al van andere ouders heeft gehoord dat er meer misstanden zijn, zou u met hen een gezamenlijke aanpak kunnen bedenken.