Welk haarkleur krijgt mijn kind ?

Mijn vriend heeft overal oranje haren en ontelbaar veel sproeten en ik heb donker bruin haar en ik ben licht getint wat denken jullie over de haarkleur van mijn kind ?

Toegevoegd na 17 uur:
Ik heb zelf veel rood pigment in mijn haar kleur zitten

6 jaar geleden
in: Kinderen
2.6K

Antwoorden (2)

Voor zover ik weet is het gen voor oranje haar recessief en het gen voor bruin haar dominant. Als iemand in jouw familie rood haar heeft, is er een kleine kans dat je kind ook rood haar krijgt. Zo niet, dan zal je kind geen oranje haar krijgen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn vader had zwart haar, mijn moeder had rood haar. En 2 kinderen hebben rood haar en 2 zwart. Maar we hebben geen van allen de huidtint van mijn moeder. In de familie van mijn vader heeft iedereen zwart of donker haar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In grote lijnen klopt dit antwoord, al blijft het afwachten welke haarkleur je eventuele kind krijgt, de natuur zorgt zo nu en dan voor een verrassing. Zet dit van je af als je zwanger bent, haarkleur is totaal niet van belang, het enige dat telt is de gezondheid van je kindje.
Haren zijn best een apart ding. Bovendien hebben je haren niet 1 kleur.

Mijn moeder is donkerblond maar een zus van haar had rood haar.
Mijn vader was oranje rood qua haarkleur.

Ik ben middenblond, maar heb rode haren er tussen zitten. Je zit dit ook nog eens bij alle 3 mijn kinderen terug. De een wat meer dan de ander. Maar ze hebben het allemaal. Toch zijn ze geen van allen roodharig (zoals mijn vader)

Als er van jouw kant ook rood haar in de familie zit dan is er best een grote kans dat je rood haar zult terug zien bij je kind. Maar dat hoeft absoluut niet de meest aanwezige kleur te zijn. Dat komt omdat, ook al heb jij het zelf niet, er in de genen onzichtbaar wel de aanleg kan zitten op rood haar.

Maar elk haar wordt dus apart bepaald. Daarnaast kan haarkleur veranderen in de loop van je leven (vele foto's gezien van kinderen met superblonde koppies die op volwassen leeftijd heel donker haar hadden)