Kan je een persoon van 14 jaar , een contactverbod opleggen/of aanvragen?

Mijn zoon van 5JAAR, is 4 maand geleden naar mij gekomen om te zeggen dat twee maand eerder, hij iets heeft gedaan met een meisje dat NIET kan (meisje 14 jaar ) we zijn hier mee naar de politie gegaan, maar ze zijn nog altijd met het onderzoek bezig. Aangezien het broer van het meisje naar de zelfde school gaat als mijn zoon, en zij geregeld haar broer gaat halen, wil ik niet dat mijn zoon moet afzien door haar elke keer opnieuw te moeten zien.. hij ziet er nog elke dag van af! Daarmee de vraag kan ik dit ook aanvragen voor haar?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Kinderen
3.8K
tinus1969
3 jaar geleden
Ik vermoed dat er voor een contact/straatverbod iig een objectieve reden moet zijn om dat aan iemand op te leggen - en als het onderzoek nog loopt, is het lastig om te zeggen dat die 14-jarige iets niet zou mogen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Radca, Vraag het op het bureau waar je probeerde aangifte te doen. Daar is de dossierkennis aanwezig.

Antwoorden (1)

Een aanvraag voor een contactverbod aanvragen kan alleen via en kort geding. Een advocaat is verplicht. Een contactverbod kan dan aangevraagd worden via het burgerlijk recht of het strafrecht..
Niet alles komt in aanmerking voor het opleggen van een contactverbod. Bij een contactverbod gaat het meestal om stalken en/of lastig vallen.
Als men zelf niet wil dan men bepaalde personen tegenkomt zal men zelf moeten zorgen dat het niet gebeurt. Van lastig gevallen worden is dan nl geen sprake.
Het is op elk moment mogelijk om een contactverbod te eisen, maar dit wordt niet zomaar opgelegd door de rechter. Er moet een goede reden voor zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat een persoon ongewild contact zoekt, bedreigingen uit of mensen op een andere manier lastigvalt. Daarbij is het belangrijk dat er getuigen zijn, die deze uitingen kunnen bevestigen, omdat zij de eis tot een contactverbod kracht bij kunnen zetten. Aangiften en meldingen bij de politie zijn eveneens nuttig om een contactverbod te kunnen laten opleggen.
Ergo: in het geval zoals vragensteller beschrijft is aanvragen van een contactverbod vergeefse moeite.
Hoe wordt een contactverbod aangevraagd: stuur een brief aan de Officier van Justitie
https://www.slachtofferhulp.nl/strafproces/contactverbod/
Toegevoegd op 23 augustus 2020 11:23: tekst