Kinderen van de buren altijd alleen, mag dat?

De kinderen 16 of 17 jaar van de buurvrouw zijn altijd alleen. Moeten zelf voor eten zorgen, dus thuisbezorgd draait overuren daar. Moeder woont met haar nieuwe vriend ergens anders een plaatsje verder. 1 of 2x in de week komt ze kort langs en dat is het. Mag dit zomaar? Ondanks dat ze bijna "volwassen" zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
6.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Forum1234, Het lijkt erop dat u het doen en laten van uw buurvrouw met argusogen volgt. Hoe kunt u als buitenstaander oordelen over een totale situatie, terwijl u niet eens de precieze leeftijd van de kinderen kent.
Wat is erop tegen om te eten via Thuisbezorgd, kan heel gezond zijn.
https://www.thuisbezorgd.nl/gezond-eten-bestellen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom stelt u deze vraag?
Heeft u last van de situatie?
Soms kan het juist nobel zijn. De oudere kinderen worden niet geconfronteerd met een andere man. Veel kinderen op deze leeftijd vinden dat namelijk moeilijk. Moeder heeft misschien wel (in overleg) voor deze optie gekozen. Iedereen blij.
Het enige dat u aanhaalt, is thuisbezorgd. Nou, dit concept heeft het zeer goed gedaan en floreert nog steeds. Waarschijnlijk leven dan veel mensen op deze manier.
U heeft veel aannames.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja dat mag, of er moet duidelijk sprake van verwaarlozing zijn. Onverzorgd zoals altijd zelfde kleding, vies huis, altijd binnen zitten, extreem mager door slechte voeding etc. Zolang dit niet speelt mogen ze alleen in huis wonen onder toezicht van ouder.

Antwoorden (3)

Ja, dat mag. Kinderen van 16 mogen ook al op kamers als ze dat willen.
Misschien vinden ze het zelfs leuk om lekker hun gang te kunnen gaan.
In Amerika denken ze hier iets anders over: jonger dan 7 jaar laat je je kind niet alleen thuis; tussen 8 en 10 jaar max 1,5 uur en alleen bij daglicht; 11- en 12-jarigen kunnen drie uur alleen thuis blijven (maar niet ‘s avonds of ‘s nachts), vanaf 13-15 jaar kunnen ze prima alleen thuis zijn, mits de ouder(s) maar wel thuis slaapt en vanaf 16 jaar kunnen ze zelfs twee nachten achter elkaar alleen blijven.
In Nederland is er geen wetgeving die ouders vastpint; er is alleen een wet die stelt dat je hulpbehoevenden (dus niet alleen kleine kinderen, maar ook ouderen) niet zonder toezicht alleen thuis mag laten. Daar wordt nergens een specifieke leeftijd aan verbonden.
______________

Hoe het voor deze kinderen is, zou je ze moeten vragen. Als ze het gevoel hebben gekregen dat hun moeder hen heeft “ingeruild” voor de nieuwe vriend en ze zich in de steek gelaten voelen, kan dat veel erger gevonden worden dan alleen thuis wonen. Maar daar valt als buitenstaander niets over te zeggen.
Toegevoegd op 22 februari 2019 09:33: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord. Alleen denken de kinderen misschien ook, daar heb je de buurvrouw weer. Inderdaad als buitenstaander kun en mag je er niks over zeggen. De kinderen hebben een dak boven hun hoofd, eten, en een moeder die met regelmaat komt.
LeonardN
5 jaar geleden
+Duidelijk antwoord.
Ja, als het goed is mag dit gewoon. Er zijn kinderen die eerst op Terschelling woonde, maar omdat die naar Harlingen moesten vanwege hun VWO-Opleiding, hebben hun ouders een huis gekocht waar hij met zijn 2 broers in kan wonen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Burgerlijk wetboek - boek 1 - personen- en familierecht
Artikel 247Ouderlijk gezag omvat plichten
1. Het ouderlijk gezag omvat de plicht en het recht van de ouder zijn minderjarig kind te verzorgen en op te voeden.
-----
Ja, dit mag, de moeder neemt haar verantwoordelijkheid door te zorgen dat er onderdak en geld voor voedsel is.

Of het voor de kinderen goed is zonder moeder te leven, niet altijd (goed eten bv). Het ene kind is er aan toe en vraagt er zelf om, het andere kind blijf nog 10 jaar bij moeders wonen.
Eigenlijk is het een vorm van begeleid wonen. Anders dan je wellicht denkt omdat het zelfstandig wonen /uit huis gaan\ meestal andersom is. Kinderen verlaten het ouderlijk huis en komen af en toe thuis, 'weekend de was doen'. Nu komt moeder af en toe thuis kijken of alles goed gaat. Of deze pubers oud/zelfstandig genoeg zijn om alleen te wonen is de vraag, maar moeder is verantwoordelijk en komt kijken, checken.
Moeder neemt haar verantwoordelijkheid!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+Duidelijk en relevant antwoord.