Wie kan bepalen of een omgang tussen ouder en kind wel of niet in het belang is van het kind?

Welke onafhankelijke partij kan dit beslissen?

Ouders hebben beiden gezag en het kind is erkend.

Vader geeft geen toestemming voor psycholoog of wat dan ook waar een handtekening voor nodig is.

Huisarts zegt dat hij dit niet mag.

Wie heeft er een idee.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Kinderen
2.5K

Antwoorden (3)

Het recht van ouders en kind op omgang is vastgelegd in de Nederlandse wet en in het 'Internationale verdrag inzake de rechten van het kind'. Vanuit de positie van het kind is de omgang met het kind pas in zijn belang als het iets toevoegt in positieve zin.
Als er onoverkomelijke conflicten tussen de (gescheiden) ontstaan dan kan uiteindelijk de Raad voor de Kinderbescherming zich mengen en bepalen welke omgang tussen ouder en kind in het belang is van het kind.
Om kinderen te beschermen kunnen er beperkingen gelden aan het omgangsrecht. Die beperkingen kunnen door de Raad voor de Kinderbescherming via advisering bij de rechter worden aangevoerd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als een van de ouders denkt dat het kind ernstige schade op kan lopen naar aanleiding van een door de andere ouder geweigerde doorverwijzing naar een psycholoog, dan heeft het kind recht op een onafhankelijk advies. De Raad onderzoekt namens de overheid samen met de ouder(s) en het kind hoe de problemen kunnen worden opgelost. Als er op het advies niet wordt ingegaan en de Raad het nodig vindt dat het advies wel wordt opgevolgd, kunnen zij dus de rechter vragen om in te grijpen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als (gescheiden) ouders er samen niet uitkomen is het de Raad voor de Kinderbescherming als onafhankelijk orgaan om te bepalen welke omgang tussen ouder en kind in het belang van het kind is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is uiteindelijk de rechtbank die hierover een beslissing neemt.
7 jaar geleden
Als vader geen toestemming geeft voor een psycholoog o.i.d. dan zal dat in de rechtbank 'uitgevochten' moeten worden of de voogdijregeling aangepast moet worden in het belang van het kind. Er moeten overigens wel ernstige dingen aan de hand zijn, niet alleen gekibbel over minimale zaken. Wellicht staat je ex-partner wel open voor een mediator?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helaas staat hij nergens voor open. Bedankt voor alle adviezen