Mogen kinderen naakt op kinderfeestje?

Ik kwam mijn zoontje van 7 ophalen van een kinderfeestje, ik kwam daar een aan en zag mijn zoontje met wat anderen naakt door de tuin lopen.
Kan dit? Mag dit?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Kinderen
8.3K
Oswald
een jaar geleden
Kan mag, als het van te voren is afgesproken en ouders op de hoogte zijn daarvan.
Mag niet in het zicht zijn voor voorbijgangers
of buren.

Antwoorden (3)

Ligt eraan hoe oud alle kinderen zijn en of de kinderen niet te zien waren vanaf de weg of straat .Als het een tuin is die rondom afgesloten is voor naaste buren en de ouders van dit kinderfeestje het zelf ook goed vonden is er dus niets aan de hand.Tenzij U zoontje er toe gedwongen zou zijn,want dat is dan strafbaar.
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik vind het wel raar.
Als de kinderen in de tuin niet van de openbare weg te zien waren is het voolgens
het Wetboek van Strafrecht is dit niet verboden.
Artikel 430 van dit wetboek zegt namelijk het volgende:
Hij die zich buiten een door de gemeenteraad als geschikt voor ongeklede openbare recreatie aangewezen plaats, ongekleed bevindt op of aan een voor het openbaar verkeer bestemde plaats die voor ongeklede recreatie niet geschikt is, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Maar naast deze wet spelen ook normen en waarden mee. En deze kunnen uiteraard per persoon verschillen. Het kan zijn dat de ouders, die het feestje hebben georganiseerd, het heel normaal vinden dat de kinderen ongekleed rondlopen. Misschien was het zo warm, dat ze de kinderen met water wilden laten spelen. Maar er zijn ook veel ouders die hier meer moeite mee hebben en dat hadden de organiserende ouders zich moeten realiseren. Zij hadden het bijvoorbeeld kunnen aangeven in de uitnodiging voor het feestje
Dus het is niet strafbaar, maar of het helemaal netjes is meer de vraag.
5 jaar geleden
Ik vraag me wel af wat de context is, waren ze bijvoorbeeld aan het zwemmen? Spelen met water?
Ik kan me voorstellen dat als de kleding erg nat werd dat die even in de droger zijn gegaan bijvoorbeeld, zodat kinderen die nog naar huis moeten niet in een nat pak in de auto/op de fiets hoeven.

Gewoon zonder reden bloot rondlopen vind ik zelfs voor kinderen een beetje apart. In je eigen achtertuin met familie mag je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar met andermans kinderen vind ik het een beetje vreemd. Tenzij er dus een goede verklaring voor is.