kan jongen van 13 alsnog leren klokkijken?

neefje kan wel op een digitale klok de tijd zien, maar niet op een klok met wijzers; het kind heeft ook dyslexie; kan hij op deze leeftijd alsnog leren klok kijken?

5 jaar geleden
in: Kinderen
7.1K
Amadea
5 jaar geleden
Heeft hij een verstandelijke beperking, of zit hij wel gewoon op de middelbare school?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bolt77, Ik neem aan dat bij uw kind de diagnose dyslexie gesteld is door een arts, of door een gezondheidszorgpsycholoog of een orthopedagoog die opgenomen zijn in het BIG-register. Of uw kind op zijn huidige leeftijd (13jaar) alsnog kan leren klokkijken (analoog) kan en mag ik niet beantwoorden.Ieder kind is speciaal. Maar dat een kind waarbij dyslexie is gediagnosticeerd problemen kan hebben met het leren van analoog klokkijken zijn de deskundigen het over eens.
Het boek: Dit is Dyslexie van Prof.Dr Aryan van der Ley, gaat ook in op de rol van school, hulpverlening en ondersteunende programma's.(Misschien hebt u dit boek allang in huis).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@bolt77, ik zie dat het niet over uw kind maar over uw neefje gaat. Het is dus aan de ouders hoe zij hiermee wensen om te gaan. Mochten zij prijs stellen op uw bemoeienis (maar alleen dán) zou u kunnen vragen of zij contact hebben gezocht met een locatie van het RID (Regionaal Instituut voor dyslexie) of reeds adviezen hebben gevraagd.
https://www.rid.nl/locaties/
https://www.rid.nl/ervaringen/ellemijn/
Maar houd voor ogen: ongevraagd advies is zelden welkom.

Antwoorden (3)

