Mijn zoontje van 2 jaar en 8 maanden heeft waarschijnlijk een te korte tongriem. Hij kan niet ver zijn tong uitsteken. Wat moeten we doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het enige probleem is dat hij zijn tong niet ver uit kan steken zou ik me er verder geen zorgen om maken. Lastiger wordt het wanneer hij hierdoor in zijn spraak beperkt wordt. Wat je moet doen? Ik zou zeggen nu direct niks, bespreek t eens bij het volgende routine bezoekje bij de arts.
Ritsuka
10 jaar geleden
zolang hij verder zijn tong normaal kan gebruiken en er geen last van heeft (*met praten of eten), is er niet veel aan de hand

Antwoorden (4)

Daar kan je zelf weinig aandoen, ik raad je aan zo de dokter te bellen om het na te kijken voor de zeker heid !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets aan doen, ik heb ook mijn hele leven een korte tongriem en kan het puntje van mijn tong net iets uitsteken, ik heb daar nooit last van ondervonden, het is ook niet pijnlijk. Je kunt er gewoon mee doen, waarvoor je een tong nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kun je heel eenvoudig laten verhelpen (nadat is vastgesteld dat het echt om een te korte tongriem gaat). Dat is wel belangrijk, want kinderen kunnen er spraakproblemen door krijgen.
Met een klein knipje kan in het ziekenhuis de tongriem losser gemaakt worden. Het klinkt pijnlijk, maar zo'n wondje in de mond geneest supersnel, en je kind is meteen van de problemen af.
In de folder kun je lezen hoe het gaat. Het gebeurt poliklinisch (je kind hoeft dus niet in het ziekenhuis te overnachten) en onder verdoving.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is om dit op een zo jong mogelijke leeftijd te verhelpen. Dan gaat het nog met een simpel knipje.
Ikzelf had een te korte tongriem, en ben hier pas op mijn 17e aan geholpen, de arts heeft toen gezegd dat de procedure bij kleine kinderen simpeler is en ze er minder lang last van hebben.