Heeft muziek een invloed op kinderen?

Maakt niet uit op welk vlak, gedrag, ontwikkeling,...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
2.2K
Amadea
6 jaar geleden
Ja dat heeft het.

Antwoorden (2)

Al vanaf de geboorte houden kinderen van muziek. Of eigenlijk al daarvoor. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer een zwangere vrouw regelmatig een bepaald liedje of muziekstuk luistert tijdens haar zwangerschap, haar kindje dit kan herkennen na de geboorte en hier rustiger van wordt. Dat baby's van muziek houden lijken we ook instinctief aan te voelen. We neuriën, zingen en wiegen baby's wanneer ze onrustig zijn en zetten een muziekdoosje aan of zingen een liedje bij het slapen gaan.
Ook bij het ouder worden blijft deze liefde voor muziek vaak in stand. Peuters zijn over het algemeen dol op liedjes luisteren en zingen en dansen. Vaak worden liedjes ook gebruikt om overgangen in het dagritme van peuters aan te geven. Zo wordt op veel kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, samen een liedje gezongen voor het fruit eten of lunchen, zingen veel ouders een slaapliedje voor hun kind en menig ouder stimuleert het tandenpoetsen met een tandenpoetsliedje. Jonge kinderen vinden muziek leuk en hierdoor is muziek zo goed op deze manier te gebruiken. Het maakt de overgangen herkenbaar en meteen plezierig en gezellig.
viool spelenMuziek wordt dus door de meeste kinderen leuk gevonden. En dat is mooi, want muziek luisteren en zeker muziek maken, is heel leerzaam.
Kinderen leren van muziek luisteren heel goed 'te luisteren'. En dan dus niet in de zin van 'doen wat de ouder zegt', maar in de zin van echt auditief (met het gehoor) luisteren. En dit goed kunnen luisteren heeft een positief effect op de taalontwikkeling.
6 jaar geleden
nee dssssssss