Het kan denk ik wel na veel oefenen. Maar misschien ook niet, de mijne kan nog steeds geen tafels opdreunen maar die heeft dyscalculie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Opdreunen van tafels is een kwestie van taal (versjes). Dat kan ook met dyscalculie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie, klopt totaal niet.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik ben 35 en kan ook geen tafels opdreunen. Ja, die van 2 en 4. Mis er niks aan overigens, ik heb ze nooit nodig. Klokkijken is iets heel anders dan tafels en heb je toch wel dagelijks nodig. Kijk maar op de stations bijvoorbeeld, alle klokken daar zijn met wijzers, maar de vertrektijden worden digitaal aangegeven. Niet praktisch als je de tijd dus niet kan bijhouden. (Al heeft gelukkig het merendeel van de mensen een mobiel op zak die wel de tijd digitaal aangeeft)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, waar haal je vandaan dat het opdreunen van tafels een kwestie van versjes is en bij dyscalculie geen problemen geeft.
Martine Ceyssens, lector aan de KHLeuven (Bachelor Buitengewoon Onderwijs) denkt daar anders over. Zij begeleidt ook kinderen met dyslexie en dyscalculie. Zij heeft rijmpjes en tekeningen ontwikkeld die kinderen kúnnen helpen bij het aanleren van het lezen van de klok of het aanleren van de maaltafels. Juist omdat het opdreunen van de maaltafels deze kinderen niet vooruit helpt omdat het is niet gelijk is aan het leren van versjes.
https://www.lannoo.be/nl/producten/pedagogiek/mijn-kind-heeft-dyscalculie
https://www.lannoo.be/nl/mijn-kind-heeft-dyslexie-nieuwe-editie
Een kenmerk van dyscalculie bij kinderen vanaf groep 3 is dat zij moeite hebben met sommige onderdelen, zoals lange sommen, de sprong over het tiental en/of de tafels van vermenigvuldiging.
https://wij-leren.nl/dyscalculie-artikel.php
Leren van versjes kan een hulpmiddel voor verbetering zijn
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc, dyscalculie (en dyslexie) kan zelfs dramatisch zijn voor tafels leren.
Sommigen kinderen leren het echt nooit. Zelfs niet met allerlei perfecte programma's. Zij mogen een tafeltjeskaart gebruiken. Op deze kaart staan de tafels allemaal opgesomd met uitkomst, zodat ze wel bijvoorbeeld leren cijferen. Gelukkig is er tegenwoordig veel aandacht voor, zodat je inderdaad niet als 'dom' te boek staat.
Ik vind het oprecht erg dat sommigen doen alsof het een kwestie is van......
Dyslexie gaat over lezen en schrijven. Klok kijken heeft daar niets mee te maken.
Je kunt tot aan je honderdste wiskunde leren, geografie, geschiedenis, zingen, timmeren, etc. Dus waarom geen klok kijken.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kinderen met dyslexie kunnen vaak moeilijk tot niet automatiseren bij rekenen.
Dit is een feit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie kijk eens op Google dyslexie en klokkijken. Je ziet meteen dat dat voor deze kinderen wel problemen geeft. Als je kijkt bij mijn college, laatste link, zie je dat ook.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, en degenen die geplust hebben. Lees het artikel van Arja Kerpel , specialist Hoogbegaafdheid. Zij is al ruim negen jaar leerkracht Kangaroeklassen en o.a. gespecialiseerd in het begeleiden van jonge kinderen met dyslexie. Zij kan gerekend worden tot de zeer deskundigen op het gebied van dyslexie en dyscalculie.
Dyslexie - Kenmerken – vanaf groep drie
Het kind kan links en rechts niet goed uit elkaar houden.
Het kind heeft moeite met het leren van analoog klokkijken.
Het kind heeft moeite met het leren van tafels en andere logische reeksen.
https://wij-leren.nl/dyslexie-kenmerken.php
m.a.w. moeite met het leren van analoog klokkijken kan ook alles te maken hebben met de diagnose dyslexie.
Ja dat kan.
Een kind met dyslexie heeft inderdaad vaak moeite met het automatiseren bij rekenen.
Vooral de tafels van vermenigvuldigen geven problemen. Sommige kinderen met dyslexie hebben ook moeite met het leren van de klok. Indien jouw neefje ook moeite heeft met rekenen in het algemeen, denk aan cijferen (zonder tafeltjeskaart), is het wellicht verstandig om een dyscalculie-test aan te vragen.
Terug naar de klok. Omdat op de klok alleen maar de getallen 1 t/m 12 staan, is het in principe wel mogelijk om de klok te leren. Indien de digitale klok wordt beheerst (meer getallen) zal het echt wel lukken. Er zijn ook kinderen zonder dyslexie of dyscalculie dit het heel lastig blijven vinden om de klok te leren. Het is toch een ingewikkeld systeem.
Hoe pak je dit aan. Koop ergens een speelgoedklok of een speciale klok om te leren klokkijken.
Leg eerst uit waar de kleine wijzer voor werkt (uren aangeven). Laat de functie van de grote wijzer nog weg. Laat deze continu op de 12 staan. Indien de hele uren beheerst worden, ga je verder.
Begin nu met kwart over en kwart voor. Je legt uit dat de grote wijzer aangeeft dat het niet altijd een precies heel uur is. Kwart over staat deze op de 3, het is dan een kwartier verder dan het hele uur. Kwart voor staat deze op de 9, het duurt dan nog een kwartier voordat het dat uur wordt. Deze stap kan heel lang duren, indien het klokkijken een hardnekkig probleem is.
De volgende stap zijn de halve uren. De grote wijzer staat dan op de 6. De kleine wijzer precies tussen twee uren in. Een half uur geleden was het dus ..uur, over een half uur wordt het dus ..uur. Deze stap kan weer veel tijd vragen. (Stap 2 en 3 kun je eventueel wisselen).
Breid nu uit met de andere minuten. Gebruik in het begin alleen de minuten die op een cijfer staan (grote wijzer), bijvoorbeeld op de 1: 5 minuten over etc. En, begin eerst met 5 en 10 minuten over, dan 5 en 10 minuten voor, dan 10 en 5 minuten voor half, als laatste 5 en 10 minuten over half. (Laat 20 over en 20 voor weg, omdat dit verwarrend werkt, komt wel). Deze stap kan echt heel kang duren. Eigenlijk bestaat deze stap uit deelstappen.
De laatste stap is echt streepjes tellen, zoals 2 minuten over, 3 minuten voor half etc. Neem hier ook de tijd voor.
Forceer niks. Neem de tijd. Heb geduld. Je moet het visualiseren met een klok. Per onderdeel kun je op internet oefenbladen vinden.
Heel veel succes, bronnen volgen nog.
https://wij-leren.nl/klokkijken-tips.php
https://www.heutinkvoorthuis.
Toegevoegd op 21 maart 2019 18:49: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://wij-leren.nl/dyslexie-kenmerken.php
Deze link moest bij de reacties, want ik had mijn maximum bereikt aan tekens.
Reddie
5 jaar geleden
De vraag is of het kan. Op de kleuterschool geven ze college hoe. Dat hoef je hier niet te doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik geef geen college.
Op de kleuterschool leren ze geen klok.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie, de vraag is of het kan en PJJMulder geeft dus aan dat het kan en hoe het dan kan. Waarom vind jij dat dat niet mag. En dan ook nog een min? van mij een dikke plus.
Hoe kom je erbij dat er op een kleuterschool college gegeven wordt in het analoog klokkijken? Colleges worden sowieso niet gegeven in het lageronderwijs.
De kleuterschool is al vanaf 1985 ter ziele gegaan. Iedereen die met zijn tijd is meegegaan kan dat weten.
Pas eind groep 5 (leeftijd 8-9 jaar) moet het kind kunnen klokkijken. Zowel op een klok met wijzers als op een digitale klok en tot op de seconde. Daarin wordt les gegeven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc,
Het klopt inderdaad dat de kinderen dan pas de klok krijgen aangeboden op school.
Helaas is dit voor een grote groep kinderen niet afdoende, helemaal wanneer het kind inderdaad (officieel) is gediagnostiseerd met dyslexie of dyscalculie. De reacties van u bij de reacties, vind ik een zeer goede aanvulling!
Mijn 'college' is tweeledig bedoeld. Enerzijds om aan te geven dat de klok voor veel mensen vanzelfsprekend is, terwijl het behoorlijk ingewikkeld is als je de stappen ziet. Anderzijds om mensen met dezelfde vraag te informeren.
Bedankt dat u het wel goede aanvulling vindt op de vraag.
LeonardN
5 jaar geleden
+plus
@Reddie Als eenmaal aan de vraag is voldaan( lees; het antwoord is gegeven), zie ik geen enkel probleem probleem om meer informatie te geven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt LeonardN!