Als je niet meer in de groei zit, zit je dan niet meer in de puberteit?

Mijn zoon is 15 en kan niet meer verder groeien (we zijn hier voor naar de dokter geweest), betekend dat hij dan niet meer in de puberteit zit?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Kinderen
2.5K

Antwoorden (1)

Nee. Dat gaat zeker nog jaren duren.

Puberteit is de periode van de geslachtelijke rijping die zich uit in de verandering van het lichaam. Dat begint grofweg tussen tien en veertien jaar. Maar de periode van de rijping van de hersenen duurt heel veel langer, wel tot je vijfentwintigste, zo is uit onderzoek gebleken.

Lichamelijk mag jullie zoon dan misschien (hoewel het mij onwaarschijnlijk lijkt) zijn definitieve lengte hebben gekregen, zijn hersenen zijn nog láng niet volwassen.