Hoeveel tijd kost een kind per kalenderdag door beide ouders?

Er zijn heel veel websites die goede indicaties geven over hoeveel een kind kost aan spulletjes die moeten worden aangeschaft. Is er iemand die mij kan aangeven hoeveel tijd een kind kost aan uren om het op te laten groeien en het een goede plezierige jeugd met een redelijk niveau van aandacht door de ouders? Dit kan helpen mij een goede beslissing te maken om het wel of niet te doen, naast natuurlijk de voordelen van mogelijke vreugde en dat het mij gelukt is mijn genen door te geven.

Hoeveel kost het per leeftijdscategorie aan uren per dag:
0-4 jaar:
4-8 jaar:
8-12 jaar:
12-16 jaar:
16-20 jaar:

uitgaande van 1 enkel kind, bij meer kinderen kan de vaste tijdsinvestering lager worden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
7.7K
TurfGraver
7 jaar geleden
Dat zal van de defenitie: "het een goede plezierige jeugd met een redelijk niveau van aandacht door de ouders"
Afhangen.
TurfGraver
7 jaar geleden
En van het kind natuurlijk. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dit kan helpen mij een goede beslissing te maken om het wel of niet te doen" Ik hoop dat je argumenten sterker zijn dan wat je nu aandraagt m.b.t. tijdbesteding per uur. Een kind krijgen betekent commitment, dit druk je niet uit in uren besteding aan het kind per dag. Ook termen als tijdsinvestering in je laatste zin zijn zulke dooddoeners, wat nou investeren ontzettende egoïst die je bent, het is geen belegging dat wat je er aan tijd insteekt weer als gezelschap en lol er weer uit haalt? Op basis van wat ik nu al van je gelezen heb zou ik het krijgen van een kind je pertinent willen afraden(!) Laat jouw genenpoel aan de wereld voorbij gaan, want jouw motief klopt van geen kant, het moet leuk zijn, en vertederend, ontroerend, lollig, allemaal dingen die niet in een eenheid zijn uit te drukken zoals jij die probeert vast te leggen in een stom kolommetje, jij bekijkt het meteen al vanaf een negatieve en berekende hoek, maar zo zit het leven niet in elkaar. Ik heb 6 jaar geleden besloten dat het tijd was om een kind te krijgen puur voor het idee dat na mij nog iemand leeft die mij van zeer nabij heeft meegemaakt. Tot het moment van dit schrijven heeft dat ventje voor mij zoveel liefde betekent dat mocht ik hier vanuit jouw perspectief er 20 uur per dag in moeten steken de komende 16 jaar ik dit zonder met de ogen te knipperen zo zou doen, ik heb dan ook een meer altruïstische motief voor ogen, ééntje die jij ook zou moeten overwegen, dat maakt de keuze voor een kind een stuk makkelijker. Ik hoop dat je aan het trollen bent....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar das heel simpel. Een kind ben je 24 uur per dag, 7 dagen in de week mee bezig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kind is een levend wezen, waar je vooral liefde, maar ook alle tijd die het nodig heeft in pompt, een kind is geen arbeidscontract waarmee je stopt als de tijd om is.
En wat als je kind afwijkt van het normale, dan klopt je berekening niet meer (zowel wat spullen, tijd en geld betreft)? Er is een kans dat je een huilbaby krijgt, of een kind met een beperking of handicap. Je kiest voor een kind als je er onvoorwaardelijk voor wilt zorgen en boven alles en iedereen kunt stellen, is dit niet je insteek, wacht dan tot je dit wel aankan.
tinus1969
7 jaar geleden
@Tony83, het is onmogelijk om dit te berekenen en het doet er ook niet toe.
Als je eten kookt, hoeveel tijd reken je dan toe aan tijd voor jezelf en voor je kind? Daar kom je niet uit; waar het om gaat, is dat je eten MOET koken, op een tijd die wordt bepaald door je kind, en dat je iets moet koken dat je kind lekker vindt. Je kunt niet meer om 9 uur nog ff pizza laten bezorgen.
TurfGraver
7 jaar geleden
++ RoqueTrader

Het beste antwoord

Baby's slapen veel, maar kosten ook veel tijd aan verzorging en stimuleren (voeden, luiers verschonen, knuffelen, badje etc.). Peuters en kleuters hebben deels hulp nodig bij de verzorging, maar kosten veel tijd omdat ze bezig zijn met hun motoriek te ontwikkelen en taal te leren. Vanaf de basisschoolleeftijd (6-12), puberteit (12-16) en adolescentie (16+) worden kinderen in toenemende mate zelfstandig en zelfredzaam. In deze fases ben je als ouders veel tijd kwijt met huiswerkbegeleiding, het leren van vaardigheden zoals fietsen, koken en leren omgaan met geld. In de basisschoolleeftijd ben je als ouders ook druk met het halen/brengen van kinderen naar school, feestjes en activiteiten. Pubers en adolescenten gaan meestal zelf op pad, tenzij de afstanden ver zijn. Tijd met het kind/gezin is bij alle leeftijden belangrijk, hoewel pubers en adolescenten meer hun eigen gang gaan. Praten blijft wel belangrijk. Een sterke familiefundering levert minder problemen op met alcohol/drugs en andere nare dingen. Pubers en adolescenten hebben in de loop der jaren geleerd zelfstandiger te zijn, maar kunnen nog wel sociaal-emotionele hulp gebruiken van hun ouders. En in alle fases ben je veel tijd kwijt met opvoeding: je kind leren sociaal te zijn en goede keuzes te maken in het leven. Hierbij komt ook overleg kijken met andere opvoeders: ouders, leerkrachten, sportbegeleiders, bso-begeleiders.

Als je van baby tot adolescent gaat kijken hoeveel tijd je kwijt bent per dag, zou ik zeggen zo'n 8-16 uur voor een baby (bij opvang minder), 4-6 uur in de peuter-, kleuter- en basisschoolleeftijd en 2-4 uur in de puberteit/adolescentie. Gemiddeld genomen. Het is afhankelijk van wat je als ouders kunt/wilt bieden en wat een kind nodig heeft. Een kindje met een beperking of angsten heeft bijvoorbeeld meer begeleiding nodig. Vaak is het niet uren achter elkaar met het kind bezig zijn, maar tussen de bedrijven door. Dit maakt dat de taak van ouders toch wel als een dagtaak wordt gezien. Gezamenlijk eten, een spelletje doen, een ziek kind verzorgen, voor het slapen een verhaaltje voorlezen, naar voetbal, nachten op zijn om een huilende baby in slaap te krijgen. Het kost allemaal tijd als je het goed wilt doen. Maar hoe ouder het kind wordt, hoe zelfstandiger het is, dus de kinderen zijn ook veel tijd kwijt met school en vriendjes. Dus dan heb je als ouders tijd voor jezelf. Ook als de kinderen ’s avonds op tijd naar bed gaan, heb je tijd voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je nu al aan het twijfelen bent, vraag ik mij af of het wel de juiste keuze is. Ik kan je vertellen dat een kind elke seconde van je leven zal overnemen. Dit is niet in uren uit te drukken.