Babies van 2 tweelingen, lijken die ook enorm op elkaar?

Man A en Man B zijn eeneiige tweeling, Vrouw A en Vrouw B ook. Als Man A met Vrouw A tegelijkertijd met Man B en Vrouw B zwanger raken, is er dan een kans dat Baby A en Baby B, als een tweeling op elkaar lijkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Kinderen
3.6K
Amadea
6 jaar geleden
Zie https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/266361/identieke-tweeling-identiek-dna-materiaal

Het beste antwoord

Die kans is er. De kans is ook groter dan bij twee willekeurige stellen. Maar toch is de kans nog steeds verwaarloosbaar klein. Er zijn veel dna onderdelen van beide ouders en die leveren ontelbaar veel combinaties.

Als een man en een vrouw samen 100 kinderen krijgen, zullen deze kinderen allemaal verschillend zijn. Ook zullen ze lang niet allemaal lijken op de ouders. Het zijn steeds willekeurige combinaties van de dna onderdelen van de man en de vrouw.

Als een andere man en vrouw, die de eeneiige tweeling zijn van de andere man en vrouw, ook 100 kinderen krijgen zullen er mogelijk een of meer kinderen lijken op kinderen van het andere stel. Het zijn immers willekeurige combinaties uit sterk gelijkende set dna onderdelen als het vorige stel.

De kans dat het eerste kind van elk stel op elkaar lijkt is al een stuk kleiner. Dat ze identiek en een tweeling lijken, is nog veel kleiner.

Dus ja, er is een kans, maar die is ontzettend klein.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord!