navelbreukje baby hoe pijn verlichten?

een vriendin van.mij heeft een 8 weken oude baby met een.navelbreukje, waar ze wel last van heeft, nou had de ha verteld een munt oo te plakken, maar niks blijft zitten.
heeft iemand een idee hoe de pijn van dat kleintje verzacht kan worden of wat je kan gebruiken om dat naveltje na binnen te duwen?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Kinderen
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mss een navelbandje over de romper en dan fixeren met schilderstape
evt met een munt ertussen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een navelbreuk hoef je niet te verbinden. Sterker nog ; het moet ook niet, want dan kun je hem niet in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is normaal voor een navelbreukje niet nodig, hoor.
Consultatiebureau / wijkverpleegkundige houdt het ook wel in de gaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat je voor ieder wissewasje bij de dokter op de stoep moet staan ; zeker waar het jonge baby's betreft, zijn meer deskundigen voor handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jah het kleintje was prematuur 2 kilo bij.geboorte en cb vond het geen navelbreuk , en van de week is ze bij de huisarts geweest, maar kleintje blijft huilen en kan ontlasting niet kwijt, plakken ze er een gaasje paar x dubbelgevouwen op maar dat schiet steeds naar half uurtje los maar gelukkig had ze haar ontlasting toen wel kwijt, dokter zij alleen muntje opplakken, en voor de rest niks
bedankt voor jullie reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp dat echt niet ; mijn beide prematuren hadden flinke navelbreuken (formaatje hazelnoot, wat gigantisch is op een dergelijk klein 1-kilo-lijfje, maar zelfs toen (16 resp, 12 jaar geleden) was een muntje er op plakken al niet alleen achterhaald, maar zelfs uit den boze.
Was dat de kinderarts / neonatoloog die dat zei ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kinderarts bellen waar ze onder behandeling is en niet te lang wachten!

Het beste antwoord

Een navelbreuk doet normaliter geen pijn en MAG ook een pijn doen. Als hij WEL pijn doet, zit er vermoedelijk een stuk darm in klem, en daar moet je mee naar de dokter. Dat is echter wel behoorlijk zeldzaam.

Ook hoef je er niks aan te doen ; terugduwen heeft geen enkele zin (al kun je daarmee wel testen of het breukje inderdaad bekneld is), afplakken al helemaal niet, en het gaat ook vrijwel altijd vanzelf weer over.

Als de baby dus ECHT last heeft van het navelbreukje : naar de dokter ermee. En verder : afblijven.

Veel ouders denken onterecht dat hun baby wel pijn zal hebben aan het navelbreukje. Dat is echter in de praktijk zelden zo. Huilen verhoogt alleen de druk in de buik, waardoor de breuk prominenter lijkt. Dat heeft echter geen invloed op het gevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jah ze zijn bij de ha geweest en die zij dat er niks voor tr doen was moest zelf weer weggaan cb had het niet eens als navelbreukje gezien, maar ze huilt de hele tijd, en als ze er een gaasje op,vastplakken kan ze wel haar ontlasting kwijt alleen dat schiet zo los bij haar, maar ik zou haar advies geven om gewoon weer trrug te gaan, en uit laat leggen dat dat kleintje er erg last van heeft, ik had ook al lopen zoeken op internet, vind er veel over maar net niet dat ene, dank je voor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pas op dat je gevolg en oorzaak niet aan elkaar gaat koppelen waar geen verband is. Als het kindje namelijk ECHT ALLEEN MAAR haar ontlasting kwijt kan als je de darmlus terugduwt, moet ze niet naar de huisarts, maar naar het ziekenhuis vóór het een definitieve beklemming wordt.
De kans echter dat ze om de haverklap ontlasting heeft (en daar soms ook goed last van heeft) en het verband toeval is, is echter vele malen groter. Punt is natuurlijk dat heel veel prematuren navelbreukjes hebben, die eigenlijk altijd spontaan genezen zonder dat je er ook maar iets aan hoeft te doen. Die staan volledig los van ernstige darmproblemen, waar je aan de buitenkant niks van ziet. (Als het kindje alweer thuis is, zal het primaire gevaar daarvoor ook geweken zijn). Maak je je echt serieus zorgen, dan zou ik in eerste instantie nog eens bellen met de couveuseafdeling of met haar langs de kinderarts. Sorry dat ik het zeg, maar de ervaring met (ex)prematuren is bij huisartsen nu eenmaal minimaal, en die hebben echt zo hun eigen 'dingetjes'.